• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#1
INTRODUCERE:
*** METAR – mesaj regulat de observatii de aerodrom (de obicei intervalul este din 30 in 30 de minute)
- Pt Europa cei care dau metarele sunt WAFCU LONDON . ( cu sediul in Bregnan – Anglia )
- Pt Romania in aviatie se ocupa ROMATSA de metare ( au statii de observatii la toate aeroporturile internationale )

CITIREA METAR-ului - aici vom lucra pe un exemplu

LOWI 050630 27010G21KT 4000 R08R/0700V1200U R08L/0300V0500D FG FZRA FEW008 SCT010 BKN012CB10/09 Q1017 WS ALL RWY RESN 88490394 BECMG 2000 +SHRA BKN 009TCU

Stiu ca pare dubios acest metar dar este foarte usor daca veti citi ceea ce v-am scris aici:
1. Grupa 1 - Grupa indicativului de localizare al aerodromului
LOWI - se citeste -> mesaj regulat de observatii de aerodrom intocmit de statia de observatie meteorologica a aerodromului Innsbruk - Viena (statia de observatie meteorologica a aerodromului Otopeni Romania - daca era LROP)

2. Grupa 2 - Grupa dată/oră
050630 - se citeste -> emis in data de 05 a lunii curente la orele 0630UTC

3. Grupa 3 - Grupa vântului
27010G21KT - se citeste -> vantul la suprafata masurat la 10m deasupra solului fata de nordul adevarat din directie medie 270 cu o viteza medie de 10KT in rafala pana la 21KT (aici daca aveam 270010 200V020 se indeplinea conditia >60<180 grade si se citea ->vantul la suprafata masurat la 10m deasupra solului fata de nordul adevarat din directie predominanta 270 cu o viteza medie de 10KT variabil in directie intre 200 si 020 )
****Vântul "calm" trebuie codificat prin 00000 urmate, fără pauză, de una din abrevierile KMH sau , KT sau MPS pentru precizarea unităţii utilizate normal pentru raportarea vântului.

4. Grupa 4 - Grupa vizibilităţii orizontale (!!!ATENTIE aceasta sa masoara in metri sau KM nu in feet)
4000 - se citeste -> vizibilitate orizontala 4000 de metri

4. Grupa 5 - Grupa distanţei vizuale în lungul pistei (RVR)
!!!În perioadele când fie vizibilitatea orizontală, fie distanţa vizuală în lungul pistei observată pe una sau mai multe piste disponibile pentru aterizare, este mai mică de 1500 metri se introduce:
R08R/0700V1200U R08L/0300V0500D - se citeste -> vizibilitatea orizontala in lungul pistei 08 dreapta 700 m variabila pana la 1200m, vizibilitatea orizontala in lungul pistei 08 stanga 300 de metri variabila pana la 500 de metri in deteriorare.
***Se folosesc:
- U pentru tendinţa de creştere a valorilor distanţei vizuale în lungul pistei
- D pentru tendinţa de scădere
- N când nu se observă nici o modificare importantă a vizibilităţii în lungul pistei
- P atunci când RVR
este mai mare decât valoarea maximă care poate fi evaluată cu sistemul de observaţii si se va codifica R08/P2000 - se citeste -> vizibilitatea orizontala in lungul pistei 08 este de peste 2000 m
- M (la fel ca si P pus in fata cifrelor) de obicei numai la urmatoarea valoare R08/M0050 - se citeste -> vizibilitatea orizontala in lungul pistei 08 este mai mica de 50 de m

5. Grupa 6 - Grupa fenomenelor de timp prezent
FG FZRA - se citeste -> fenomene semnificative de timp prezent ceata si ploaie moderata care ingheata
Lista descriptorilor fenomenelor de timp prezent:
------------------------------------------
- Slab
Moderat (fără calificativ)
+ Puternic
(foarte dezvoltat în cazul turbioanelor de praf/nisip şi trombelor)
-------------------------------------------
VC - În vecinătate
MI - Subţire
BC - Bancuri
PR - Parţial (acoperind parţial aerodromul)
DR - Transport la sol
BL - Transport la înălţime
SH - Avers_(e)
TS - Oraj
FZ - Care îngheaţă (suprarăcită)
DZ - Burniţă
RA - Ploaie
SN - Ninsoare
SG - Ninsoare grăunţoasă
IC - Ace de gheaţă (praf de diamant)
PL - Granule de gheaţă
GR - Grindină
GS - Măzăriche tare şi /sau măzăriche moale
UP - Precipitaţie necunoscută
BR - Aer ceţos
FG - Ceaţă
FU - Fum
VA - Cenuşă vulcanică
DU - Praf răspândit
SA - Nisip
HZ - Pâclă
PO - Turbioane de praf/nisip
SQ - Vijelie
FC - Trombă (terestră sau marină)
SS - Furtună de nisip
DS - Furtună de praf

