Imi place titlul prezentarii CEO-ului polonez, "New
LOT in new Europe", parafrazandu-l pe fostul secretar american de stat Donald Rumsfeld, care in momentul invadarii Irakului, in 2003, a facut delimitarea intre tarile din vestul Europei, care se opuneau invaziei si pe care le-a bagat in "old Europe", si cele din estul Europei, inclusiv Romania, care sprijineau actiunea americanilor si au primit astfel eticheta de "new Europe".
Acum nu stiu ce intelege CEO-ul de la
LOT prin new Europe (scuze daca a spus si nu am citit eu), dar strategia prezentata de el - ma refer aici strict la lansarea TYO, ICN si BKK - mi se pare mai degraba inpirata din modelul actualilor mari playeri europeni, adica sa compenseze cu profitul de pe cursele profitabile long-haul pierderile de pe cele short-haul, acestea din urma jucand insa rolul de feedere pentru primele.
Elementul caracteristic al
LOT este ca si-a construit o flota in care predomina jet-urile de de 80-90 de locuri. Acest lucru permite flexibilitate, frecvente crescute si astfel posibilitatea sa-ti construiesti un hub cu timpi mici de conexiune (lucru pe care l-au si facut), dar cu pretul unui
CASK atat de mare ca elimina orice speranta de profit pe short-haul. Asa ca probabil s-au gandit sa valorifice aceasta complementaritate intre flota de Embraere si cea de Dreamlinere, mai ales ca si-au dat seama ca au cumparat mai multe Dreamlinere decat le-ar fi trebuit.
Cat despre ansamblul strategiei, cu pana la 80 de destinatii si 80 de avioane in anul 2020, mi se pare totusi cam hazardat pentru o companie care abia anul trecut a obtinut ceva profit dupa sapte ani de pierderi grele, are pe deasupra de digerat Eurolotul si a beneficiat in plus si de un ajutor de stat, iar daca va intra din nou pe pierdere nu stim daca UE va aproba un nou ajutor . Dar vom vedea. Important e ca incearca ceva. M-as bucura tare mult daca exemplul lor ii va stimula si pe altii din "new Europe".