• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

transporter

Well-Known Member
Mar 27, 2012
903
460
63
CLJ
Hai sa fim seriosi, BLA si ROT se chinuiau si inainte de pandemie. Puteti citi postarile de pe forum de dinainte de februarie. Daca la ROT as mai intelege ajutorul de stat la BLA cred ca imi scapa mie ceva. Sunt sute daca nu mii de alte companii private care au probleme si unele au avut chiar si inainte de pandemie. Companiile cu probleme mai vechi nu ar trebui ajutate de stat in opinia mea pentru ca e doar o risipa a banului public. Daca dispar altele le vor lua locul daca exista o cerere pt produsul pe care il vand.
 
  • 👍
Reactions: 1 users

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Apr 20, 2012
4,014
2,436
303
Constanta
Hai sa fim seriosi, BLA si ROT se chinuiau si inainte de pandemie. Puteti citi postarile de pe forum de dinainte de februarie. Daca la ROT as mai intelege ajutorul de stat la BLA cred ca imi scapa mie ceva.
Blue Air a incheiat pe profit 2019.
Daca dispar altele le vor lua locul daca exista o cerere pt produsul pe care il vand.
Bineinteles ,le vor lua locul companii care platesc taxele in Franta,Turcia,Germania etc . Companii care au fost sprijinite de statul lor. Macar BMS si ROT platesc impozitele in Ro .
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 1 user

alexxy

Well-Known Member
Dec 8, 2013
1,262
684
113
In principiu nu sunt de acord nici eu cu ajutoarele de stat, dar in momentul asta toate statele baga bani in companii nationale. Fiecare cam cum poate, unii cu bugete mai mari baga mai mult, altii mai putin. Singura solutie echitabila e sa bage si in BLA cat si in ROT. Altfel companiile din vest vor face concurenta neloiala celor doua. Crezi ca AF / KLM nu ar prefera sa opereze singure pe CDG / AMS?

Iar cele cu mult cash, au tot profitat de tot felu de fonduri publice. Chiar daca apreciez dinamica WZZ din perioada asta, parte din banii pe care ii baga la bataie se datoreaza tuturor licitatiilor castigate cu diverse autoritati locale de-a lungul timpului.

Parerea mea e ca in perioada asta statul ar trebui sa se implice putin mai mult in economie, cu niste reguli clare cum s-au impus prin Germania si Polonia -> ajutam atata timp cat firmele respective nu au externalizat profitul.
 
  • 👍
Reactions: 2 users

CalinCLJ

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Feb 13, 2012
1,759
723
113
57
Cluj
www.aviatiacivilacluj.wordpress.com
Hai sa fim seriosi, BLA si ROT se chinuiau si inainte de pandemie. Puteti citi postarile de pe forum de dinainte de februarie. Daca la ROT as mai intelege ajutorul de stat la BLA cred ca imi scapa mie ceva. Sunt sute daca nu mii de alte companii private care au probleme si unele au avut chiar si inainte de pandemie. Companiile cu probleme mai vechi nu ar trebui ajutate de stat in opinia mea pentru ca e doar o risipa a banului public. Daca dispar altele le vor lua locul daca exista o cerere pt produsul pe care il vand.
Nu sunt de acord. Spatiul romanesc nu este populat de "mii de alte companii". Daca LH sau AF (ce imi amintesc in clipa asta) au primit/vor primi miliarde de euro de la statele-mama, nu vad absolut nimic aiurea ca BLA sa primeasca. Mai ales ca sumele sunt derizorii, dupa mine. Hai sa nu vedem doar "ce se vede", adica zborul in sine. Existe o intreaga industrie conexa pe orizontala. Pana la urma asta ar fi cel mai putin "risipiti" bani din ce "arunca" guvernul in stanga si dreapta.
 
  • 👍
Reactions: 3 users

transporter

Well-Known Member
Mar 27, 2012
903
460
63
CLJ
@CalinCLJ prin mii de alte companii nu m-am referit doar la aviatie. Sunt mii de alte companii care se confrunta acum cu probleme (Horeca de exemplu).

@alexxy mai incetati odata cu sloganul acesta cu "licitatii castigate" de Wizz. In totalul cifrei de afaceri a Wizz acele acorduri sunt doar o parte infima. Licitatii din astea se fac la Cucuietii de sub deal de obicei cu un singur avion bazat. Daca te uiti la cele mai mari baze ale Wizz (de la 5 avioane in sus) vei vedea ca nu sunt rute subventionate.

