Aici cred ca trebuie sa diferentiem un pic. A existat mai demult discutia asta, "ca care" a fost solutia corecta, 787 sau 380...in cinditiiile in care nici un program nu este in clipa de fata o minune financiara.
787 a fost conceput ca un inlocuitor al lui 767, in partea de jos a pietei - mai ales ca 787-8 e in zona 200-250 paxi..e normal sa ai aici mai multa cerere, dar probelam este ca in afara rutelor superlungi devine cam obsolet, pentru ca in piata asta intra noul 321 LR. Si apare eterna dilema, pentru rute optime diamtrul e prea mare fara de 321, pentru rute lungi costul pe scaun devine prea mare. Asadar vom vedea aici un shift spre 787-9 si-10.
380 a aparut in situatia in care Airbus era la pamint pe LR. 300/310 au fost programe care s-au vindut greu, cu mult sprijin politic.330/340 acopera piata pina la max 300 paxi si Airbus avea nevoie de ceva mai mare.
380 a fost gindit ca model hub to hub concentrat pe transportul de pasageri. Altfel spus azi, modelul ideal pentru un Ryanair de cursa lunga.
Ceea ce s-a schimbat in ultimii 20 de ani (programul a inceput camprin 1993) este abordare generala:
- in primul rind dispar incet incet avioanele cargo si mixed (a la
KLM) din flotele companiilor mari - carrieri clasici trec din ce in ce mai mult pe belly cargo iar aici 777 cistiga detasat ( 777-300 are 11 containere fata de 380 care are 4)- asta e si motivul pentru care Emirates vrea si 777 pe linga 380 si multe rute sunt operate in mix
- in al doilea rind, fluxurile de paxi se schimba - 380 nu are o problema ci companiile traditionale au o problema sa il umple
- apoi, apare incet- incet segmentul LC-Long haul care muta o parte din fluxuri pe widebodyuri de 300 de scaune
Asta nu inseamna ca 380 nu are piata sa, folosit corect si in afara modelului longhaul->long haul practicat de Emirates.
IAG pare sa fie primul player care vrea sa intre in piata second - se pare ca vor sa ia modelele de la Singapore, acum ca si Malaysian au intrat in piata au de unde opera -> targetul lor sunt rutele operate de 3 ori pe zi pe care le pot eficientiza la 2 daily cu 380.
Inca nu avem comenzile de volum din China. Ele vor veni dar mai dureaza citiva ani.
Companiile din State vin dupa un deceniu de abordare patriotica dupa 9/11 in care au comandat doar Boeing. In continuare au pe distanta lunga avioane mici fata de restul lumii - cu execptia celor citeva 747 ramase inca la United flotele playerilor mari se opresc undeva in jurul 300-350 pax.