Blue Air - discutii

  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Re: Blue Air (0B/JOR)

Super timing din partea lor. In plin sezon.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Ce legatura are finalul de contract cu timing-ul
Oricum a fost inlocuit cu o alta aeronava cu capacitate mai mare
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Timing, adica este perioada verii, in plin sezon. O aeronava in plus, ar fi insemnat curse in plus, bani in plus? Eventual daca contractul expira prin toamna, era alta mancare de peste. Sau ma insel?
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Planificarea orarului se face cu luni inainte si nu poti introduce zboruri doar de dragul de a adauga ceva nou.
Faptul ca este sezon nu inseamna ca sunt pasageri pentru indiferent ce capacitate pui in piata.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Cursele Blue Air sunt operate normal in ciuda perchezitiilor ce au loc la sediul companiei.
Operarea zborurilor companiei Blue Air se desfăşoară în condiţii normale, neexistând niciun element de legătură între verificările efectuate la anumite societăţi comerciale deţinute de omul de afaceri Nelu Iordache şi derularea operaţiunilor de zbor ale companiei Blue Air.
Procurorii anticorupţie fac, joi, percheziţii la firmele Romstrade şi Blue Air,deţinute de Nelu Iordache, într-un dosar privind posibile deturnări de fonduri în cazul lucrărilor la autostrada Arad – Nădlac, au informat surse judiciare.
"Având în vedere menţionarea în mod repetat, pe anumite canale media, a companiei Blue Air Transport Aerian, vă aducem la cunoştinţă următoarele: Subliniem pe această cale că societatea Blue Air Transport Aerian îşi desfăşoară activitatea în mod normal şi operează toate zborurile conform orarului existent", se arată într-un comunicat al companiei, remis agenţiei MEDIAFAX.
Compania aeriană face această precizare pentru a evita orice posibilă dezinformare a pasagerilor şi orice sugerare a unei situaţii ce ar putea produce prejudicii de imagine companiei Blue Air.


Sursa: http://www.airbuzz.ro/2012/11/cursele-b ... z2Dbt8HzbO
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Se pare ca problemele D-lui Iordache, proprietarul BlueAir se inmultesc pe zi ce trece insa daca cititi comentariile cititorilor la articolul de mai jos, CNADR ar fi facilitat viramentul de bani din fonduri europene firmei de constructii autostrazi a D-lui Iordache fara a verifica stadiul de finalizare a executiilor din teren. Acum daca firma BlueAir este aducatoare de profit (trebuie analizata rapid la momentul de fata, situatia financiara a acesteia) v-a trebui oricum lasata sa zboare in continuare daca se considera a fi o sursa stabila de recuperare a prejudiciului creat. Daca se va ajunge la concluzia ca BlueAir nu este profitabila, atunci probabil compania v-a intra foarte rapid in lichidare.
http://investigatiimedia.ro/?p=87
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

"Todd is Back" said:
Se pare ca problemele D-lui Iordache, proprietarul BlueAir se inmultesc pe zi ce trece insa daca cititi comentariile cititorilor la articolul de mai jos, CNADR ar fi facilitat viramentul de bani din fonduri europene firmei de constructii autostrazi a D-lui Iordache fara a verifica stadiul de finalizare a executiilor din teren. Acum daca firma BlueAir este aducatoare de profit (trebuie analizata rapid la momentul de fata, situatia financiara a acesteia) v-a trebui oricum lasata sa zboare in continuare daca se considera a fi o sursa stabila de recuperare a prejudiciului creat. Daca se va ajunge la concluzia ca BlueAir nu este profitabila, atunci probabil compania v-a intra foarte rapid in lichidare.
http://investigatiimedia.ro/?p=87

conform siteului minsterului de finante, datele profit /pierdere sunt urmatoarele:

2011 : - 48.569.887
2010: 760.521
2009: 5.816.441
2008: 662.915
2007: 869.419
2006: 370.488
2005: - 13.888.642
2004: 610.989

Cifrele sunt seci, nu cuprind evaluari calitative gen subventii incrucisate intre companiile grupului.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

"oldblueeyes" said:
conform siteului minsterului de finante, datele profit /pierdere sunt urmatoarele:

2011 : - 48.569.887
2010: 760.521
2009: 5.816.441
2008: 662.915
2007: 869.419
2006: 370.488
2005: - 13.888.642
2004: 610.989

Cifrele sunt seci, nu cuprind evaluari calitative gen subventii incrucisate intre companiile grupului.

