Imi pare rau pentru Air Berlin, desi nu am zburat niciodata cu ei. O intrebare ramane totusi valabila: De ce a esuat atat de lamentabil o companie care avea toate atuurile sa reuseasca ?
Avea o flota mai mare decat Wizz, deci putea profita de economiille de scara, inclusiv prin negocierea unor taxe aeroportuare avantajoase. In plus, ocupa nise de piata profitabile, cu o pozitie cvasi-dominanta la TXL, iar modelul sau
LCC cu ceva in plus mi se parea foarte adaptat pietei germane. De asemenea, traficul p2p se completa cu cel de conexiune, inclusiv pe long haul, hub-urile sale fiind excelent pozitionate geografic pentru un network carrier. Si nici nu era un legacy gen Alitalia in care sa fi fost nevoie sa dea lupte cu sindicatele. E adevarat ca flota eterogena i-a tras mult timp in jos la capitolul costuri structurale, la fel ca si unele decizii neinspirate in materie de rute, uneori intrand in lupta directa cu
ULCC. Iar atunci cand si-au omogenizat flota si si-au restructurat reteaua, a fost prea tarziu, pentru ca piata era deja marcata de supracapacitate, incurcand rau LH. Si in final LH a obtinut ce si-a dorit, cu ajutorul Etihad, care a abandonat Air Berlin, adeverindu-se profetia lui MOL cu "monstrul" german.