• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Blue Air - discutii

sorin

Well-Known Member
Inappropriate Content
Te rog sa ma scutesti de demonstratiile tale prin care incerci sa arati ca negrul e alb si albul e negru. Nu m-am contrazis cu nimic, iar tu ori nu intelegi, ori te prefaci ca nu intelegi, ca de obicei. Ai vrut cu orice pret sa-i dai o replica unui coleg de forum care a emis o parere contrara parti-pris-ului tau si ai incercat o generalizare fara fundament, insinuand in plus gresit ca acea ancheta ar avea lagatura cu Blue Air-ul. Pentru ca nu e prima data cand procedezi asa pe acest subiect, ti-am aratat cum stau lucrurile. Daca nu pricepi, n-am cum sa-ti mai explic, sa fii sanatos... Iar daca intelegi, dar faci pe prostul pentru ca in caracterul tau nu suporti sa fii contrazis, atunci macar abtine-te de la a-i agasa pe altii cu sofismele tale. Si aici eu inchei discutia...
 

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Nu mai pune omule atata pasiune intr-o simpla discutie!
De aceea este forum ,ca sa avem pareri si pareri. Nu toti trebuie sa ajungem la aceeasi concluzie cu tine.
Trec peste obtuzitati si alte caracterizari pe care mi le faci dar,cred ca ,daca ne-am intalni la o reuniune,mi-ai pune otrava in ciorba ca de ce am spus nu stiu ce !
Pastreaza te rog un nivel relaxat al discutiei.
 
Flyr [...] Termen scurt si clar : pana marti , motiv clar , se ofera o varianta mai safe . [..] Varianta mioritica : Cica am auzit prin birouri ca se zice ca de demult BLA ar planui sa iasa de pe piata ,nu mai luati bilete de la hotii astia!

In Scandinavia, unde traiesc de muuulti ani, daca o companie aeriana urma practicile comerciale si de drept de munca ale Blue Air, ar fi fost inchisi de mult de tot. Nu in septembrie 2022, ci prin 2021, daca nu chiar mai devreme. A se vedea intreaga "saga" a Norwegian si reconstructia care a urmat -- nu a stat nimeni sa taraganeze afacerea, sa bage povesti cu "companie strategica" etc. etc. Pisica a fost taiata rapid si decisiv, rezultand un nou Norwegian, care are in comun cu cel vechi doar livery-ul si o mica parte din flota (tot managementul a fost indepartat, actionariatul eliminat complat) mult mai solid. SAS urmeaza la "chopping block".

In Scandinavia, daca:

- nu-ti platesti angajatii la data conventionala, iese rapid cu scandal. Angajatii se duc frumos dupa cateva zile la sindicat (rata de sindicalizare e 80-90%) sau direct la autoritatea de incasari creante a statului (namsfogden in Norvegia, Kronofogden in Suedia), care pune popriri si adauga automat niste amenzi usturatoare (taxe de poprire), vorbim de dublarea creantelor dintr-un foc. Nu-s bani in cont, insolventa + lichidare. Blue Air nu-si mai platise angajatii de 3 luni : EXCLUSIV | Situație critică la Blue Air ).

- nu rambursezi banii pentru un serviciu neprestat, ai multiple cai de atac, toate foarte simple. Echivalentul suedez al ANPC, ARN, este foarte dur, si publica frecvent si public topuri cu liniile aeriene care nu dau compensatiile de intarzieri la timp pe directiva UE. Pentru rambursare bani pentru un serviciu neprestat, termenul este de 10 zile; daca nu se intampla, Kronofogden, ca mai sus.

A, si ca birocratie - ca persoana fizica, interactiunea cu agentia de colectare daune a statului dureaza in SE jur de o ora, online. La fel cu ARN.

ANPC trebuia sa declare clar si la obiect ceva mult mai dur decat a facut-o :
"1. Blue Air are o rata de anulari / bilet vandut de cel putin 3 ori mai mare ca media din piata, si de cel putin 2 ori mai mare decat urmatorul concurent,
2. refuza sa ramburseze banii conform legislatiei in vigoare, fiind singurul din piata care nu ramburseaza banii cash, conform legii, in termenul legal,
3. nu si-a mai platit salariile la angajati de cel putin 2 luni,
4. mai are in conturi mai putini bani decat are nevoie sa opereze o luna de program de zbor.
5. procesatorul de plati refuza sa mai plateasca fondul de rulment la Blue Air (recunoscut de Rada : Cristian Rada, Blue Air, transmite angajaţilor că nu ploate plăti salariile restante până la 31 august şi îi invită să intre voluntar în concediu fără plată), tocmai pentru ca numarul de cereri de charge-back au depasit procentul considerat rezonabil de EMV.
Asa ca veti fi tepuiti daca cumparati prin Blue Air."

