Cand vedem astfel de
LF-uri suntem tentati sa spunem ca ruta merge extraordinar de bine. Dar am facut un calcul, aproximativ si care poate nu reflecta exact realitatea concreta, dar ilustreaza o situatie de principiu.
Asadar, am cautat un bilet la Blue pe
OTP-
LIS cu plecare sambata viitoare si intoarcere marti. La momentul la care am cautat pretul era putin peste 180 euro return fara bagaj de cala. Spre deosebire de Wizz sau Ryan, nu am vazut vreodata ca Blue Air sa fi publicat indicatori de eficienta cum este
CASK. Deci l-am luat in calcul ca reper pe cel gasit intr-un raport al Ryanair, care este cel mai bun din industrie, respectiv 3,6 centi/loc/km.
OTP-
LIS fiind un segment foarte lung, acest parametru la Ryanair ar fi mai mic, dar il iau totusi in calcul asa cum e, plecand de la pesupunerea ca Blue Air are un
CASK mai mare decat Ryanair, tinand cont ca nu au economia lor de scara.
Inmultind 3,6 centi cu distanta, ne iese un tarif return de circa 210 euro, adaugand taxele de aeroport ajungem pe la 250 de euro. Deci cam in jurul acestui pret mediu as situa pragul de rentabilitate al rutei, la un
LF de 100%, iar la un
LF de 90% se mai adauga vreo 20 de euro. Sume care sunt mult peste respectivul bilet de 180 de euro, care fiind luat relativ din scurt ar trebui sa fie in clasele superioare ale
yield managementului, deci peste pretul mediu al acestei perioade.
Nu trag deloc concluzia ca ruta nu ar fi rentabila si stiu ca mai sunt si alte variabile, cum ar fi sezonalitatea, ca acum suntem intr-una din cele mai slabe perioade ale anului si ca ce se pierde acum se mai recupereaza vara si in alte perioade, mai sunt si ancillary revenues, eventuale discounturi la taxele de aeroport, traficul de conexiune dinspre
IAS si
CLJ, etc. Mi se pare evident insa cat de nerealiste si nesustenabile pe termen lung sunt preturile gen 10-20-30 de euro ale
LCC-urilor care au umflat artificial piata.