• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Air Berlin (AB/BER)

oldblueeyes

Well-Known Member
Imi pare rau pentru Air Berlin, desi nu am zburat niciodata cu ei. O intrebare ramane totusi valabila: De ce a esuat atat de lamentabil o companie care avea toate atuurile sa reuseasca ?

Avea o flota mai mare decat Wizz, deci putea profita de economiille de scara, inclusiv prin negocierea unor taxe aeroportuare avantajoase. In plus, ocupa nise de piata profitabile, cu o pozitie cvasi-dominanta la TXL, iar modelul sau LCC cu ceva in plus mi se parea foarte adaptat pietei germane. De asemenea, traficul p2p se completa cu cel de conexiune, inclusiv pe long haul, hub-urile sale fiind excelent pozitionate geografic pentru un network carrier. Si nici nu era un legacy gen Alitalia in care sa fi fost nevoie sa dea lupte cu sindicatele. E adevarat ca flota eterogena i-a tras mult timp in jos la capitolul costuri structurale, la fel ca si unele decizii neinspirate in materie de rute, uneori intrand in lupta directa cu ULCC. Iar atunci cand si-au omogenizat flota si si-au restructurat reteaua, a fost prea tarziu, pentru ca piata era deja marcata de supracapacitate, incurcand rau LH. Si in final LH a obtinut ce si-a dorit, cu ajutorul Etihad, care a abandonat Air Berlin, adeverindu-se profetia lui MOL cu "monstrul" german.

Raspunsul e mai complicat.

Air Berlin a inceput ca si companie de chartere, avind avantajul unei pietei unde Lufthansa nu avea voie sa opereze (Berlinul). Din 1999 cind piata s-a liberalizat au inceput sa vinda si bilete "libere" pe cursele de vacante. La vremea aia chiar cistigau bani.

A doua etapa a venit dupa 9/11 si explozia multor proiecte LCC. AB a incercat un buy and build preluind multe companii cu focus diferit. Banii de la lsitarea pe bursa i-au folosit alaturi de credite pentru a cumpara companii city-t0-city gen Deutsche BA sau Niki, zona leisure, (Belair) etc. Marele hop a fost LTU, inclusiv partea de long haul leisure.

In mod normal cind ai un asemenea proiect pasul urmator e sa definesi un model de business- ori aici a fost o slabiciune a managementului... au vrut sa fie un "hybrid carrier" si sa faca cite ceva din toate. Si chestia asta cu expunerea maxima i-a prins exact in criza din 2008. De aici au inceput primele reculuri, primele sale-and-lease-backuri etc.

De atunci incoace nimeni nu a luat taurul de coarne sa faca o restructuare adevarata a companiei. Rezultatul e cel pe care il stim.
 
  • šŸ‘
Reactions: 1 user

TripleSeven

Well-Known Member
Conform unui studiu Aviation Analytics, AB pierdea 53 euro/scaun in cazul OTP, 50 euro/scaun - SOF și 32 euro/scaun - BUD.
Recordul il detinea Paderborn - Las Palmas, pierderi de 91 euro/scaun.
 
Top