Un stat civilizat ar fi prevenit anuntul de mai sus, intervenind cu muuuult mai devreme. Mai ales ca Blue Air a primit ajutor de stat - deci statul ar fi trebuit sa fie cu ochii ca pe butelie.

Mie unuia mi se pare dubios ca Blue Air inca mai are site, nu e in faliment cu AOC-ul de muuult retras (practica comuna in toata Europa si SUA), si managementul nu e in investigatii penale.

Nu inteleg de ce ne plangem ca seful ANPC a avertizat ca o companie care a tepuit sute de mii de oameni... e tepara. Pana una-alta seful ANPC nu m-a tepuit pe mine (si probabil pe nimeni altcineva); in schimb Blue Air m-a tepuit inclusiv pe mine personal. O suma mica, cateva sute de lei, dar o suma pe care n-o voi mai vedea vreodata.

Si incercam sa gasim scuze la Blue Air, ca "de ce nu s-au luat si de Wizz si de Ryanair si de Tarom?". Simplu, nu s-au luat de astia cu amenzi pentru ca astia, daca-ti anuleaza zborul, iti dau cash inapoi, fara discutie. Ryanair iti da cashul inapoi fara sa-l ceri. Ai la Wizz optiunea sa-ti virezi banii intr-un cont Wizz, dar optiunea cash exista, nu e ascunsa, si termenul de 10 zile respectat. Nu mai zic ca Wizz si Ryanair nu fac overbooking la frecvente 1-2xw niciodata. Blue Air facea asta in nestire (cu downgauging de pe-o zi pe alta, si scandal la poarta; been there, done that).

Inteleg ca vrem concurenta in Romania, si o linie aeriana locala puternica. Dar asta nu se face cu o companie cu practicile Blue Air (care sunt mult mai vechi decat pandemia) - nu de alta, dar e concurenta neloiala prin practici indoielnice, care nu permit altora care opereaza fair-and-square sa intre.

P.S. Faza cu Nutriscore n-are treaba cu ANPC. Romania, alaturi de Italia, Grecia, Ungaria, Cehia si se opun categoric Nutriscore, considerand sistemul viciat, si bazat pe o dieta nord-europeana, afectand puternic interesele fermierilor locali. Romania a copiat Italia si Grecia in toate actiunile (Nutriscore este ilegal in Italia la fel ca in Romania; daca apare pe un produs, trebuie sa existe eticheta care spune ca "Nutriscore este un scor stiintific invalid").
 
  • 👍
Reactions: 6 users

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
@frunzaverde ,fii te rog mai selectiv cu sursele citate .
Exemplu: Gandul ,prima oara cand am citit titlul am crezut ca este Times New Roman:

EXCLUSIV | Situație critică la Blue Air. Neplătiți de peste două luni, piloții refuză să mai zboare și se reprofilează în șoferi Uber (SURSE)​



Nu neg insa ca sunt mari intarzieri la plati.
 

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
A se vedea intreaga "saga" a Norwegian si reconstructia care a urmat -- nu a stat nimeni sa taraganeze afacerea, sa bage povesti cu "companie strategica" etc.

A... povesti scandinave !
Nu prea este asa. Ai uitat sa ne spui ca guvernul norvegian a pompat cca 1,2 miliarde euro ca si rescue package catre Norwegian.
Ca si comparatie, guvernul roman doar a garantat un imprumut pentru o suma de patru ori mai mica si acum toata lumea isi roade unghiile ca de ce a facut-o.

