Infiintare companie aeriana - discutii

  • Thread starter Deleted member 13561
  • Start date
  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
D

Deleted member 13561

Guest
Nu stiu unde sa pun intrebarea asta. De cati bani credeti ca este nevoie pentru infiintarea unei linii aeriene semi pan europeana cu o flota de aproximativ 50 avioane(32x sau 73x)?
 
Ma gandesc si eu la variante, dar intrebarea e serioasa. E clar ca nu aici e locul ei, poate vreun admin sa o mute intr-un loc mai potrivit.
 
Nu stiu unde sa pun intrebarea asta. De cati bani credeti ca este nevoie pentru infiintarea unei linii aeriene semi pan europeana cu o flota de aproximativ 50 avioane(32x sau 73x)?
Poti sa vezi cam citi bani s-au bagat in Wizz si vei avea un raspuns :)
 
De cati bani credeti ca este nevoie pentru infiintarea unei linii aeriene semi pan europeana cu o flota de aproximativ 50 avioane(32x sau 73x)?
Nu am idee de suma precisa insa iti pot raspunde cu un banc celebru -
Intrebare: Ce e o mica avere?
Raspuns: Ceea ce iti ramane dintr-o mare avere dupa ce ti-ai deschis o companie aeriana.
 
  • 👍
Reactions: 1 users
Poti vedea citeva cifre "publice"... Blue air cica ar fi avut nevoie initial de 7 mil de dolari..ca prima runda de finantare.Indigo Partners bagat acum citiva ani 150 de mil USD cash in Wizz pt 49% din actiuni.

Depinde f mult de strategie : flota noua sau veche, ownerhsip sau sales&lease back, rata de crestere (adica cit cash burn iti permiti) samd...
 
Deci credeti ca ar fi suficienti 150M$ pentru a porni o companie serioasa? Bineinteles, nu cu avioane noi. Cel putin nu toate.
 
Depinde de strategia aleasa. Daca vei face timpuriu o comanda mare de flota ca sa ai sloturi pe un deceniu, vei avea un cash burn semnficativ - calculeaza cam 5% din pretul real ca "taxa de rezervare" si vezi cam cit tb sa pui pe masa.Ca sa ai o flotad e 50 de bucati comandate, vei avea poate un rabat cam de 25% asa ca cele 150 de milionae iti vor ajunge doar ca sa iti faci comanda la flota. Chiar si Wizz si-a finantat cresterea in ultimii ani cu cash provesnit din sales&lease back.

DAca vrei putem calcula cite ceva impreuna, dar enunta o idee mai clara:

- ce flota vrei ; cit leasing , cit ownership? ce strategie ca virsta, re-vinzare sau model legacy? merge si o nisa - vezi Volotea?
- ce progres anual vrei ? una e sa adaugi 10 ani cite 5 avioane in flota si sa finantezi acea ccrestere, alta e sa pui totul pe picioare in 3 ani
- cum vrei sa te finantezi? private equity, IPO samd?
 
Flota ma gandesc la 320 sau 738. Inclin spre 738. Model unic.
Comanda clara de 50 de avioane plus operare initiala de cateva zeci aparate inchiriate cu phase out la receptie. Asta fiind planul initial. Ca model de operare ma gandesc la un hibrid solid intre LCC si legacy. Ceva de genul KLM sau BA. dar putin mai avansat. Sa se poata face selectie intre LCC/Legacy la booking. Sa zicem o combinatie intre BA si WZZ.

Compania ar urma sa opereze de pe aeroporturi principale in proportie de 60-70%.
Ca rute, aici e mai complicat. Ma gandesc la rute noi, inclusiv din Romania, Rusia. De exemplu, Moscova - TFS/LPA/FUE. Oslo - CND

Ca finantare ma gandesc tot la un model hibrid.
 
