Altitudinea de croaziera

  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
7,310
2,895
903
Aotearoa
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
@Catalin81 te rog sa continuam aici discutia ref altitudinea de croaziera.
 
Eu nu tin mortis sa discut despre asta dar ai spus ca imi dovedesti si imi arati un document referitor la ACA . Dar sunt destule avioane nu numai ala , cum spuneam in topicul celalalt, ma refer strict la care trec prin zona mea,Au fost un caz daca imi aduc bine aminte mai recent acum 2-3 saptamani in care un Fokker sau ceva de genul ala a trecut foarte jos spre Bulgaria, cred ca nu era mai sus de 5000-6000 m , nu aparea pe radar ca sa stiu exact ce a fost . Acum 1-2 ani singurul colos care mai trecea prin zona spre tarile arabe era un MD 11 care nu l-am mai vazut, care zbura undeva pe la 8000 si ceva m nu mai retin bine, dar imi aduc aminte ca era seara tarziu pe intuneric si nu se putea poza. Iara un colos care mai trecea acum ceva vreme era El Al Israel B747 pe care nu l-am mai vazut zburand prin zona. In rest multe dastea de talie mica/medie in special chartere . Acum ca vara a trecut cred ca o sa se rareasca si astea. Cred ca altitudinea la care se zboara este data de controlorii de trafic in functie de cat de aglomerat este si altitudinile la care se zboara . Cum spuneam ami devreme era un B763 care zbura pe ruta Tel Aviv -Toronto care a traversat toata europa la 9754 m .Deasta ziceam ca teoria aia spusa anterior cum ca la aeronavele mari le ia timp sa urce la altitudinea de croaziera mai mult timp din cauza greutatii .Dadeam un exemplu de A330 care deja la Burgas ajunsese la 12200 m decolat de la Istambul , iar altele o "lalaie" mult timp sub 10000 m sau putin peste.Daca nu deranjaza la acea altitudine poate sa continue sa zboare pe toata durata rutei, sau daca nu mai urca mai coboara depinde de trafic, sau ramane tot acolo si urca sau coboara altele sa nu faca poc :) . Am vazut destule si prin ardeal si prin partea de NV a romaniei care zburau si putin sub 9000 m sau in jurul a 10.0000 m .
 
Nu am zis ca iti dovedesc sau iti dau un document, am zis ca incerc sa fac rost de planul de zbor.
In aviatie se vorbeste despre flight level (metri in Rusia, China si alte cateva tari).
Ca o mica regula, catre est se zboara la FL impar (290, 310, 330, etc), la vest par (300, 320, 340, etc). Si aici sunt exceptii (ES, IT, CH si inca cateva) unde regula este N/S fata de E/W.
Dupa cum ziceam, aeronavele din categoria Heavy, care zboara lung curier, nu pot urca la altitudini mari din start, din cauza asta vezi tu curse dinspre E, S/E la FL300.
Aeronavele mari SI grele, de fiecare data le vei vedea mai jos la inceput de ruta. Poti vedea des Fokkere care zboara mai sus decat ei.
Pe parcursul rutei, cum se arde combustibil, avionul devine mai usor si poate urca la altitudini mai mari.

Uite un exemplu:
Ruta LTBA - KJFK al zborului THY1, din data de 130813, operat cu B77W/L - TCJJJ.
"N0500F300 IBLAL P727 BGS L622 KOMAN UL622 NARKA UN133 PERIT/N0490F320 UN133 LENOV DCT RONEX L617 KOLOB DCT MAXUM L621 ROKAM DCT AMSEV L621 ZOL P610 GUNPA/M083F320 NATA 64N040W/M083F320 NATA 63N050W/M083F320 NATA MIBNO/M083F320 NATA RODBO/N0480F340 N484C SEMTO DCT MOFAT/N0480F360 DCT ALB J37 IGN/1022"

Din ruta aflam ca aeronava zboara, initial, la FL300 (~9144m), intra in LRBB (spatiul aerian romanesc) la KOMAN, fiind tot la FL300, si iese la NARKA (tot la FL300). Abia la PERIT urca la FL320, (urmatoarea altitudine de croaziera catre est este FL320 ~9753m) care este pe teritoriul LHCC (Ungariei).
Urmatorul step il va face abia la iesirea de pe NAT (North Atlantic Track), si anume la RODBO, unde urca la FL340 ~10363m.

In concluzi calculul tau nu este bun, adica un avion poate sa urce la FL380 sau mai sus in 700km. Depinde de tipul cursei.

Daca mai ai intrebari sau nedumeriri, nu ezita sa postezi.

PS,
eu nu tin mortis sa iti explic, dar tu ai idei gresite despre anumite chestii si vreau sa le clarificam. La fel ca si cum era cu Intersection take off.
 
  • 👍
Reactions: 3 users
Pai tocmai iti dadusem si un exemplu in care un Turkish A330 decolat de la IST spre US. in dreptul Burgas-ului atinsese deja 40.000 ft .Deasta zic, asta nu este avion greu si cum de urca asa repede si altele nu .Probabil asa li se indica sa zboare , dar nu ca nu pot urca sau le trebuie timp mai mare fiind aeronave mari si grele . Asta este problema care vroiam sa o dezbatem ca nu greutatea sau dimensiunea sau distanta le face sa zboare mai sus sau mai jos, pur si simplu asa li se spune de catre controlori cand si unde sa urce sau sa coboare depinde de cum este traficul .
 
Controlorul nu il poate obliga sa urce la un anumit FL, daca performantele nu o permit.
Posibil ca acel THY sa nu fost plin cu PAX si bagaje, iar in acel caz performantele i-ar fi permis acest lucru.
Oricum, eu ma indoiesc ca a fost o cursa transcontinentala.
 
Aici ce dezbatem de fapt? Cat de sus zboara Aerobuzu' pe baza observatiilor empirice cu sursa FR24? Altfel imi place discutia, foarte avizata (Zsolt, poate ar trebui o sectiune "newbie" pe forum unde sa poata fi pusa orice intrebare despre aviatie/spotting, aici la discutii in hangar ar trebui sa fie altul nivelul)...
 
  • 👍
Reactions: 1 users
Radu, luam in considerare. Orice propunere este binevenita.
 
Pentru Zsolt care spunea ca zborurile transcontinentale nu urca repede la altitudine .Poti urmarii pe radar acum pe THY5 IST-ORD care a urcat la 10.973 foarte repede .
 
Ai sunat sa intrebi cat de incarcati sunt?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Bine domnu', eu ma retrag din aceasta discutie cu tine. Se pare ca vrei sa intelegi unele chestii.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk