Piata romaneasca la saturatie?

  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Totusi de la piata romaneasca s-a ajuns sa se analizeze (din nou) modelul de business al Tarom. Desi de la an la an, daca e sa luam in considerare numarul de calatori Tarom scade. “Piata” fiind in mare parte creata de altii. In afara de OTP sunt irelevanti pe alte aeroporturi, cel putin pe extern, pe intern inca misca.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Voiam să pun acest comentariu în topicul LOT Polish Airlines referitor la lansarea foarte curajoasă a unui double daily pe OTP - BUD care să servească și ca zbor de conexiune.

Nu pot să nu remarc bătaia asta pe pasageri de conexiune de la OTP spre Americi (cu precădere de N), fie că este vorba de Turkish, AF-KLM sau alți operatori (incl. TAP avea campanii agresive pe NY și Miami). Mi-e greu să cred că toată bătălia aceasta de a transporta PAX spre New York de exemplu nu are în spate o bază bună de pasageri.
Să vedem de altfel și faptul că rutele Air Canada Rouge au un relativ succes, chiar dacă sunt sezoniere și anul acesta operarea va fi mai compactă (crește numărul de frecvențe, dar scade perioada).

Remarca la LOT este că ei puteau foarte bine să conecteze de BUD alte piețe precum SOF, BEG, KBP, dar au ales OTP. Foarte interesant și probabil are la bază și faptul că jumătate Transilvania călătorește extern de la Budapesta (sau mai nou chiar și Debrecen - Oradea/SM)
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Ultima fraza nu prea inteleg. Ce legatura are conectarea BUD-OTP cu calatoriile din Transilvania ? Nimeni din vestul tarii nu va lua avionul BUD-OTP. Iar in privinta zborurilor long-haul LOT lasa de dorit. Cei mai multi din Transilvania vor alege DLH, fie din CLJ fie din TSR sau SBZ. La ora actuala DLH are cele mai bune preturi spre US/Canada plus daca te intereseaza un pic si modul in care zbori (avion, etc) atunci e clar DLH. Din cauza problemelor la motoarele Dreamliner, LOT a inlocuit o lunga perioada Dreamlinerele de la BUD care erau folosite pentru zboruri long-haul cu tot felul de avioane inchiriate de la companii specializate (in configuratii proaste si cu servicii la fel).
 
Voiam să pun acest comentariu în topicul LOT Polish Airlines referitor la lansarea foarte curajoasă a unui double daily pe OTP - BUD care să servească și ca zbor de conexiune.

Nu pot să nu remarc bătaia asta pe pasageri de conexiune de la OTP spre Americi (cu precădere de N), fie că este vorba de Turkish, AF-KLM sau alți operatori (incl. TAP avea campanii agresive pe NY și Miami). Mi-e greu să cred că toată bătălia aceasta de a transporta PAX spre New York de exemplu nu are în spate o bază bună de pasageri.
Să vedem de altfel și faptul că rutele Air Canada Rouge au un relativ succes, chiar dacă sunt sezoniere și anul acesta operarea va fi mai compactă (crește numărul de frecvențe, dar scade perioada).

Remarca la LOT este că ei puteau foarte bine să conecteze de BUD alte piețe precum SOF, BEG, KBP, dar au ales OTP. Foarte interesant și probabil are la bază și faptul că jumătate Transilvania călătorește extern de la Budapesta (sau mai nou chiar și Debrecen - Oradea/SM)

Fiecare isi face o Strategie. LOT zboara foarte des la SOF si BEG asa ca poate acolo transferurile vor sa le faca via Waw sau poate pe viitor din PRG.

La BUD sansa a fost ca 50% din paxi zburau cu alte optiuni decit primele aliante amintite..40-50.000 de paxi spre New York si Chicago sunt o baza de adunat clienti.