Si incercam sa gasim scuze la Blue Air, ca "de ce nu s-au luat si de Wizz si de Ryanair si de Tarom?". Simplu, nu s-au luat de astia cu amenzi pentru ca astia, daca-ti anuleaza zborul, iti dau cash inapoi, fara discutie.
Hai sa nu o luam simplist. Degeaba iti da Wizz acei 25 de euro pe care i-ai dat pe transport (bani de o ciorba) dupa ce ai facut ,sa zicem 5 ore noaptea pe microbuz de la Braila si te trezesti, la aeroport ca ti-au anulat zborul si pierzi si sutele de euro dati pe hotel si alte aranjamente.
Blue Air a anulat cu cateva saptamani inainte ,luai in walet banii si aveai timp sa anulezi hoteluri etc

ANPC daca era corect ,amenda BLA ,amenda WZZ ,poate ROT ,poate RYR. Nu poate sa vina H Constantinescu sa spuna ca s-a incercat amendarea WZZ dar nu i-a mai raspuns nimeni la telefonul cu plata al WZZ si a lasat-o balta. Italienii ,spaniolii,ungurii au amendat intr-o veselie RYR,WZZ,EZY si nu au avut nici o problema ca,vezi doamne nu sunt din localitate.

Onestitatea ANPC e pusa la indoiala nu numai de catre BLA . Nu degeaba DNA i-a vizitat. Un target era Anghel ,iubitorul de ceasuri rare ,mana dreapta a lui Constantinescu.
Inclusiv comisarii ANPC se plang de faptul ca sunt trimisi la controale "la comanda" :

La fel Corpul de Control al Guvernului nu a fost trimis degeaba la ministerul aplaudacului lui Orban dupa actiunea ciudata a blocarii conturilor BLA, in contradictie cu legile actuale. Vezi doamne ,o greseala a unui functionar.

nu-ti platesti angajatii la data conventionala, iese rapid cu scandal. Angajatii se duc frumos dupa cateva zile la sindicat (rata de sindicalizare e 80-90%) sau direct la autoritatea de incasari creante a statului (namsfogden in Norvegia, Kronofogden in Suedia), care pune popriri si adauga automat niste amenzi usturatoare (taxe de poprire), vorbim de dublarea creantelor dintr-un foc. Nu-s bani in cont, insolventa + lichidare
Sindicat ! Iti va rade WZZ in nas ! Sunt cunoscute problemele legate de legislatia muncii pe care la are WZZ sau RYR.

Iar la BLA ,angajat , nu ai primit salariile la timp ce poti sa faci? Iti urmeaza sfatul? ...Ura ! Compania este in faliment ! Ups! Sunt fara job!


nu de alta, dar e concurenta neloiala prin practici indoielnice, care nu permit altora care opereaza fair-and-square sa intre
Ha ! Ha! Blue Air practic a dat coltul .
Unde sunt companiile care se inghesuie sa intre dupa ce au scapat de concurentul neloial Blue Air?
Cele ramase infloresc? ROT ? Nimic ! Si WZZ,principalul beneficiar, declara ca ,momentan nu au capacitatea sa inlocuiasca pierderea. Oricum ei aveau un serviciu diferit.
 
  • 👍
Reactions: 1 users

yonah

New Member
Hai sa nu o luam simplist. Degeaba iti da Wizz acei 25 de euro pe care i-ai dat pe transport (bani de o ciorba) dupa ce ai facut ,sa zicem 5 ore noaptea pe microbuz de la Braila si te trezesti, la aeroport ca ti-au anulat zborul si pierzi si sutele de euro dati pe hotel si alte aranjamente.
Blue Air a anulat cu cateva saptamani inainte ,luai in walet banii si aveai timp sa anulezi hoteluri etc
Dupa o calatorie de 5 ore. am ajuns la aeroport. Terminalul era extrem de aglomerat, nu il mai vazusem niciodata asa. Zborul meu era in overbooking si am fost lasat la sol. Am cerut alta varianta de a ajunge la destinatie cat mai curand posibil. Mi s-a oferit gratuit zbor pentru urmatoarea zi. Am cerut cazare si mi s-a oferit gratuit hotel de 4 stele cu cina si mic dejun inclus. In urmatoarele 30 zile am facut cerere pentru compensatie, am primit 300eur (250eur + 20%) pentru ca am ales sa primesc compensatia ca plafond in cont cu valabilitate 2 ani. Distanta zborului era de 1450km.

Companie: Wizzair, Aeroport: OTP.
 
  • 👍
Reactions: 1 users
Nu prea este asa. Ai uitat sa ne spui ca guvernul norvegian a pompat cca 1,2 miliarde euro ca si rescue package catre Norwegian.
Nu a pompat 1.2 miliarde de euro, ala a fost tot ajutorul (tot sub forma de imprumut si participatie temporara la capital) pentru toata industria, inclusiv SAS, Wideröe, aeroporturi, GA etc.

