Ca urmare a publicarii la data de 27 noiembrie 2014 in HotNews a unui material semnat cu initialele I.C. (“CJ Constanta a irosit 5 milioane euro pentru cumpararea si operarea unui elicopter medical care nu a fost folosit la nicio interventie de urgenta, desi a facut aproape 600 de zboruri”) in care numele REGIONAL AIR SERVICES apare in contextul unor afirmatii lipsite de fundament real, va prezentam in prezentul comunicat de presa informatiile corecte si complete in legatura cu participarea Companiei la licitatia pentru operarea, navigabilitatea si intretinerea elicopterului YR-CJC in cadrul proiectului transfrontalier "Equipment to save our lives"...
Conform articolului citat, SMURD a solicitat operarea elicopterului cu titlu gratuit si fara a participa la licitatie – afirmatie care implica urmatoarele erori:
Operarea unui elicopter nu poate fi “gratuita” – indiferent cine este operatorul. Operarea, navigabilitatea si intretinerea unui elicopter implica costuri reale si clare, foarte bine cuantificate de catre orice furnizor, dintre care enumeram: combustibil, cheltuieli salariale, operare efectiva, scolarizare personal pe tipul de elicopter, etc.
O oferta ar putea fi considerata “gratuita” si in folosul comunitatii doar daca un furnizor privat ar asuma integral cheltuielile. Evident ca o institutie de stat suporta costuri - doar ca, in cazul de fata, acestea nu sunt incarcate bugetului CJC, ci altui buget public. Lipsa de transparenta a cheltuielilor nu reprezinta o gratuitate pentru comunitate.
Este necesara si precizarea ca serviciile vizate prin proiectul "Equipment to save our lives" sunt diferite de cele prestate de SMURD, respectiv de tip “management in caz de dezastre”, ceea ce justifica la nivel de detaliu configuratia elicopterului, dar si de ce un echipament suplimentar oferit de EUROCOPTER pentru elicopter nu era necesar – cu atat mai mult cu cat el reducea, de fapt, din echipamentul medical necesar compartimentului de salvare.
Configuratia elicopterului era foarte clar definita in fisa de date a achizitiei si, in mod legal, etic si moral, nu putea face obiectul negocierii cu furnizirul si, cu atat mai putin, cu operatorul.
Faptul ca elicopterul YR-CJC nu a fost admis in sistemul de alertare al serviciilor de urgenta este semnul unui condamnabil blocaj, al lipsei de comunicare inter-institutionala, sau, poate, chiar o forma de santaj exercitata de un sistem imbatranit.
Regretam profund faptul ca, desi suntem singurii care au respectat legislatia, ne-a fost abuziv negat dreptul sa demonstram ca suntem o alternativa viabila pentru serviciile de interventii in caz de urgenta si speram ca viitorul sa repare aceasta flagranta nedreptate.
Referitor la cele 153 de ore de zbor, acestea includ cu strictete orele de pregatire a pilotilor – asa cum au fost ele prevazute in contractul de achizitie si orele comandate de CJC – in legatura cu care Regional Air Services nu are nicio responsabilitate...
Candidatura Regional Air Services in proiectul "Equipment to save our lives", nu a vizat castiguri finnanciare, motiv pentru care oferta depusa a si ramas la pragul minim al costurilor, ci sansa de a intra, din nou, in domeniul de activitate traditional, specific aeroportului Tuzla – si de a-si recastiga locul pe care il merita....
Pentru cei care nu stiu, baza AVIASAN Tuzla a fost vârful de lance al aviației sanitare românești, desfasurand prima din numeroasele sale misiuni de salvare pe 27 martie 1967....