Cumulativ, daca nu gresesc la socoteala, ar fi vorba de aproximativ 11.5 milioane Euro pierderi dealungul celor opt ani de activitate, dar suma record a pierderilor inregistrate in 2011 ar trebui sa fie un semnal de alarma suficient pentru creditori. Comparativ cu principalul lor competitor pe piata din Romania, Wizzair rezultatele lor financiare sint departe de a garanta functionarea firmei in regim de profit pe termen scurt-mediu. Dupa cum observ pe Planespotters.net au in flota 8 avioane active si se pare ca detin in proprietate trei B734 si un B735 toate insa cu o virsta medie de 20 ani. La o prima vedere daca ar fi sa le scota la vinzare rapida (discount atragator) probabil ai reusi sa recuperezi vreo 5-6 mil USD pentru toate cele 4 avioane in proprietate.

Se pare ca raportul intocmt de Departamentului pentru Lupta Antifrauda a concluzionat ca Nelu Iordache si compania Romstrade au deturnat 6 milioane de euro din fondurile europene destinate constructiei autostrazii Nadlac-Arad.

Se pare ca Romstrade este implicata si in contractul de constructie al aeroportului Brasov linkul de mai jos:

http://www.1235.ro/unul-din-constructor ... 28098.html
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Finantarea initiala a companiei a fost de ca. 7 mil USD conform unor interviuri mai vechi ale lui Gheoghe Racaru. De aceea pierderile initiale iminente unui start sunt OK. In etapa urmatoare compania fost condusa tipic unui business in crestere - toate resursele focusate pe crestere la un nivel de usoara profitabilitate.

Afirmatia ta este hazardata, relativ la Wizz. In primul rind nu poti compara capitalizarea si managementul celor doua companii. Wizz are in spate un fond de investitii puternic(Indigo Partners) si oameni in operatiuni care au trecut si pe la Ryanair. Conform unor date neconfirmate pina in 2009 facusera cam 80 mil Euro pierderi cumulate(aici e nevoie de o mentiune pe care o sa o explic mai jos).

Ca sa vedem citi bani face Wizz am doua cifre din 2009 (mai noi sunt greu de gasit) : 9,5 mil pasageri, 160mrd HUF venituri - rezulta o medie de ca. 60 Euro venit pe loc (inclusiv taxe adiacente).
Ca si comparatie cifrele Blue Air din 2009 : venit net 630 mil RON, 1,7 mil pasageri - ca. 82 euro revenue per pasager.

Benchmark Easy Jet - cifrele recente pe 2012 : 64 GBP revenue per seat - la load factor de 88% e undeva la 90Euro per pasager.

Relativ la citi bani s-au bagat si care a fost resursa de finantare Blue Air este o poveste de succes - daca vinduta sau nu la timp este o alta discutie.

Daca pierderile din 2011 sunt operationale sau nu n-avem de unde sa stim. Sa ne amintim ca Blue Air a comandat in 2008 5 737 new generation noi, 737-900 si 800. Conform declaratiilor de presa originale acestea trebuiau livrate 'in urmatorii 3-4 ani'. E posibil ca anularea sau forwardul acestor comenzi sa fi avut niste costuri one time, in conditiile in care la 5 bucati comandate discountul nu e f mare iar odata cu anuntarea 737-Max toata lumea incearca sa obtina sloturile respective.

Revin la mentiunea exprimata mai sus - daca vei studia mai in detaliu datele financiare ale companiilor listate (ia ca exemplu Easyjet sau Flybe) o sa vezi ca in industria asta toata lumea incearca sa aiba amortizari extrem de mari si apoi banii reapar la un moment dat in equity. Poti declara si pierderi si sa iti creasca si banii in casierie. Fi atent in rapoarte la capitolul ownership costs. Ca sa revin la Wizz, e posibil ca acest ciclu de 'recuperat' bani sa fi inceput in 2011 cind au inceput sa intre pe ciclul de schimbare regulata al flotei si unele provizoane au putut fi deblocate :)

Cit despre flota lor, majorittea 737-400 ( 7 din 9 flota totala) sunt in leasing de la ILFC.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Foarte buna analiza ta oldblueeyes, chiar si in conditiile in care nu avem acces la date “mai officiale”

In ceea ce priveste incercarea mea de a compara BlueAir si WIZZ, cred ca nu am fost destul de clar in exprimare facind referire la compararea “rezultatelor financiare” ale celor doua companii, ceea ce asa cum bine zici n-ar avea o baza realistica comuna din punctul de vedere al capitalizarii initiale, finantarii ulterioare si a evolutiei in timp.

