• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
Buna,
Citesc de cateva zile topicurile de pe acest forum insa inca am cateva intrebari care au ramas fara raspuns + multe informatii au deja cativa ani si nu stiu cat de actuale sunt asa ca am decis sa deschid un topic nou, sper ca nu se supara nimeni 😁
Mai pe scurt, dupa o facultate de design si vreo 7 ani de graphic design, vreau sa schimb total cariera, niciodata nu mi.am dorit un job la birou iar acum stau cate 12 ore pe zi.
As vrea sa fac o scoala de pilotaj insa nu stiu care ar fi ce.a mai buna optiune pentru mine. Locuiesc in iasi iar sa ma mut in alt oras nu este o optiune insa as putea face naveta daca cursurile se tin 2 zile pe sapt de ex, aici am nevoie de informatii de la voi. Ma gandeam inclusiv la scoala din Chisinau, avand doar 150km distanta, atat ca trebuie sa stau mereu la vama. Ce parerea veti?
O intrebare ar fi... daca reusesc sa iau in iasi PPL, pot continua scoala de pilotaj pt a deveni pilot de linie fara sa platesc din nou aceasta licienta? pot scurta astfel scoala incat sa fac naveta pe o perioada mai scurta?
De asemenea, pot avea un program de munca care sa imi permita sa ajung acasa in fiecare seara?
Multumesc 😁
 

oldblueeyes

Well-Known Member
Oct 15, 2012
4,493
1,203
153
FRA
Inainte de toate, cred ca in momentul actual si daca faci o scoala de piloti vei fi un absolvent obsolet.
Dupa proiectiile industriei in 2023 se va atinge un nivel de 80% dinainte de criza. Altfel spus unul din piloti care acum zboara vor sta acasa.
Companiile legacy au sute de absolventi care stau in pipeline - macar avind avantajul ca nu au platit totul a priori.
O scoala privata care sa te duca spre LCC poti face oricind, dar tb sa fi constient ca in urmatorii 5-6 ani vei risca un pay to fly. Sa vei sta pe bara si apoi vei scoate o suma cu cifre in euro ca sa fi la zi cu certificarile.

Si ai in vedere ca nu e un job creativ unde contributia individuala conteaza.
 
  • 👍
Reactions: 1 users

fishbed

New Member
Jun 1, 2015
13
10
3
24
TSR
Salut!
Dupa cum spune si @oldblueeyes momentul nu e propice. Daca esti hotarat suta la suta pentru aceasta cariera, poti incerca unul din programele de cadeti care sunt acum pe piata. Marea majoritate sunt pentru cetatenii tarilor respective, dar o varianta la indemana pentru Romania ar fi Wizzair Pilot Academy. Desigur asta presupune ca un an si jumatate sa traiesti din "rezerve" si sa te relochezi la una din cele doua scoli partenere.
 
  • 👍
Reactions: 1 user

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
Multumesc pentru raspunsuri. Am luat in considerare acest risc insa consider ca in cel mai rau caz este o experienta care merita traita, la fel ca si cum as cumpara o masina de lux care se devalorizeaza imediat.
Varianta cu Wizzair este oarecum sigura insa dupa cum am spus mai sus, nu am cum sa ma mut in urmatorii 3 ani deci iese din calcul.
As dori totusi un raspuns la intrebarile mele daca aveti idee 🤔 si sunt deschis la orice critici sau alte lucruri pe care trebuie sa le iau in calcul. Oricum, pana nu trec de medical, inca este doar o dorinta.
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
73
41
18
Salut,

Medicalul nu mai e chiar asa o problema mare acum, decat daca stii ca ai anumite afectiuni care ar putea interfera cu obtinerea certificatului.

Sunt multi, multi piloti cu experienta care stau acasa acum, asa ca sfatul este sa nu te grabesti cu scoala.

Odata obtinuta licenta PPL(A) intr-un stat membru EASA, aceasta este valabila si recunoscuta in toate celelalte state si nu mai este nevoie de niciun cost suplimentar. Dorind sa faci scoala la Chisinau, trebuie sa te asiguri ca AACR iti recunoaste scoala facuta acolo si nu este nevoie de conversie sau alte examene, pentru ca R. Moldova nu este stat membru EASA.

