• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Iran: Noua Frontiera

oldblueeyes

Well-Known Member
Iranul si Arabia Saudita au o lupta mai mult sau mai putin directa pentru suprematia din zona.

Pina acum sauditii erau in pole position, Iranul avind sanctiuni, pretul la petrol fiind mare, lumea araba fiind majoritar siita.

Acum sanctiunile scad, Siria revine cu victorii asupra Statului Islamic (care cam face sa tuseasca lumea vestica in relatia cu sauditii), deficitul bugetar al Arabiei Saudite a fost de ca 100 mld USD in 2015. Momentan inca sunt pe pozitii de forta, cu 85 mld USD cheltuieli de armament pe an (al treilea buget global dupa USA si China), dar cit vor mai avea resurse?

Iranul are o infrastructura educationala si economica, sauditii au doar "cadouri" ale guvernului oferite populatiei.
 
  • 👍
Reactions: 1 user

Boobba-One

Well-Known Member
... @oldblueeyes - e foarte correct ce ai mentionat - cu mica corectie non-aviatica, daca imi permiti:
lumea araba fiind majoritar siita
lumea araba e majoritar sunnita. per ansamblu din 1.5bio musulmani, cam 80-85% sint sunni. siitii sint majoritari in Iran, Iraq, Bahrein, Azerbaidjan si probabil Yemen (in functie de sursa diferitelor statistici). In plus, minoritari fiind, domina politic in Siria (alawitii) si au un cuvint foarte greu de spus in Liban, prin Hizballah...
noul razboi (nu prea) rece se da in lumea musulmana, intre aceste doua comunitati.
de altfel, tristele evenimente din ultima vreme in Europa, pot fi vazute, in acest context, ca un fel de power-projection al unei anumite comunitati, pentru a creea un ascendant moral asupra celeilalte in matca lor geografica...
 
Last edited:

oldblueeyes

Well-Known Member
Da, my typo....i-ai uitat pe alevitii din Turcia, care chiar daca sunt e orientare religioasa foarte moderata (nu isi fac nici moschei), tot din curentul siit sunt - alevitii si alawitii ar fi cumva "martorii lui Ali", ginerele lui Mohamed
 

Boobba-One

Well-Known Member
... tensiunea dintre Arabia Saudita si Iran mai creste putin. GACA interzice lui Mahan si survolul spatiului aerian saudit.
 

Boobba-One

Well-Known Member
Iranair deschide usa lui Boeing. Farhad Parvaresh declara ca sint in discutii preliminare approx 100 "dar nu mai mult decit comanda Airbus" ;)
Chestia e ca sint inca o gramada de tehnicalitati de rezolvat si in cazul Airbus: nu e clar inca cind vor fi acordate licentele de export, (si) de catre americani, caci Airbusurile sint ticsite de tehnologie US.
Iar finantarea e si ea o problema, deoarece bancile cam au frica sa nu fie re-introduse sanctiuni la un moment dat. Nimeni nu vrea sa ia o transa mai mare de 10 Airbusuri - iar iranienii vor (destul de justificat) max 3 finantatori pentru tot pachetul. 27 miliarde USD sint un risc considerabil, pe care cam nimeni nu il vrea - nici macar o treime. In plus, desi preturile sint fixate in USD, tranzactionarea trebuie structurata in EUR de asa maniera incit sa se evite sistemul financiar american, nivel la care sanctiunile sint inca in vigoare. Deci, finantatorii trebuie sa plateasca Airbus in EUR, si sa gaseasca o compensare non-dolarizata din partea Iranienilor. Ceea ce ne va duce probabil la un barter cu petrol - ceea ce va ridica gradul de complexitate al structurii - si costul ei...
Boeing au facut un road-show in Iran, dar nu prea agresiv. Oricum, ar avea nevoie de aprobarea guvernului US pentru a inchide un deal - iar apoi, de ... licente de export. Iar apoi: de o structurare a finantarii care sa evite USD ... daca nu se ridica sanctiunile financiare.
Deci, nu sint foarte sigur ca vor fi livrari pina in 2017...
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 1 user

oldblueeyes

Well-Known Member
Cel mai probabil o sa vedem dealuri structurate in 2 etape .... pe termen scurt eu cred ca o sa fie multe A340 care o sa ia drumul Iranului-- sunt multe leasinguri care vin inapoi pe buy backuri garantate de Airbus. Lufthansa au si ei vreo 5 A340-600 parcate pe care le-ar cam vinde, plus alte citeva care ar urma ca vin A350 din urma.

Asta ar asigura tranzitia pe urmatorii citiva ani pina se rezolva si situatia structurarii dealurilor.
 

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Se pare ca si B748 e posibil sa ajunga la ei.
Boeing Iran Air deal could include 747-8s

Boeing acknowledged Tuesday that Iran Air has signed a letter of intent to order airliners, confirming the US manufacturer intends to challenge Airbus vigorously in the politically sensitive, but potentially lucrative Middle Eastern market.

“Boeing confirms the signing of a memorandum of agreement (MOA) with Iran Air expressing the airline’s intent to purchase Boeing commercial airplanes,” the company told ATW June 21.

The company declined to disclose details of the agreement with Iran Air. But the numbers discussed appear to be greater than 100 airliners, including about 70 narrowbodies and an unspecified number of 747-8 intercontinental passenger jets, according to sources familiar with the talks.
 

Boobba-One

Well-Known Member
... dupa dezghetz - o noua era glaciara.
Tinind cont de incertitudinile legate de aplicarea tratatului nuclear, Boeing a décis sa nu ia in calcul livrari in Iran pe 2018.
IranAir ar fi trebuit sa primeasca luna aceasta 3*777-300ER (din 15 comandate). Acestea nici macar nu au intrat in line-up, sloturile de productie fiind realocate.
Ramine pentru moment in aer si comanda lui IranAir pentru 50*737MAX
Iran Aseman si-a suspendat singur comanda de 30*737MAX.
Asta aranjeaza oarecum ploile lui Airbus, care a obtinut licente de export americane (componente) pentru mai mult de 30% din comenzile de 32*A320neo, 6*A320ceo, 8*A321ceo, 8*A330-200, 28*A330-900neo si 16*A350-1000.
In urmatoarea saptamina o sa aflam daca presedintele american va arunca tratatul la cosul de gunoi si daca va reintroduce sanctiunile economice, sau daca va lasa o portitza deschisa. Personal, cred in portitza deschisa, mai ales ca Franta, Germania si (mai pe larg) UE sint in favoarea actualului tratat.
Nu e de visat ca Statele Unite sa se alinieze pozitiei europene - dar in contextul actual a fereca portile inseamna a lasa Europei (plus Rusiei si Chinei) mina libera intr-o piata imensa.
 
Top