Cind am facut comparatia de mai sus concluzionind ca BlueAir nu are perspective de profit pe termen scurt-mediu - comparativ cu WIZZ - eu am plecat in gindirea mea de la faptul ca aceste doua companii cumuleaza aproape in totalitate intreg share-marketul LCC spre si dinspre Romania, dar sa nu uitam ca in acelasi timp sint angajate intr-o confruntare directa una cu cealalta pentru impartirea, mentinerea si cresterea acestei pietei. Dupa cum a evoluat Wizz pina acum pe piata din Romania cit si planurile lor de expansiune pentru viitorul nu prea departat, ma fac sa anticipez ca v-a fi foarte dificil pentru BlueAir sa identifice si sa adauge destinatii profitabile pe termen scurt-mediu.

Dar in fine asta nu inseamna neaparat ca BlueAir v-a fi lichidata, la urma urmei se pare ca aviatia comerciala si infrastructura aeroportuara reprezinta un domeniu preferential in portofoliul de afaceri a D-lui Iordache si ca atare nu este exclus sa asistam la continuarea activitatii companiei aeriene chiar si in conditiile unor pierderi mici-medii.

Sa vedem mai intii cit de mare va fi scandalul si implicatiile legale ale D-lui Iordache in afacerea fonduri-europene, fiindca asa cum stim cu totii lesorii de avioane sint foarte senzitivi la dificultatile financiare ale companiilor aeriene si au tendinta sa-si repatrieze rapid avioanele inchiriate inainte ca acestea sa fie confiscate si retinute la sol de eventuali creditori.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Aviatia are ca business un avantaj foarte mare - free cash flow pozitiv, ca doar se lucreaza cu banii inainte ;) ;). In contextul in care in Romania termenele de plata in majoritatea businessurilor sunt relativ lungi, intr-un grup de firme ca Romstrade blue Air poate juca rolul asiguratorului de cash in casierie.

Eu nu as vedea Blue Air ca un player cu risc de faliment ci mai degraba ca pe o companie platforma pt. o achizitie. La OTP momentan sunt nr.3 cu un nr. 2 slab in fata - asa ca idee un candidat ideal pt Easy Jet sau Norvegian, care ar putea inlocui rapid flota, creste oferta pt a ajunge nr.2 Ca si profil s-ar potrivi mai degraba aici pt ca ambele companii mentionate vor pozitii competitive in aeroporturi principale. Pt pasageri Norvegian ar fi o optiune de transatlantice, in 2013 vin cele trei 787 preluate de la Icelandair 8)
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Eu prevad un viitor (pe termen scurt) destul de sumbru. Iordache fiind arestat (in dosar aparand si numele JOR, chiar in contextul cumpararii unui avion) ceide la ILFC sigur se vor autosesiza si vor lua in calcul recupearea aeronavelor.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

"oldblueeyes" said:
...
Eu nu as vedea Blue Air ca un player cu risc de faliment ci mai degraba ca pe o companie platforma pt. o achizitie. La OTP momentan sunt nr.3 cu un nr. 2 slab in fata - asa ca idee un candidat ideal pt Easy Jet sau Norvegian, care ar putea inlocui rapid flota, creste oferta pt a ajunge nr.2
Incerc sa gasesc un avantaj pe care EasyJet sau Norvegian l-ar avea prin achzitionarea Blueair si nu gasesc.
Aeroporturile de pe care opereaza (si ma gandesc la OTP si BCM) nu-s slot restricted, iar o "baza de clienti" nu cred ca exista.

Nu ar putea EasyJet/alt LCC umple eventual gol destul de usor si fara sa achizitioneze niste avioane vechi de la Blueair?
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Subscriu la ce a zis zsolt.
In Ro, cand "Big Boss" nu mai e "disponibil", afacerile ,sale, nu prea mai merg. Deci, au motiv sa-si recupereze aeronavele!
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

"iulius" said:
Incerc sa gasesc un avantaj pe care EasyJet sau Norvegian l-ar avea prin achzitionarea Blueair si nu gasesc.
Aeroporturile de pe care opereaza (si ma gandesc la OTP si BCM) nu-s slot restricted, iar o "baza de clienti" nu cred ca exista.