6. Grupa 7 - Grupa norilor (!!!ATENTIE inaltimea acestora este in feets)
FEW008 SCT010 BKN012CB - se citeste -> cer acoperit mai putin de jumatate cu o nebulozitate grad de acoperire de 1 la 2 optimi cu inaltimea bazei norilor la 800 ft, al 2 lea strat de nori cer acoperit mai putin de jumatate cu o nebulozitategrad de acoperire de 3 la 4 optimi cu inaltimea bazei norilor la 1000 ft, urmatorul plafon de nori, cer acoperit mai mult de jumatate cu strat noros cu nebulozitate de 5 la 7 optimi cu plafon la 1200 ft cu nori de tip cumulonibusi.
Aici sunt 4 grupe mari:
- FEW 1-2/8 (unu la 2 optimi)
- SCT 3-4/8 (trei la patru optimi)
- BKN 5-7/8 (cinci la sapte optimi)
- OVC 8/8 (opt din opt optimi)

7. Grupa 8 - Grupa temperaturii aerului/temperaturii punctului de rouă
10/09 - Nu cred ca mai trebuie exemplificat :))))

8. Grupa 9 - Grupa presiunii QNH
Q1017 - unde QNH = presiunea medie la nivelul mediu al marii

9. Grupa 10 - Grupa informaţiilor suplimentare
WS ALL RWY RESN 88490394 - se citeste -> informatii suplimentare: vant de forfecare toate pistele, fenomen meteo de timp recent zapada moderata, informatii despre starea pistei 88 - toate pistele paralele, 4 - felul depunerii: zzapada uscata, 9 - gradul de contaminare al pistelor: intre 51% - 100%, 03 - grosimea depositului: 03mm, 94 - actiune de franare: medie spre buna

10. Grupa 11 - Grupa TREND-ului (prognoza scurta de aterizare valabila 2 ore de la data emiterii mesajului)
BECMG 2000 +SHRA BKN 009CB - se citeste -> in devenire: vizibilitatea orizontala scade la 2000 de metri, fenomen semnificativ de timp prezent aversa de ploaie puternica, nebulozitate 5 la 7 optimi cu inaltimea bazei norilor la 900 ft cu nori cumulonimbi
De principiu aici pot fi:
NOSIG - fara schimbari semnificative
BECMG - in devenire (probabilitate 40% sa se intample)
TEMPO - temporar (probabilitate 30% sa se intample)

*** ar mai fi de explicat un cuvant foarte des intalnit si anume:
CAVOK - Atunci când următoarele condiţii meteorologice apar simultan la momentul observaţiei:
a) vizibilitatea orizontală este 10 km sau mai mult; (Automat Grupa 4 si Grupa 5 dispar din mesaj)
b) nici un nor semnifictiv din punct de vedere operaţional; (Logic Grupa 7)
c) nici un fenomen meteorologic semnificativ pentru aviaţie(Logic Grupa 6)
 
Last edited:

witze

Well-Known Member
Premium Member
Feb 13, 2012
1,730
1,012
113
42
Wuppertal
www.planepictures.ro
Flugstatistik / Flightmemory
[IMG]
#2
Multam pentru lamuriri Zsolt! sa speram ca colegii de la CRA il vor studia!
 

alex

Well-Known Member
May 24, 2012
2,504
726
113
53
CRAIOVA
#3
Multumesc frumos zsolt! E mare lucru sa te lamureasca cineva care stie!
 

Radu

New Member
Jan 20, 2014
10
4
3
26
#5
Demult cautam un raspuns complex sa ma lamureasca si pe mine, multumesc mult!
 