Norwegian a primit 3 miliarde de NOK, adica putin sub 300 milioane de euro, dar doar in baza unei restructurari prin faliment, similar cu chapter 11 american, in urma careia atat actionarii vechi cat si managementul au fost indepartati, si majoritatea structurilor de business au fost recreate.

Falimentul a fost generat tocmai de refuzul statului de a da orice forma de ajutor de stat (a blocat transa a doua de ajutor) firmei in noiembrie 2020 (dupa ce primisera mai putin de 20 milioane de euro in imprumut de la stat): Norway government cuts financial support for Norwegian Air. Si cand zic "restructurare prin faliment" nu vorbim de suveici precum JOR-BMS-BLA cu managementul pastrat in mare parte intact. Nu, vorbim de eliminarea inclusiv a lui Kjos, care a infiintat compania, si care a format un concurent la noul Norwegian, Norse.

Vezi si raportul anual din 2020 : https://www.norwegian.no/globalasse...nual-reports/annual-report-norwegian-2020.pdf.
ca si cel din 2021: https://www.norwegian.com/globalass...neral-meeting/2022/nas-annual-report-2021.pdf

Ajutorul de stat a fost deblocat si dat ca ajutor de reconstructie si restructurare, pentru noua companie, noul Norwegian, cu actionarii fostele banci creditoare. Si este tot sub forma de imprumut in regim "burden sharing" cu privatii, la fel, mult mai dur decat ce s-a intamplat in Romania.

ANPC daca era corect ,amenda BLA ,amenda WZZ ,poate ROT ,poate RYR. Nu poate sa vina H Constantinescu sa spuna ca s-a incercat amendarea WZZ dar nu i-a mai raspuns nimeni la telefonul cu plata al WZZ si a lasat-o balta. Italienii ,spaniolii,ungurii au amendat intr-o veselie RYR,WZZ,EZY si nu au avut nici o problema ca,vezi doamne nu sunt din localitate.
In postul meu anterior, am aratat statistic ca problema cu anularile programate ale zborurilor operate la Blue Air era semnificativ mai mare (de 3-5-7 ori) decat la principalii concurenti din piata.

Indiferent de ce zice vreun functionar-bou sau altul, problema la Blue Air era si este fundamental diferita decat cea de la concurenti, cel putin ca magnitudine, daca nu ca intentie. Procentul de anulari / zboruri programate, in perioada post-pandemica (ca acolo s-au luat de Blue Air) este cu totul altul, si trendul cu totul altul, decat la concurenti.

Hai sa nu o luam simplist. Degeaba iti da Wizz acei 25 de euro pe care i-ai dat pe transport (bani de o ciorba) dupa ce ai facut ,sa zicem 5 ore noaptea pe microbuz de la Braila si te trezesti, la aeroport ca ti-au anulat zborul si pierzi si sutele de euro dati pe hotel si alte aranjamente.
Blue Air a anulat cu cateva saptamani inainte ,luai in walet banii si aveai timp sa anulezi hoteluri etc..
Aici vorbesti de anulari operationale, in ultimul moment, care sunt alta problema. Nimeni, nici Blue Air, nici Wizzair, nici Ryanair, nici Tarom, nu anulau in ultimul moment nimic decat din ratiuni operationale.

Amalgamarea anularilor intentionate, din ratiuni comerciale, si a celor operationale (aeronava defecta, lipsa crew etc.) mi se pare tratamentul simplist.

Anularile operationale, in ultimul moment (<14 zile), sunt acoperite de directiva UE - primesti compensatie comerciala (cateva sute de euro, practic o amenda pentru operator), primesti hotel si cazare etc. etc..

Nici Ryanair si nici Wizzair nu au probleme cu asta - am avut situatii similare cu Ryanair, iar tratamentul lor a fost excelent - am fost cazat la hotel, si am primit voucher de masa. La fel si cu Lufthansa. Ryanair nu a avut nici un comentariu legat de rambursarea compensatiei suplimentare (a durat vreo 6 luni procesarea cererii), la Lufthansa a trebuit sa-i dau in judecata (si am castigat). De altfel, Wizz si Ryanair se descurca mai bine ca liniile mici - avand baze mari, au rutine "in place" pentru orice problema de genul asta.