In principiu si pe scurt, pentru a deveni pilot de linie, ai de facut: obtinut PPL, acumulezi orele de experienta (100 ore zbor), treci examenele AACR de teorie ATPL, obtii calificarile de zbor instrumental si bimotor, dupa care dai examen in zbor pentru a finaliza cursurile ATPL (A).

Legat de naveta, ceea ce vrei tu nu prea se poate. Ma rog, se poate, nu spune nimeni nu, numai ca este in defavoarea ta. Pierzi mult timp facand naveta, obosesti si, intr-un final, nu vei putea deprinde invataturile intr-un ritm... sa zicem normal.

Ai intrebat daca poti avea un program care sa iti permita sa ajungi acasa in fiecare seara. Ca pilot de linie? Ha, succes! 😂
 

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
Salut,

Medicalul nu mai e chiar asa o problema mare acum, decat daca stii ca ai anumite afectiuni care ar putea interfera cu obtinerea certificatului.

Sunt multi, multi piloti cu experienta care stau acasa acum, asa ca sfatul este sa nu te grabesti cu scoala.

Odata obtinuta licenta PPL(A) intr-un stat membru EASA, aceasta este valabila si recunoscuta in toate celelalte state si nu mai este nevoie de niciun cost suplimentar. Dorind sa faci scoala la Chisinau, trebuie sa te asiguri ca AACR iti recunoaste scoala facuta acolo si nu este nevoie de conversie sau alte examene, pentru ca R. Moldova nu este stat membru EASA.

In principiu si pe scurt, pentru a deveni pilot de linie, ai de facut: obtinut PPL, acumulezi orele de experienta (100 ore zbor), treci examenele AACR de teorie ATPL, obtii calificarile de zbor instrumental si bimotor, dupa care dai examen in zbor pentru a finaliza cursurile ATPL (A).

Legat de naveta, ceea ce vrei tu nu prea se poate. Ma rog, se poate, nu spune nimeni nu, numai ca este in defavoarea ta. Pierzi mult timp facand naveta, obosesti si, intr-un final, nu vei putea deprinde invataturile intr-un ritm... sa zicem normal.

Ai intrebat daca poti avea un program care sa iti permita sa ajungi acasa in fiecare seara. Ca pilot de linie? Ha, succes! 😂
Multumesc de raspunsuri :)
In cazul asta voi cauta sa vad adaca pot obtine PPL la mine in oras prima data, cu ocazia asta voi invata bazele fara sa arunc cu prea multi bani + obtin orele de care am nevoie.
Cam in 3 ani ma voi muta si pot alege un oras in care pot face cursurile in acest caz, poate chiar alta tara. Faptul ca pot obtine PPL fara sa platesc de doua ori schimba mult treburile.
Cat despre program... da.mi te rog mai multe informatii. Am cautat pe internet insa nu am gasit mai nimic.
 

alexxy

Well-Known Member
Dec 8, 2013
1,262
684
113
Din cate tin minte in IAS nu poti face PPL, cautasem eu acum ~3 ani si nu gasisem nimic. Nici nu am cautat prea mult. Daca gasesti ceva posteaza si aici.
 

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
Din cate tin minte in IAS nu poti face PPL, cautasem eu acum ~3 ani si nu gasisem nimic. Nici nu am cautat prea mult. Daca gasesti ceva posteaza si aici.
Am sa merg intr.o zi pana la aerodrom sa vad daca gasesc pe cineva sa ma lamureasca, daca nu, am gasit articlul asta, bacau nu e departe
 

fishbed

New Member
Jun 1, 2015
13
10
3
24
TSR
Grija mare, ce vezi tu acolo nu e PPL, e LAPL.. ULM in termeni populari..
Daca vrei ulterior PPL, o iei de la capat cu banii, teoria si orele
 