Si acum un raspuns general. Nu, nu e corect sa primeasca nici LH nici AF/KLM nici altii. De fapt companiile care au fost chibzuite pana acum ar trebui sa atace in instanta aceste ajutoare pt ca avem de a face cu o distorsionare a pietei. Insa UE umbla din nou cu dublu standard. Pana acum se dadeau de ceasul mortii ca nu e voie sa dai bani la companii aeriene cu probleme (ca se distorsioneaza piata), acum insa ca sa isi salveze mamutii (LH si compania) sunt in stare sa treaca peste orice regula anterioara.
 
  • 👍
Reactions: 2 users

KSAT

Member
Premium Member
Apr 8, 2020
41
37
18
46
San Antonio, TX
Eu gândesc mai simplist, vă rog să mă iertați. Dacă ROT e companie de stat, mi se pare normal să fie ajutată de stat. Dacă ROT si BLA sunt companii românești, mi se pare normal ca statul român să ajute companiile românești. Iar concurența neloială mi se pare apă de ploaie. Îmi vine foarte greu să-mi imaginez cum poate concura neloial, cu WZZ sau AFR sau DLH ( companii cu zeci, sute de avioane ) o companie cu 20 de avioane sau 24, cât are ROT.
 
  • 👍
Reactions: 1 users

colonelu81

Well-Known Member
Jun 13, 2013
1,066
342
83
@alexxy mai incetati odata cu sloganul acesta cu "licitatii castigate" de Wizz. In totalul cifrei de afaceri a Wizz acele acorduri sunt doar o parte infima. Licitatii din astea se fac la Cucuietii de sub deal de obicei cu un singur avion bazat.
Subventionarea operarii nu se face doar prin licitatii de rute, ci si indirect prin practicarea unor taxe aeroportuare ridicole; aceste aeroporturi fiind mereu gaura neagra la buget, iar beneficiile potentiale invocate ( turisti, "oameni de afaceri", trafic etnic care nu ar fi venit fara un aeroport sub nas) nu au fost niciodata cuantificate.
Sigur, strategia WZZ nu se (mai) reduce de ceva vreme doar la pasuni betonate. Insa chiar si pe aeroporturi principale primesc reduceri pt rute noi - a se vedea CPH ( https://www.cph.dk/4962e8/globalass...9/route-incentive-scheme---appendix-3-eng.pdf) - care ulterior dispar repede ( SBZ-CPH, KIV-CPH doar din astea romanesti). Ia subventia si fugi pare inca o strategie buna. Asta nu e o critica, din punct de vedere al afacerilor se descurca de minune - nici nu e greu sa profiti de faptul ca in contractele de mandat ale administratorilor de infrastructura "ruta noua" e mai mereu un obiectiv. Si la noi si aiurea
 
  • 👍
Reactions: 1 users

transporter

Well-Known Member
Mar 27, 2012
903
460
63
CLJ
Eu gândesc mai simplist, vă rog să mă iertați. Dacă ROT e companie de stat, mi se pare normal să fie ajutată de stat. Dacă ROT si BLA sunt companii românești, mi se pare normal ca statul român să ajute companiile românești. Iar concurența neloială mi se pare apă de ploaie. Îmi vine foarte greu să-mi imaginez cum poate concura neloial, cu WZZ sau AFR sau DLH ( companii cu zeci, sute de avioane ) o companie cu 20 de avioane sau 24, cât are ROT.
Si eu am un SRL, hai ca il bag in gard si o umplu de datorii si dupa aia ma duc la stat sa ma ajute ca doar e companie romaneasca. E corect ? Iar cu concurenta neloiala imi pare rau ca nu ai inteles, chestia asta functioneaza si in sens invers. Urmatorul scenariu e doar un exemplu!. Daca vine sa zicem un operator cu probleme din Bulgaria - care are in mod constant pierderi (si care e subventionat de statul bulgar in pofida acestui fapt) si deschide ruta OTP-CLJ si ia o mare parte din calatorii ROT pe aceasta ruta. Atunci va mai fi concurenta neloiala sau nu ?
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 3 users

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Apr 20, 2012
4,014
2,436
303
Constanta
Pai asa o sa se si intample daca nu iti ajuti proprile companii din tara (si care sunt singurele care varsa taxele in Ro) .
 
  • 👍
Reactions: 1 user

OOVNI

Well-Known Member
fly-ra 2017
Feb 28, 2012
1,226
755
113
27
LFML
www.airliners.net
Flightdiary
My fr24 profile
@AIR06 Suntem (sau ar trebui sa fim) in UE, piata unica, gandirea in termeni de protectionism a expirat. Mentalitatea sociala ar trebui sa fie sa salvam joburi/cariere, nu companii falimentare.
 