Nu ar putea EasyJet/alt LCC umple eventual gol destul de usor si fara sa achizitioneze niste avioane vechi de la Blueair?

Avioanele lor vechi nu sunt asset. Sunt mai degraba o sansa pt ca majoritatea fiind in leasing, poti fi schimbate usor. BCM nu intra in discutie, e ceva pt operatori de mini baze, gen Wizz. In schimb, 15% market share la OTP sunt un asset pentru companii point to point care vor sa opereze pe 'attractive city pairs', asa cum se definesc in special Easy dar si Norvegian.

Sa dau un exemplu pt EasyJet, ca elemente de crestere:
- 15% JOR share la OTP
- Easy este operatorul nr. 2 la CDG, Orly si AMS si nr 1 la Malpensa
- compara asta cu fluxurile de pasageri de pe OTP

Avantajele ar fi urmatoarele:
- ai o platforma ( altfel nimeni nu ar face achizitii) cu o pozitie buna si usor de consolidat
- Yield superior competitiei - il poti chiar mari integrind un soft calumea
- nu ai bani blocati in assets- parte de service, flota cumparata etc.
- iti acopera o piata pe care momentan nu operezi
- cum multa lume face in clipa de fata downshifting de capacitate, poate fi marginal mai ieftin sa integrezi o achizitie mica decit sa pierzi bani cu o parte din flota la sol

Tb sa vezi si costul la care poti obtine asta...JOR nu face in clipa de fata mai mult de citeva zeci de milioane de euro (ca si comparatie Niki a fost data la o evaluare de 80 mil Euro in conditiile in care a fost evaluata la 10* profit operational), ceeace pentru un player mare poate fi un model de pay back in 2-3 ani la economiile de scala pe care le poate face.

De ce ar fi vrut Aegean sa preia JOR acum citiva ani, cind compania era oricum mult mai mica decit azi?
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

"oldblueeyes" said:
Aviatia are ca business un avantaj foarte mare - free cash flow pozitiv, ca doar se lucreaza cu banii inainte ;) ;). In contextul in care in Romania termenele de plata in majoritatea businessurilor sunt relativ lungi, intr-un grup de firme ca Romstrade blue Air poate juca rolul asiguratorului de cash in casierie.
Daca este intradevar asa cum speculezi mai sus, asta ar insemna ca eventuala lichidare sau vinzare a BlueAir ar putea surpa intraga piramida de afaceri a D-lui Iordache ! Eu zic sa mai asteptam un pic rezultatele accountingului forensic al DNA-ului, fiindca banuiesc ca documentele respective se afla deja in custodia lor (perchezitiile de ieri)

"oldblueeyes" said:
Eu nu as vedea Blue Air ca un player cu risc de faliment ci mai degraba ca pe o companie platforma pt. o achizitie. La OTP momentan sunt nr.3 cu un nr. 2 slab in fata

Teoretic da idee fezabila, insa asa cum tot tu ai speculat mai sus Grupul Romstrade ar fi ramas fara sursa principala de cash, doar daca ... pretul oferit ar fi fost unul ... foarte foarte foarte atractiv, probabil cam la nivelul cifrei de afaceri a grupului Romstrade. Nu neg avantajele enumerate de tine, prin care BlueAir ar fi putut atrage un eventual cumparator l De fapt cum bine zici Aegean a si facut o propunere, evident nu suficient de atragatoare.

Te referi cumva la Tarom (nr. 2?) ;D Daca da eu unul (pina la proba contrarie) as fi circumspect fiindca in sfirsit au si ei acum un manager cu o bogata experienta in domeniu.
"oldblueeyes" said:
De ce ar fi vrut Aegean sa preia JOR acum citiva ani, cind compania era oricum mult mai mica decit azi?