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
Grija mare, ce vezi tu acolo nu e PPL, e LAPL.. ULM in termeni populari..
Daca vrei ulterior PPL, o iei de la capat cu banii, teoria si orele
Noroc de voi ca ma indrumati... nici o sansa sa fi obrinut informatiile de care am nevoie pe google :confused:
Tot gasesc o cale pana la urma, bani sa fie.
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
73
41
18
Daca vrei ulterior PPL, o iei de la capat cu banii, teoria si orele
Nu chiar, se echivalează o parte. Ca sa îl bag mai mult in ceata pe colegul nostru 😬, se lucrează la un proiect prin care EASA va recunoaște orele de ULM și le va contoriza 1:1 si la categoria SEP. Momentan nu se poate. Din câte stiu, la momentul actual, din totalul de ore ULM se accepta maxim 10% pt echivalare la obținerea PPL.
Post automatically merged:

Cat despre program... da.mi te rog mai multe informatii. Am cautat pe internet insa nu am gasit mai nimic.
Te referi la programul de pregătire? Nu iti pot da așa ceva, pentru ca fiecare școala are un program de pregătire aprobat de AACR și după el lucrează cu elevii. In principiu, vei studia 9 materii teoretice și vei fi nevoit sa zbori minim 45 ore, iar la final vei susține la AACR un examen teoretic, după care și unul practic, in zbor.
 
Last edited:

flight.user

Member
Jun 18, 2019
52
42
18
bucuresti
Anul trecut in luna septembrie am obtinut certificatul medical clasa 1 si din acel moment mi-am dat seama ca imi voi putea duce visul la implinire. Astfel din primavara acestui an aveam planul facut sa ma mut in Constanta pt a incepe cursurile ATPL la Tuzla.
Din pacate a venit nenorocitul asta de virus peste noi si ne-a dat planurile complet peste cap.
Am tot stat pe ganduri ce sa fac, am incercat sa ma info din surse cat mai de incredere sa imi formez o imagine despre ce va urma.
Din pacate aviatia in momentul de fata este unul dintre cele mai afectate domenii si cu sanse de revenire la situatia de 2019 abia peste vreo 3 ani, in cele mai optimiste scenarii dupa cele spuse de cei din domeniu.
Criza care se prefigureaza m-a determinat sa renunt la acest vis pentru ca nu sunt nebun la cap sa-mi risipesc economiile pe ceva care probabil voi incepe sa scot roadele peste cel putin 6 ani. Sunt ff multi piloti cu experienta care au ramas fara job in aceasta perioada si care probabil se vor reangaja abia peste cativa ani. Este evident ca acestia vor fi primii care vor umple golurile, nu cadetii. Sau daca vei avea bafta sa prinzi un loc de munca fara sa ai experienta, in cel mai bun caz vei munci fara sa fi platit daca nu chiar vei scoate bani din buzunar.
Am luat decizia asta pt ca nici nu mai am 20 de ani ca sa-mi permit sa pierd cativa ani inutil din viata, iar in momentul in care sa presupunem ca voi prinde un loc de munca, acesta sa fie printr-o tara aflata la mare distanta de casa.

Am scris poate cam mult pe langa subiect, dar ceea ce vreau sa scot in evidenta e faptul ca daca iti doresti sa alegi calea aceasta este sa te concetrezi doar pe scoala de pilotaj, fara navete atat de lungi care te vor obosi si nu vei mai avea cand sa inveti. Nu este o meserie la care sa-ti faci reconversia profesional invatand si mergand doar cand poti. E nevoie de multa truda si seriozitate si cu siguranta visul ti se poate indeplini.

Multa bafta!
 

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
Nu chiar, se echivalează o parte. Ca sa îl bag mai mult in ceata pe colegul nostru 😬, se lucrează la un proiect prin care EASA va recunoaște orele de ULM și le va contoriza 1:1 si la categoria SEP. Momentan nu se poate. Din câte stiu, la momentul actual, din totalul de ore ULM se accepta maxim 10% pt echivalare la obținerea PPL.
Post automatically merged:



Te referi la programul de pregătire? Nu iti pot da așa ceva, pentru ca fiecare școala are un program de pregătire aprobat de AACR și după el lucrează cu elevii. In principiu, vei studia 9 materii teoretice și vei fi nevoit sa zbori minim 45 ore, iar la final vei susține la AACR un examen teoretic, după care și unul practic, in zbor.
Ma refer la programul de lucru, cam cum este in linii mari.

