Infiintare companie aeriana - discutii

  • Thread starter Deleted member 13561
  • Start date
  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Culmea, chiar am. :)
Daca o companie aeriana isi face o microrafinarie pentru necesarul de combustibil, este posibil sa ocoleasca accizele?
 
daca esti operator aerian si vrei rafinarie: tre' sa faci precum Delta:
- cumperi una bucata rafinerie falita pe nimic (180mioUSD) de la unu' a carui meserie de baza e rafinatu' (ConocoPhillips) - adica iti spui ca esti mai destept ca el - ca tu o sa faci palinca ta, o sa bei cit incape, si ce ramine o sa vinzi pe la la vecinii alcoolici, care sint multi;
- retehnologizezi si recalibrezi alambicu' eminamente pe jet a1 & avgas (400+mioUSD);
- rafinezi si vinzi la acelasi pret inhouse si la operatori terti - si aproape ca te vezi facind un corner pe piata de carburant aviatic;
- esti mindru ca vorbesc ziarele despre tine in termeni elogiosi;
- pierzi niste bani din paper-contracts in care ai intrat la timpul nepotrivit - si te-a obligat managementul sa iesi la un moment si mai nepotrivit
- iti dai seama, la un moment dat, ca cea mai mare parte a valorii de vinzare a produsului tau nu e, de fapt, in refining-margin, cum credeai tu initial ... ci in costul brutului, asupra caruia nu ai nici o influenta (deci, teoretic daca vrei un hedge bun: ar trebui sa cumperi si un cimp petrolier);
- isi da si presa seama de asta - si vorbeste despre tine mai putin elogiosi. te oftica. dar inghiti galusca.
in momentul in care Delta si-au dat seama ca rafinaria nu e alambicul din fundul curtii - s-au trezit ca marjele de rafinaj erau la pamint - si ca nu au un exit-strategy...
dar, in rest: ideea lor a fost si este indrazneata - chapeau!
 
Last edited by a moderator:
  • 👍
Reactions: 1 users
Ei, cum Romania are o capacitate de rafinare dubla fata de necesar, poti gasi si rafinarie in RO..e drept, cel mai probabil are tehnologia din anii 70 si e inchisa. Fara masa critica de cosnum insa, intri intr-un domeniu in care vei avea probleme de sourcing, transport, competenta etc.

Vorba aia, daca vrei sa iti deschizi ciricuma, poate nu e neaparat indicat sa iti bagi banii intr-o vie.
 
  • 👍
Reactions: 1 users
... tocmai asta e ... aproape ca nu mai exista rafinarii independente - pentru ca operatea e scumpa, capexu' imens si cracking margins nesemnificative... la ora actuala, mai toti rafinorii sint integrati upstream. asta e o industrie in care intri considerind-o core-business.
nu doar pentru ca esti consumator.
oricit de mult imi place ca Delta au avut cojones sa faca asta - pe atit de convins sint ca peste 5 ani nu or sa mai aiba rafineria...
ca si operator aerian, ai la dispozitie o gramada de instrumente financiare care iti permit sa structurezi fuel-hedge...
 
Nu stiu ce sa zic, probabil ca in cazul Delta nu a mers. Dar, in Europa vorbim de alte preturi, alte taxe, accize, TVA etc. Lucruri care nu se aplica in US. In Europa s-ar putea sa renteze.
 
europa este in supracapacitate de productie. din 2007 pin' acu, s-au inchis vreo 17 rafinerii - si mai sint tot atitea cere vor inchide in urmatorii citiva ani. la ceva peste 80 rafinerii - europa are inca prea multe. nu vad cum si de ce o rafinerie calibrata pe jet/avgas va putea fi mai competitiva decit altele.
exista capacitati care vor fi puse online in orientul mijlociu - cu costuri de productie fractionale fata de europa, si cu mult mai putine constringeri ecologice. asta face competitiv importul de carburant aviatie.
cred ca oricum am pritoci-o - mai bine ai un supply agreement cu alde AirBP sau Total Air Supply, care sint prezenti mai in toate aeroporturile - si asiguri contrapartea pozitiei fizice cu hedge-uri hirtie ...
asta iti da o oaresicare flexibilitate. in functie de cum se misca piata, ai exit-option mai rapide si ieftine decit daca esti blocat la mantinela cu un activ ce te-a costat cifre cu cel putin opt zerouri...