  • 👍
Reactions: 2 users

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Apr 20, 2012
4,014
2,436
303
Constanta
@AIR06 Suntem (sau ar trebui sa fim) in UE, piata unica, gandirea in termeni de protectionism a expirat
Teoretic si in vremuri "de pace" .

Este stiut ca aproape toate statele ,in frunte cu statul german si francez au pompat miliarde in salvarea societatilor aeriene locale. Si bine au facut. Altfel ,acestea ar fi disparut .Ar fi rezultat o gramada de someri. Atat din respectivele defuncte companii ,cat si din aeroporturi ,servicii conexe etc . Tot statul ar fi trebuit sa le plateasca ajutorul de somaj ,in loc sa incaseze impozite de la ei.

Putinele companii care ar fi ramas ar fi impus tarife mari ,atat "multumita"lipsei concurentei cat si din necesitatea supravietuirii . Rute slab sau deloc servite. Numai dezavantaje!
 

transporter

Well-Known Member
Mar 27, 2012
903
460
63
CLJ
@AIR06 asta doar in povesti. In realitate s-ar fi infipt alte companii in piata daca exista cerere pt zboruri. Cu cat urca pretul unui serviciu pe atat de repede vor aparea companii care sa doreasca o felie din piata dar aparitia unor noi jucatori duce la concurenta si la scaderea preturilor. Piata intotdeuna se regleaza.
 
  • 👍
Reactions: 1 user

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Apr 20, 2012
4,014
2,436
303
Constanta
Asta in ani !
Imi pare rau dar Europa este de alta parere fata de tine asupra subiectului.
 

alexxy

Well-Known Member
Dec 8, 2013
1,262
684
113
@AIR06 Suntem (sau ar trebui sa fim) in UE, piata unica, gandirea in termeni de protectionism a expirat. Mentalitatea sociala ar trebui sa fie sa salvam joburi/cariere, nu companii falimentare.
Asta in vremuri normale. Dar cand statul iti blocheaza operatiunile prin interdictii, dupa trebuie sa te ajute cumva pentru ca tu nu iti mai desfasori activitatea normal.

Pana cand toate taxele si impozitele nu se duc intr-un singur loc in toata UE si taxarea sa fie egala, statele membre mai pe fata sau nu isi vor proteja companiile locale.
 

OOVNI

Well-Known Member
fly-ra 2017
Feb 28, 2012
1,226
755
113
27
LFML
www.airliners.net
Flightdiary
My fr24 profile
Asta in vremuri normale. Dar cand statul iti blocheaza operatiunile prin interdictii, dupa trebuie sa te ajute cumva pentru ca tu nu iti mai desfasori activitatea normal.
Corect. Toate companiile au fost blocate prin interdictii la fel de mult; ajutate nu au fost toate, si nici in mod egal. Doar cele cu steagul pe coada si mandria natiunii in spinare.
 
  • 👍
Reactions: 2 users

alexxy

Well-Known Member
Dec 8, 2013
1,262
684
113
Pai in tarile mai la vest de noi statul baga bani si in alte afaceri afectate de pandemie. Viena de exemplu a dat un voucher de 50€ de familie pentru a fi utilizat in restaurantele din oras. Alte tari aleg sa dea granturi nerambursabile diferitelor afaceri afectate. Dar in momentul asta statele baga bani in afaceri. Nu vad de ce Wizz sau Ryanair nu se duc sa ceara ajutoare de stat de la statul ungar / irlandez.
 

KSAT

Member
Premium Member
Apr 8, 2020
41
37
18
46
San Antonio, TX
@transporter Eu inteleg lucrurile intr-un fel, tu altfel. Iar exemplul tau e pur teoretic pentru ca nici o companie aeriana de stat nu va opera rute in alta tara. Cel putin, eu nu cunosc nici un caz.
 

Tufic

New Member
Dec 25, 2015
26
11
3
Bucharest
@transporter Eu inteleg lucrurile intr-un fel, tu altfel. Iar exemplul tau e pur teoretic pentru ca nici o companie aeriana de stat nu va opera rute in alta tara. Cel putin, eu nu cunosc nici un caz.
Lot in Ungaria e un exemplu.

ideea este daca folosind cei 130ml euro nu s-ar putea face o noua companie solida care pe viitor sa se poata autosustine si dezvolta din surse proprii. Altfel acesti bani vor fi folositi pentru plata datoriilor si nu vor ajuta de niciun fel dezvoltarea industriei. A se vedea si modul in care ajutorul de stat din februarie a fost folosit de Tarom.
 

OOVNI

Well-Known Member
fly-ra 2017
Feb 28, 2012
1,226
755
113
27
LFML
www.airliners.net
Flightdiary
My fr24 profile