Anul trecut in luna septembrie am obtinut certificatul medical clasa 1 si din acel moment mi-am dat seama ca imi voi putea duce visul la implinire. Astfel din primavara acestui an aveam planul facut sa ma mut in Constanta pt a incepe cursurile ATPL la Tuzla.
Din pacate a venit nenorocitul asta de virus peste noi si ne-a dat planurile complet peste cap.
Am tot stat pe ganduri ce sa fac, am incercat sa ma info din surse cat mai de incredere sa imi formez o imagine despre ce va urma.
Din pacate aviatia in momentul de fata este unul dintre cele mai afectate domenii si cu sanse de revenire la situatia de 2019 abia peste vreo 3 ani, in cele mai optimiste scenarii dupa cele spuse de cei din domeniu.
Criza care se prefigureaza m-a determinat sa renunt la acest vis pentru ca nu sunt nebun la cap sa-mi risipesc economiile pe ceva care probabil voi incepe sa scot roadele peste cel putin 6 ani. Sunt ff multi piloti cu experienta care au ramas fara job in aceasta perioada si care probabil se vor reangaja abia peste cativa ani. Este evident ca acestia vor fi primii care vor umple golurile, nu cadetii. Sau daca vei avea bafta sa prinzi un loc de munca fara sa ai experienta, in cel mai bun caz vei munci fara sa fi platit daca nu chiar vei scoate bani din buzunar.
Am luat decizia asta pt ca nici nu mai am 20 de ani ca sa-mi permit sa pierd cativa ani inutil din viata, iar in momentul in care sa presupunem ca voi prinde un loc de munca, acesta sa fie printr-o tara aflata la mare distanta de casa.

Am scris poate cam mult pe langa subiect, dar ceea ce vreau sa scot in evidenta e faptul ca daca iti doresti sa alegi calea aceasta este sa te concetrezi doar pe scoala de pilotaj, fara navete atat de lungi care te vor obosi si nu vei mai avea cand sa inveti. Nu este o meserie la care sa-ti faci reconversia profesional invatand si mergand doar cand poti. E nevoie de multa truda si seriozitate si cu siguranta visul ti se poate indeplini.

Multa bafta!
Multumesc de raspuns, cu siguranta ma ajuta sa inteleg cum stau lucrurile. In momentul de fata nu ma gandesc la partea materiala pt ca daca as pune banii pe primul loc, probabil nu as renunta la ce fac acum, insa voi studia problema. Am 26 de ani, inca am timp sa experimentez si probabil sa ma satur de aviatie cu mult inaintea varstei de pensionare.
 

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
205
27
28
La Iasi nu sunt variante insa poti vorbi la Aeroclub. In alte unitati din tara se pot face cursuri si zboruri PPL dar aici nu, de aceea ma gandeam ca platind, cine stie, poate realoca resurse!
Dar categoria asta (PPL) o obtii repede la orice scoala din tara (cat un concediu), cu restul de ore ATPL ce se intind pe cativa ani va trebui musai sa te eliberezi de ce faci acum.
 
Last edited:

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
73
41
18
Aeroclubul nu poate trimite avion, instructor, mecanic, benzina, ulei etc doar pentru un contract de PPL intr-o locație unde nu se face in mod curent. Dacă se aduna o grupa mare, poate, dar nu pentru un singur om.

Programul de lucru al unui pilot de linie? O spun fara menajamente și nu vreau sa te descurajez, dar este haotic. Câteva zile la rând mergi la aeroport la 5-6 dimineața, zbori pana spre ora 12-13 sau chiar 16-17, apoi urmează fie o zi libera, fie se leagă direct cu zboruri de noapte, după care ai zi libera. Ai intrebat intr-o postare anterioară dacă ajungi acasa in fiecare seara. Probabil, dar numai dacă lucrezi fie la un operator mic, fie la o companie cu mai multe baze și sa iti fie alocată o baza mică (1-2 avioane și câteva rute). Dar nu stiu unde ar putea fi așa, cel putin in România. Probabil sa rămâi angajat la o școala. Atât la compania la care lucrez, cât și din ce vorbeam cu prietenii care zboară la alte companii, sunt perioade când zbori și câte doua nopți la rând. Posibil sa nu mai fie așa o perioada, pentru ca se va schimba câte ceva, dar cu siguranța, cândva, o sa fie iar programul așa.

