daca esti operator aerian si vrei rafinarie: tre' sa faci precum Delta:
- cumperi una bucata rafinerie falita pe nimic (180mioUSD) de la unu' a carui meserie de baza e rafinatu' (ConocoPhillips) - adica iti spui ca esti mai destept ca el - ca tu o sa faci palinca ta, o sa bei cit incape, si ce ramine o sa vinzi pe la la vecinii alcoolici, care sint multi;
- retehnologizezi si recalibrezi alambicu' eminamente pe jet a1 & avgas (400+mioUSD);
- rafinezi si vinzi la acelasi pret inhouse si la operatori terti - si aproape ca te vezi facind un corner pe piata de carburant aviatic;
- esti mindru ca vorbesc ziarele despre tine in termeni elogiosi;
- pierzi niste bani din paper-contracts in care ai intrat la timpul nepotrivit - si te-a obligat managementul sa iesi la un moment si mai nepotrivit
- iti dai seama, la un moment dat, ca cea mai mare parte a valorii de vinzare a produsului tau nu e, de fapt, in refining-margin, cum credeai tu initial ... ci in costul brutului, asupra caruia nu ai nici o influenta (deci, teoretic daca vrei un hedge bun: ar trebui sa cumperi si un cimp petrolier);
- isi da si presa seama de asta - si vorbeste despre tine mai putin elogiosi. te oftica. dar inghiti galusca.
in momentul in care Delta si-au dat seama ca rafinaria nu e alambicul din fundul curtii - s-au trezit ca marjele de rafinaj erau la pamint - si ca nu au un exit-strategy...
dar, in rest: ideea lor a fost si este indrazneata - chapeau!