OK..comanda clara 50m de avioane...sa zicem 738 ca e rabatul mai mare... 150 de mil te costa doar comanda.
Un set up initial, te costa 2-3 mil USD aia e problema cea mai mica.
Cash burnul iti vine din operare.
Hai sa luam un model.. incepi cu 5 avioane si cresti flota cu cite 5 pe an (gen Wizz). Primele avioane iti vin in anul 4 asa ca vei avea nevoie de 15 bucati leasing care sa iti vina pe parcursul a 3 ani... sa zicem otpimal 3 primavara si 2 toamna.
Calculeaza o rata de dry leasing de 200-250.000 USD pe luna. Cit te costa o zi de operare? 6 sectoare..50.000 de euro daca sunt scurte, 60.000 daca sunt mai lungi.
Mai pune pt fiecare avion in leasing un cost de 1 mil de euro front up pentru branding si sazicem 200.000 provizioane pt mentenanta neprevazuta, wet leaseuri pe care le vei face etc..
Yield: poti incepe primul an cu 70 de euro vara per pax si grad de ocupare 70% si il cresti cu 2% anual timp de 10 ani. Iarna incepi cu 55% si cresti tot cu 2% anual. dar la un yield per sector de 60 de euro. Ce intra nou in flota calculezi umplere la graul meiu al anului respectiv.

Adauga cheltuieli minime de structura, 5 mil de euro in primul an si cresti cu 2 mil pe an in anii urmatori.

Excel te ajuta.
 
Din cate inteleg:
2.1M$ cost operare/avion/luna
1M$ branding/avion
0.2M$ provizioane/avion

Pentru inceput:
150M$ comenzi
5 x 1.2M$ costuri fixe = 6 M$
5 x 0.25M$ x 5 luni lease = 6.25 M$
5M$ costuri structura
----
170M$ sa zicem un start companie cu un target de 50 avioane in 10 ani.
 
Sti, ca tb sa vezi si incasarile si pierderile pina ajungi la black zero...asta intr-un model simplist,,..ca daca luam si mai complicat putem baga inflatie , crestere costuri respectiv variatie yield in ecuatie si devine totul si mai complicat.

Dupa aia, cind vei avea avioane noi, tb sa le bagi la amortizare...daca le iei la 65 de mil USD netpoate vrei amortizezi pe 20 de ani dar nu linerar ..sake of simplicity poti calcula 400.000 USd pe luna in primii 10 ani si 200.000 in urmatorii 10 ca sa ai un pret al pietei cit de cit realist.

Daca vrei bani, le poti revinde de noi sazicem la 70 de mil dar re-lua in leasing la rata de amortizare plus 5% dobinda la valoarea leasingului :)
 
Last edited by a moderator:
Deci, pentru siguranta sa zicem 200M$ pentru inceperea operatiunilor si operare in siguranta minim 1 an.
In concluzie, cu banii astia se poate face o companie aeriana decenta.
Asta e suma bruta, luand in calcul ca unele curse la inceput vor OPERA chiar si goale sau aproape goale. Adica banuiesc ca ar fi cam urat sa zici "motive comerciale" chiar la inceput. Eu vad pierderea in cazul asta ca o investitie.
 
Daca vrei sa faci o tranzactie si mai complicata impachetezi cele 150 de milioane in niste drepturi de tragere.. si le bagi in piata ..ca tu chiar daca ai da faliment ai sansa comerciala sa revinzi flota aia si in 10 ani de livrari sigur prinzi 3-4 cu cerere mare..te mai costa vreo 6-7 milionae cost de distributie si avocati, dar refinantezi banii ( e cam a la Lehman Brothers pentru neinitiati, dar asa se procedeaza si cu 380 si cu nave cargo si cu alte asseturi).
 
Ca cost de operare pe ora are un 738? Sa zicem plin la capacitate maxima.
 
Ia mai degraba un benchmark.. 4 eurocenti si ceva pe km scaun pt Ryan si Wizz, 7-8 Easyjet pt ca opereaza pe aeroporturi mai importante.
 
Am creat un thread dedicat pentru aceasta discutie. Va rog continuati aici.
 
  • 👍
Reactions: 3 users