In aviatie sunt ca niște cicli, niște valuri. Odata la câțiva ani e o criza de joburi, după care se sare la etapa când companiile au nevoie mare de piloti și nu mai au de unde lua, pentru ca nu mai sunt disponibili. După care se întâmpla ceva și iar rămân acasa unii. In România, in jurul anului 2010 a fost o lipsa de joburi și a apărut conceptul “pay-to-fly” (plăteai tu la companie ca sa te lase sa zbori - compania încasa niște venituri frumușele fiind mulți care acceptau sa plătească, iar tinerii acceptau pentru ca sperau sa facă niște ore de zbor care sa ii ajute la un interviu ulterior unde erau minimele mari, nefiind așa mare nevoie de piloti, nici companiile nu acceptau așa ușor pe cei fără prea multe ore). Incepand cu 2014-2015 a crescut foarte mult cererea de bilete, companiile au avut nevoie de mai multe avioane, au angajat masiv și au luat tot ce se mai găsea pe piata.

Dacă iti dorești așa mult sa urmezi calea asta, faptul ca nu ai atât de mult timp disponibil sa dedici școlii poate fi in avantajul tău acum. Cursurile de ATPL durează oricum aproximativ 2-2.5 ani in condițiile in care școala e in orașul tău și poți merge frecvent. Cel mai mult durează partea teoretica (inclusiv examenele) și acumularea de ore. Dacă o faci la o școala cunoscuta (SSAvC, RAS Tuzla, chiar și la Aeroclub poți face acumularea) o sa dureze pentru ca sunt mulți care vor sa zboare și nu au atât de multe avioane disponibile. Dacă vrei la un privat (ma refer la un om care detine un avion și ți-l poate închiria ca sa zbori cu el, nu la o școala privată), faci mai repede acumularea, dar trebuie sa fii foarte atent la cine apelezi și, mai ales, sa acorzi mare atentie la cum întreține avionul, dacă ii face controalele pe bune si la timp, dacă verifica uleiul și completează cu uleiul recomandat in manual înainte sa iti dea avionul etc.
 

fishbed

New Member
Jun 1, 2015
13
10
3
24
TSR
Nu chiar, se echivalează o parte. Ca sa îl bag mai mult in ceata pe colegul nostru 😬, se lucrează la un proiect prin care EASA va recunoaște orele de ULM și le va contoriza 1:1 si la categoria SEP. Momentan nu se poate. Din câte stiu, la momentul actual, din totalul de ore ULM se accepta maxim 10% pt echivalare la obținerea PPL.
Post automatically merged:
Corect 10%, dar nu mai mult de 10 ore..
Ar fi bine primita de unii o eventuala recunoastere a experientei
 

Hightlink

New Member
Jun 21, 2020
14
0
1
26
Iasi
La Iasi nu sunt variante insa poti vorbi la Aeroclub. In alte unitati din tara se pot face cursuri si zboruri PPL dar aici nu, de aceea ma gandeam ca platind, cine stie, poate realoca resurse!
Dar categoria asta (PPL) o obtii repede la orice scoala din tara (cat un concediu), cu restul de ore ATPL ce se intind pe cativa ani va trebui musai sa te eliberezi de ce faci acum.
Am primit raspuns de la iasi... " Multumim pentru interes, dar la Aeroclubul Teritorial Iasi nu putem DEOCAMDATA sa executam cursuri ptr.PPL. La iasi avem doar planorism si parasutism. Pentru PPL va rugam sa va indreptati atentia spre Aerocluburile Teritoriale Ploiesti, Brasov, Bucuresti, Pitesti , Arad. "

Aeroclubul nu poate trimite avion, instructor, mecanic, benzina, ulei etc doar pentru un contract de PPL intr-o locație unde nu se face in mod curent. Dacă se aduna o grupa mare, poate, dar nu pentru un singur om.

