Q400 ar avea sens doar intr-un proiect extins de zboruri externe din provincie. Pentru internele si regionalele de pe OTP nu merita inlocuirea ATR-urilor cu Q400. Pentru ca Q400 are fata de AT7 un cost operational cu circa 25% mai mare si un CASK cu circa 15% mai mare.
E adevarat ca Q400 ar mai putea face inca doua sectoare scurte pe zi. Dar degeaba daca aceste sectoare nu aduc un profit care sa compenseze costul mai mare fata de ATR pe celelalte sectoare. Iar mai departe de regionale, din OTP nu prea mai sunt nise neacoperite care sa se preteze la operarea cu Q400 si sa nu fie concurate de operatori cu jet.
Parerea mea e ca Tarom ar avea nevoie de mai multe ATR-72 in locul ATR-42. Acestea din urma au fost bune pentru epoca in care caracteristicile pietei erau volumele mici si yieldurile relativ mari. Acum avem o piata cu volume mari si yielduri mici, astfel ca criteriul costului devine hotarator si trebuie tinut cont in primul rand de el in orice alegere.
E adevarat ca Q400 ar mai putea face inca doua sectoare scurte pe zi. Dar degeaba daca aceste sectoare nu aduc un profit care sa compenseze costul mai mare fata de ATR pe celelalte sectoare. Iar mai departe de regionale, din OTP nu prea mai sunt nise neacoperite care sa se preteze la operarea cu Q400 si sa nu fie concurate de operatori cu jet.
Parerea mea e ca Tarom ar avea nevoie de mai multe ATR-72 in locul ATR-42. Acestea din urma au fost bune pentru epoca in care caracteristicile pietei erau volumele mici si yieldurile relativ mari. Acum avem o piata cu volume mari si yielduri mici, astfel ca criteriul costului devine hotarator si trebuie tinut cont in primul rand de el in orice alegere.