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#6
Poate va ajuta asta mai mult.Din ce am observat eu da mai multe informatii legate de altitudinea plafonului de nori imprastiati si altitudinea unde este complet acoperit,plus preconizari pe urmatoarele ore.Este valabil pentru RO cat si restul,plus ca poti vedea metarul la aeroporturi din RO care pe FR nu exista,si anume Oradea,Baia Mare ,Satu Mare,Suceava,Bacau sau Tulcea.Adresa metarului este aici,este setat pe LRCV apasati pe oricare punct si se schimba pe aeroportul respectiv.
http://ro.allmetsat.com/metar-taf/romania-bulgaria.php?icao=LRCV
 

eurocopter

Well-Known Member
Mar 8, 2012
1,761
460
113
#8
Cateva mici corectii:

6. Grupa 7 - Grupa norilor (!!!ATENTIE inaltimea acestora este in feets)
FEW008 SCT010 BKN012CB - se citeste -> cer acoperit mai putin de jumatate cu o nebulozitate grad de acoperire de 1 la 2 optimi cu inaltimea bazei norilor la 800 ft, al 2 lea strat de nori cer acoperit mai putin de jumatate cu o nebulozitate grad de acoperire de 3 la 4 optimi cu inaltimea bazei norilor la 1000 ft, urmatorul plafon de nori, cer acoperit mai mult de jumatate cu strat noros cu nebulozitate de 5 la 7 optimi cu plafon la 1200 ft cu nori de tip cumulonibusi.
Aici sunt 4 grupe mari:
- FEW 1-2/8 (unu la 2 optimi)
- SCT 3-4/8 (trei la patru optimi)
- BKN 5-7/8 (cinci la sapte optimi)
- OVC 8/8 (opt din opt optimi)

Asadar, in cazul FEW si SCT se pronunta inaltimea bazei norilor + grad de acoperire, in timp ce pentru BKN si OVC se pronunta plafon + nebulozitate.
 

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#9
Updated.

Cum sunt examenele meteo in RO? La fel ca acum cativa ani, cand trebuia sa scrii exact cum dorea cucoana respectiva. Nu era important daca intelegi sau nu, mai mult contau cuvintele.
 

alex

Well-Known Member
May 24, 2012
2,504
726
113
53
CRAIOVA
#10
Buna seara
Rog un coleg sa "traduca" asta:
E) CRAIOVA CTR CLSD TO ALL VFR OPS.
EXCEPT SPECIAL, HUMANITARIAN, SAR AND EMERGENCY FLT.
FLT WILL BE COOR BTN CIV AND MIL ATC.)

Multumesc frumos!
 

MihaiCLJ

Well-Known Member
Jun 3, 2014
923
325
63
Washington, DC
#11
Craiova e închisă pentru toate operațiunile VFR (adică zboruri care se ghidează după regulile vizuale, nu instrumentale).
Excepție zboruri speciale, umanitare, search and rescue și de urgență.
Zborurile vor fi coordonate între ATC (turnul de control) civil și militar.

Asta nu ar trebui să afecteze deloc traficul comercial, companiile aeriene zboară exclusiv instrumental.
 

alex

Well-Known Member
May 24, 2012
2,504
726
113
53
CRAIOVA
#12
Multumesc frumos!
Cred ca si pentru aviatia civila este inchis:
E) RWY 09/27 CLSD DUE TO MAINTENACE WORK)

Sunt DOUA NOTAM cu E

PS
Dimineata se va redeschide traficului. Asa se procedaza, luni, pentru lucrarile de la noul balizaj!
 
Jun 15, 2015
57
56
18
Craiova
#13
Buna seara
Rog un coleg sa "traduca" asta:
E) CRAIOVA CTR CLSD TO ALL VFR OPS.
EXCEPT SPECIAL, HUMANITARIAN, SAR AND EMERGENCY FLT.
FLT WILL BE COOR BTN CIV AND MIL ATC.)

Multumesc frumos!
Astfel de notamuri se emit din motive de securitate, pentru perioade scurte (30 min - 1h), atunci cand in zona respectiva urmeaza sa ajunga aeronave cu statut special.