Programul de lucru al unui pilot de linie? O spun fara menajamente și nu vreau sa te descurajez, dar este haotic. Câteva zile la rând mergi la aeroport la 5-6 dimineața, zbori pana spre ora 12-13 sau chiar 16-17, apoi urmează fie o zi libera, fie se leagă direct cu zboruri de noapte, după care ai zi libera. Ai intrebat intr-o postare anterioară dacă ajungi acasa in fiecare seara. Probabil, dar numai dacă lucrezi fie la un operator mic, fie la o companie cu mai multe baze și sa iti fie alocată o baza mică (1-2 avioane și câteva rute). Dar nu stiu unde ar putea fi așa, cel putin in România. Probabil sa rămâi angajat la o școala. Atât la compania la care lucrez, cât și din ce vorbeam cu prietenii care zboară la alte companii, sunt perioade când zbori și câte doua nopți la rând. Posibil sa nu mai fie așa o perioada, pentru ca se va schimba câte ceva, dar cu siguranța, cândva, o sa fie iar programul așa.

In aviatie sunt ca niște cicli, niște valuri. Odata la câțiva ani e o criza de joburi, după care se sare la etapa când companiile au nevoie mare de piloti și nu mai au de unde lua, pentru ca nu mai sunt disponibili. După care se întâmpla ceva și iar rămân acasa unii. In România, in jurul anului 2010 a fost o lipsa de joburi și a apărut conceptul “pay-to-fly” (plăteai tu la companie ca sa te lase sa zbori - compania încasa niște venituri frumușele fiind mulți care acceptau sa plătească, iar tinerii acceptau pentru ca sperau sa facă niște ore de zbor care sa ii ajute la un interviu ulterior unde erau minimele mari, nefiind așa mare nevoie de piloti, nici companiile nu acceptau așa ușor pe cei fără prea multe ore). Incepand cu 2014-2015 a crescut foarte mult cererea de bilete, companiile au avut nevoie de mai multe avioane, au angajat masiv și au luat tot ce se mai găsea pe piata.

Dacă iti dorești așa mult sa urmezi calea asta, faptul ca nu ai atât de mult timp disponibil sa dedici școlii poate fi in avantajul tău acum. Cursurile de ATPL durează oricum aproximativ 2-2.5 ani in condițiile in care școala e in orașul tău și poți merge frecvent. Cel mai mult durează partea teoretica (inclusiv examenele) și acumularea de ore. Dacă o faci la o școala cunoscuta (SSAvC, RAS Tuzla, chiar și la Aeroclub poți face acumularea) o sa dureze pentru ca sunt mulți care vor sa zboare și nu au atât de multe avioane disponibile. Dacă vrei la un privat (ma refer la un om care detine un avion și ți-l poate închiria ca sa zbori cu el, nu la o școala privată), faci mai repede acumularea, dar trebuie sa fii foarte atent la cine apelezi și, mai ales, sa acorzi mare atentie la cum întreține avionul, dacă ii face controalele pe bune si la timp, dacă verifica uleiul și completează cu uleiul recomandat in manual înainte sa iti dea avionul etc.
Exact ce cautam, multumesc pt ca ti.ai luat timpul sa scri in detaliu. Nu suna atat de rau sa fiu sincer, in momentul de fata nu am nici macar o singura zi libera pe an, lucrand pe cont propriu pur si simplu nu imi permit, sa am chiar si o zi libera pe saptamana deja este ceva pt mine. Singura chestie deranjanta ar fi ca nu imi mai pot face eu programul + lipsitul de acasa (prietena, animale de companie etc.)
Dupa ce se termina cu pandemia, o sa fac tot posibilul sa obtin PPL si cred ca cu ocazia asta o sa aflu mai multe info si despre cum sta treaba cu ATPL, o abordare pas cu pas pare sa fie ce imi recomandati.
Pana atunci, am gasit pe internet la Cluj un simulator Airbus A320 si abia astept sa vad cum o sa fie experienta.
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
73
41
18
Decât sa pierzi vremea cumpărând ore la simulator, mai bine te plimbi cu un avion de banii aia și vezi cum e pe bune.