Sincer, nu stiu dar hai sa speculez si eu un pic: poate interese de acces la piata EU din Golf, Middle East, Asia. Cam tot de pe acolo a primit oferte de privatizare si Taromul.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Pe cine ai vedea dinspre Golf?
Etihad are deja o platforma europeana cu Air Berlin/Niki.
Emirates nu are la OTP suficient volum pt un feeder, P2P poate fi realizat cu FlyDubai. Ei fiind flag carrier i-as vedea mai degraba facind un deal spectaculos cu SAS, sa zicem, daca tot ne gindim la companii cu probleme. Sau LOT ar fi un candidat bun pt un hub and spoke carrier bine structurat si cu potential de crestere.
Air Arabia se extinde spre Magreb.
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Din pura curiozitate si pentru a corecta speculatia mea din postul referitor la ofertele de preluare a BlueAir primite de D-ul Iordache in Martie-Aprilie 2007 , am cautat citeva repere despre inceputul si evolutia Aegean cu intentia de a intelege motivatia si contextul in care aceasta companie grecesca a decis sa faca o oferta de preluarea a BlueAir. Suma pentru care s-a negociat aceasta tranzactie era undeva in jurul a 30 mil Euro. Aegean a inceput ca si o companie operand zboruri executive si de ambulanta in 1987. Au inceput curse regulate de pasageri in 1999 cind au inceput achizitiile prima fiind Air Greece. In 2001 s-au unit cu Cronos Airlines. In 2005 Lufthansa incepe o strinsa colaborare cu Aegean (code-share, miles and more, etc) La sfirsitul lui 2009 Aegean avea stabilite code-share cu mai multe companii Star Alliance: Lufthansa, BMI, TAP, Brussels Airlines. In 2010 devine membru StarAlliance.

Pararel cu evolutia companiei private Aegean, Olympic Airlines – companie de stat a guvernului Grec – avea toate drepturile de zbor catre destinatiile bilateral restrictionate din afara UE plus sloturi restrictionate pe aeroporturi importante din Europa. Cu alte cuvinte accesul Aegean sau oricarei alte companii private grecesti la astfel de destinatii ar fi fost un process birocratic extrem de dificil, si lung ca durata. Compania de stat Olympic Airlines se hotarise deja sa se alature aliantei Sky Team in timp ce Aegean sustinuta puternic de Lufthansa dorea asocierea la Star Alliance. Iata asadar o batalie feroce intre aliante pentru acapararea pietei aviatice din Grecia.

In dorinta de a simplifica si mai ales de a accelera accesul pe anumite destinatii cu effect imediat in cresterea share-marketului pe Grecia, Aegean a decis sa urmeze strategia construirii unui operator aerian regional puternic prin achizitionarea rapida si integrarea rapida a unor companii din Estul Europei, Orientul Mijlociu si Nord Africa.

Se pare ca discutiile si negocierile intre reprezentantii Aegean si Iordache pentru cumpararea BlueAir au inceput in Martie-Aprilie 2007 cu doar trei luni inainte de IPO-ul companiei grecesti (July 2007) decisa sa scoata la vinzare 25 % din actiunile sale pe piata in vederea reinnoirii flotei cu A320 si probabil a achizitiei unor companii aeriene mai mici intre care si BlueAir. Din pacate Aegean a obtinut doar 125 mil Euro din acel IPO si asta in conditiile in care doar planul de reinoire a flotei era estimat la 1 Bil Euro. In aceste conditii pretentiile D-lui Iordache ( 30 mil Euro) li s-au parut mult grecilor dar evident incercind sa urmeze planul lor initial de achizitii au revenit la negocieri in Septembrie 2007 in speranta unei ajustari in jos a pretului de achizitie. Nu s-a intimplat iar negocierile au luat sfirsit. Deci as concluziona eu ca oferta Aegean pentru BlueAir a fost absolut una de conjuctura fiind oarecum un scenariu conceput de Star Alliance condus de Lufthansa in incercarea de a scoate piata grecesca din ghearele Skyteam.

In ceea ce priveste posibilele oferte din Golf pentru privatizarea a 20-30% din Tarom ... Etihad probabil. Confirmarea ar fi ... reluarea curselor Tarom catre Abu Dhabi ;D
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Asa cum remarca si articolul de mai jos "SURSE NEOFICIALE"


avertizeaza ca Blueair intimpina anumite dificultati in a achita contravaloarea combustibilului de aviatie pe Aeroportul Henri Coanda. Posibil ca furnizorul de combustibil de la Otopeni sa impuna regula cash on hand only incepind cu 1 Ianuarie 2013, neacceptind credit cardurile companiei Blueair.

http://www.enational.ro/actualitate/blu ... 4247.html/
 
Re: Blue Air (0B/JOR)

Un pic cam tendentios articolul. Aia cu " putem anticipa" e chiar naspa. Ca sa nu mai spun ca nici un ziar cat de cat serios n-ar trebui sa-si bazeze articolele pe zvonuri.