Aeroportul Cluj, interesat să intre în acţionariatul TAROM
Regia autonoma subordonata Consiliului Judetean ar putea achizitiona de la bursa un pachet de actiuni la compania nationala de transport aerian, pentru a putea negocia mai bine tarifele cu operatorul aerian.
Aeroportul International Cluj-Napoca (AICN) va cumpara pachete de actiuni la companii aeriene si aeroporturi pentru a-si mari puterea de negociere cu acestea si pentru a se impune în managementul lor, a anuntat directorul regiei clujene, David Ciceo. Noua strategie va debuta prin procesul de privatizare a TAROM.
"Planul nostru este sa cumparam actiuni la cât mai multe companii aeriene pentru a ne spori puterea de negociere de noi trasee si frecvente cu acestea. Avem aprobare de la Consiliul Judetean (CJ) Cluj pentru a achizitiona actiuni la TAROM, probabil un pachet mai mic. Totodata, vom cumpara actiuni la toate aeroporturile pe care Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) le va scoate la vânzare. Strategia aceasta este în concordanta cu ideea de regionalizare care se impune tot mai mult. Avem în vedere în primul rând aeroporturi din zona, precum Oradea, Baia Mare, Târgu-Mures, Brasov, unde am putea asigura chiar managementul, însa nu le excludem nici pe celelalte din tara, în cazul în care consiliile judetene vor decide aceasta", a declarat David Ciceo, la REALITATEA FM Cluj.
"În România este o oportunitate pentru ca, fiind scoase la bursa, oricine va putea sa cumpere actiuni TAROM. Pentru AICN e mai degraba vorba despre o operatiune de imagine decât una de investitie: sa zicem ca va cumpara un pachet de 3%, dar tot MTI va detine controlul TAROM. Multe state din zona vor sa îsi privatizeze companiile aeriene: au încercat Cehia, cu Czech Airlines, Polonia, cu
LOT, si nu au reusit, desi acestea erau mult mai atractive. Sa nu uitam ca TAROM a avut o pierdere de 250 de milioane de lei în 2011. Acum câtiva ani cei de la MTI sperau sa scoata 20 de milioane de euro din pachetul de 20%; între timp si-au redus pretentiile la 7-8 milioane. TAROM are nevoie în primul rând de un management performant si de o resursa umana adecvata. Daca ar prelua Lufthansa managementul ar fi altceva", sustine Calin Bârsan, administrator al portalului Aviatia Civila Cluj.
Totusi, specialistul crede în strategia Clujului de a administra aeroporturi din zona. "David Ciceo este un manager cu viziune, dar nu stiu cât îl ajuta resursa umana. O administrare comuna a aeroporturilor din Cluj si Mures sau a altuia din zona e nu doar oportuna, ci si necesara. În schimb, nu cred ca AICN ar avea un cuvânt greu de spus în managementul celui din Craiova sau sa schimbe strategia de transformare a aeroportului din Otopeni într-un hub, cum se doreste de la Bucuresti", considera Bârsan. TAROM va fi privatizata în iunie, termenul pentru publicarea prospectului pentru vânzarea a cel putin 20% din actiuni fiind luna mai, se precizeaza într-un document al Fondului Monetar International (FMI). La scurt timp de la vânzarea pachetului, vor fi numiti membrii consiliului de administratie si managerul privat.
În 2011 MTI a semnat cu asocierea dintre societatile de servicii de investitii financiare Carpatica Invest si Swiss Capital contractul pentru intermedierea ofertei publice secundare de vânzare a 20% din actiunile TAROM, prin Bursa de Valori Bucuresti. Documentul FMI arata ca transportatorul trebuie sa aiba un program de restructurare cu masuri privind rutele si structura flotei, reduceri de costuri prin renegocierea contractelor, reduceri voluntare de personal, iar, pe de alta parte, sporirea veniturilor prin strategii alternative de vânzari si optimizarea politicilor de preturi, prin dezvoltarea de strategii pentru liniile noi spre Europa de Est în colaborare cu partenerii SkyTeam si vânzarea de produse marca TAROM.
252.000.000 de lei reprezinta pierderea înregistrata de TAROM în 2011, fata de un deficit de 332 de milioane în anul precedent.