Airbus & Dassault: scene de menaj...

  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Boobba-One

Well-Known Member
Aug 4, 2014
1,300
420
113
NEAR A WHITE FLUFFY CLOUD
Airbus se va debarasa gradual de cele 46% pe care le detine in Dassault. Pentru inceput, Dassault isi va rascumpara 10% ... care valoreaza cam 1.2bioEUR.
Motivele par sa fie doua:
a) lipsa de sinergii dintre cele doua grupuri ... si
b) concurenta directa pe defense, dintre avioanele multi-rol Eurofighter si Rafale.
In sine, Airbus nu face decit sa se scuture de o mostenire nu neaparat dorita... Caci participarile in Dassault Aviation au venit la pachet cu intrarea lui Aerospatiale in EADS. La rindul ei, Aerospatiale nu facea decit sa detina actiunile Dassault in numele statului francez.
Operatiunea se va hotari pe 24sep14 in consiliul de administratie al Dassault - si foarte probabil ca statul francez nu se va opune.
Financiar vorbind - Airbus nu are decit de cistigat: daca tranzactia se incheie la 1.2bioEUR - asta intra in profitul Airbus, si ... valorizeaza tot pachetul de 46% la aproape 5.5bioEUR. Daca ne uitam la bilantul '13 al Airbus - aceasta participare a fost inscrisa la 2.4bioEUR.
Pe de alta parte - departe de a avea probleme, Dassault ar fi putut sa se lipseasca de aceasta tranzactie in momentul de fata.
Constringerile bugetare reduc comenzile de Rafale ale statului francez - iar contractul de 126 Rafale catre India, nu este inca finalizat. Pe de alta parte, Dassault are cresteri substantiale in R&D cu programele civile Falcon 5X & 8X si drone nEUROn si MALE2020.
Dar: cu un cash disponibil de 3.7bioEUR la sfirsitul lui '13 - Dassault isi poate sa scoata din buzunar maruntisul necesar tranzactiei, fara sa tuseasca (prea mult).
Intrebarea ar fi "de ce ACUM?" - caci investitorii cereau de citiva ani ca sa se lichideze participarea in Dassault. Rezultatele Airbus sint bune - deci nu este o operatiune de infrumusetare a bilantului.
Singura explicatie ar fi sa ca Airbus sa incerce sa slabeasca financiar Dassault - pe fondul luptei pentru pietile externe dintre Eurofighter si Rafale...
 
Last edited by a moderator:
...deci: Airbus mai are inca 23.6% din Dassault.
9.5% vor fi plasate in piata: 830'000 actiuni ce valoreaza 920-950EUR bucata - iar Dassault isi va rascumpara 5.5% la nivelul mediu al plasamentului public.
In plus Airbus preconizeaza o emisie obligatara de 1bioEUR cu cupon zero si scadenta in 2021 - care sa fie convertibila in actiuni Dassault. Asta e o modalitate de-a pune sub presiune familia, pentru a nu-si vedea prea mult diluat capitalul...
 
...what goes around, comes around...
Daca Airbus a dezinvestit din Dassault pe baza de (intre altele) lipsei de sinergii - iata ca apar intre cele doua companii ceva ... sinergii.
Saptamina trecuta a fost anuntata semnarea unui protocol (deloc secret ;)) intre Airbus si Dassault - pentru dezvoltarea unui avion multirol nextgen.
De fapt va fi mai mult decit un avion. Un sistem integrat - cuprinzind dezvoltarea simultana a aparatului nextgen plus drone si sateliti de support.
E de remarcat faptul ca Airbus are experienta satelitilor, cu programele Sentinel 1, 2, 3. Actualmente dezvolta un HAPS (high-altitude pseudo-sattelite) numit Zephyr.
Pe de alta parte, Dassault aduce experienta Mirage-ului si mai ales al lui Rafale, plus faptul ca sint intr-o faza destul de avansata cu drona nEUROn. E de remarcat si ca aparatele Falcon sint deja utilizate in misiuni de recunoastere, supraveghere si razboi electronic.
Deci, avem deja la indemina o parte din competentele necesare unui nou sistem aerian de aparare integrat. Fara nici un fel de suprapunere intre cele doua companii - the perfect match, cum ar veni...
Proiectul asta are binecuvintarea presedentiei franceze si a cancelariei germane.
Cu alte cuvinte asta inseamna moartea programata a Eurofighter-ului. Sau, cu alte cuvinte, Eurofighter 2.0 va fi un ... Dassault. Ouch!
In schimb, Eurofighter ar trebui sa devina un bun paliativ pina cind noul sistem va deveni operational ... cam peste 20 de ani.
S-ar mai pune si intrebarea rentabilizarii noului sistem, piata europeana fiind relativ redusa. Iar aici ar putea exista o problema. Legislatia germana este mult mai restrictiva decit cea franceza. Daca Rafale ar fi fost dezvoltat in comun de catre francezi si de catre germani - nu s-ar fi putut comercializa in tari ca Egypt sau Qatar ...