Si anularile operationale nu par a fi vreo mare problema la nici un operator, sunt undeva la 1-2% din zboruri (http://otp.stfp.net/ e excelent la date - e un API genial pentru OTP).

A, si Blue Air si aici statea prost : pentru ca spre deosebire de WZZ si RYR avea flota dalmatian, facea foarte des regauging. Te trezeai la poarta cu un 735 in loc de un 738, cu rezultatul ca zborul devenea overbooked la poarta. Din 3 zboruri cu ei ever, am patit asta de doua ori (ultima oara in mai 2022, pe ARN-OTP, unde redusesera la 1-2xw). Rezultatul a fost scandal la poarta, pasageri "left behind", si circ - ambele dati. Cum serviciul era complet externalizat, si Blue Air avea o singura frecventa pe zi, nu stiu cum s-a rezolvat, dar presupunerea mea, dat fiind ca "era foame de bani", e ca n-au primit nimic din regulile EU261.

Sindicat ! Iti va rade WZZ in nas ! Sunt cunoscute problemele legate de legislatia muncii pe care la are WZZ sau RYR. Iar la BLA ,angajat , nu ai primit salariile la timp ce poti sa faci? Iti urmeaza sfatul? ...Ura ! Compania este in faliment ! Ups! Sunt fara job!

Wizz si Ryanair macar n-au avut niciodata probleme cu salariile.

La Blue Air pilotii si personalul de cabina au lucrat, de facto, 3 luni pe gratis, dat fiind ca nu a existat nici o posibilitate de a fi platiti (firma nu incasa suficient pe varf de sezon cat sa-si plateasca angajatii!)... Munca pe gratis nu e job, e sclavie... Nu e nimic de pierdut la o situatie (ca slujba nu e) unde nu primesti bani pe munca...
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 2 users

etravel

Well-Known Member
La Blue Air pilotii si personalul de cabina au lucrat, de facto, 3 luni pe gratis, dat fiind ca nu a existat nici o posibilitate de a fi platiti (firma nu incasa suficient pe varf de sezon cat sa-si plateasca angajatii!)... Munca pe gratis nu e job, e sclavie...
In mod normal trebuia sa se lase cu greva cel putin la "zburatori" dupa primul salariu neincasat in varf de sezon. Dar de, daca sindicat nu e ....
 
  • 👍
Reactions: 3 users

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Eu am o problema cu status quo actual, rezumat in aceasta fraza:
În prezent, acționariatul Blue Air a acceptat absolut toate condițiile impuse de investitori și ne aflăm în așteptarea răspunsului final al autorităților române. Ulterior, noii acționari vor putea comunica modalitatea în care va fi reluată activitatea Blue Air și când va fi reluată”, se mai arată în răspunsul Blue Air pentru FANATIK.
Nu stiu cine sunt investitorii (daca sunt) dar trebuie sa iasa cineva responsabil de la guvern cu un raspuns, favorabil sau nu, care sa deblocheze situatia. Dar mi-e teama ca nimeni nu se ocupa sau nu-si asuma raspunderea.
 

Thomas

Well-Known Member
Premium Member
fly-ra 2017
Într-adevar ca nu rezulta din context, dar tocmai faptul ca nu scrie nimic ma face pe mine sa trag concluzia ca ar fi vorba la renuntarea din partea statului la diverse datorii pe care la are Blue Air
 

AIR06

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
In toate declaratiile din ultimele luni dupa intelegerea cu investitorii ,reprezentantii BLA au declarat ca asteapta raspunsul final al autoritatilor, fara sa mentioneze propunerile facute. Probabil una dintre ele ar fi intrarea statului in actionariatul companiei in schimbul unei parti a datoriei rezultate din imprumutul de 300 milioane..
Nu zic ca raspunsul ar trebui sa fie da sau nu dar ,sa existe un raspuns.

 

colonelu81

Well-Known Member
Creditorul care se transforma in actionar in conditiile in care creditorul e statul roman prin ANAF inseamna ajutor de stat. Nu e ilegal, doar ca sunt niste reguli cu privire la acordarea acestuia.
 
  • 👍
Reactions: 1 user

cristi_avb

Well-Known Member
fly-ra 2017
Asta este caz de DIICOT. Blue Air nu mai detine nimic : avioane, sedii, mare parte din angajati sunt deja transferati la HelloJets. Ar fi o mare idiotenie ca sa se intampla asa ceva.
 
Top