OTP-JFK sunt iarasi ca 60.000 de paxi si probabil 25-30.000 la fel un pool din care se pot lua - face 80 de paxi pe zi-> daca iei 30 cu O&D cu tot ai umplut eficient un E190.
 
Nu as zice ca e "monopol exclusiv" DLH pe Americi de la Cluj. Si nu-i adevarat ca LOT nu e o optiune. Ba e, si inca una tot mai folosita. Serviciile pe longhaul LOT sunt mai bune decat DLH (in fine, opinie personala), Dreamlinerele sunt mai mult decat ok.
 
Nu este. Dar daca mergi regulat Long haul din FRA 346 spre New York sau 380 spre Miami sau LA de la Lufthansa sunt mai confortabile decit 787. Iar din MUC vorbim de 350- acelasi nr de scaune pe rind dar tzeava e mai lata ;)
 
sau poate pe viitor din PRG.

Long time no see.

Vrei oare sa spui ca probabil LOT se va extinde la PRG ?

Chiar ma gandeam in ultima vreme de ce nu exista CLJ - PRG ? Face sens atat dpdv turistic. Apoi domeniile IT si BPO/Shared Services st foarte dezvoltate in ambele orase. Nu in ultimul rand, exista o comunita destul de mare de romani la Praga, dar si in restul Cehiei, multi din Ardeal, pentru care aceasta cursa ar fi binevenita...
 
Parca a mai fost CLJ-PRG cu Tarom (ATR) si nu a mers. Nu cred ca un Embraer s-ar umple daca un ATR a fost prea mare. Plus ca LOT prima data trebuie sa consolideze BUD, apoi sa se gandeasca la alte extinderi. Iar in privinta Clujului, din punct de vedere al LOT e deja conectat la baza lor din Varsovia.
 
Nu vorbesc de LOT pe CLJ - PRG, intrebarea era strict legata de afirmatia din postarea respectiva.

In rest, am cautat putin si intradevar, ROT ar fi operat CLJ-PRG in S 2013 cu AT5. Dar totusi, ar fi o diferenta enorma intre ce a operat ROT in conditiile din 2013 si ce ar putea opera alde WZZ in 2019... Nu mi se pare absolut deloc relevant esecul respectiv...
 
Daca ne uitam la diverse prezentari de Strategie, LOT vede Europa Centrala ca Home Market.

CSA"moare" fiind deja privatizata catre Travel Service asa ca va fi pe viitor o Companie short haul -> nici o concurenta.

PRG-JFK are mai Multi paxi indirecti decit BUD-JFK (vez linkul postat de mine mai sus).

Daca gindesti citiva pasi mai departe - preluar Nordica, Hub in BUD, discutii cu Croatia si vezi ca pe la conferintele intenationale prezinta coridorul asta de la MArea Baltica Pina spre Adriatica la Est de Lufthansa Home Markets ca si piata lor, iti dai seama in se directie vor sa mearga.
 
Da, intrebarea care se pune este cat ii va lasa Lufthansa sa se extinda. Inteleg eu ca sunt colegi de alianta dar ma indoiesc ca Lufthansa ii va lasa sa isi faca de cap in Europa de est. Plus hai sa fim seriosi, oricat de fani LOT ar fi antevorbitorii mei, nu se poate compara oferta DLH pe continentul nord american cu oferta LOT (ma refer ca numar de destinatii, confort, servicii, pret si frecvente). Iar spre est (Asia) ma astept ca TK si ME3 sa ia grosul pietei. Eu cred ca in consolidarea care inevitabil sa va intampla in Europa in urmatoarea perioada LOT va trebui fie sa intre sub o umbrela mai mare fie sa sangereze pana eventual va disparea. Desi sunt intr-o faza de expansiune asta nu inseamna neaparat ca totul e roz. Per ansamblu eu ma astept ca operarea pe BUD de exemplu sa fie momentan inca in pierdere masiva. Din ce se vorbeste pe forumuri LF-urile din BUD pe long haul sunt modeste si schimbarea Dreamlinerelor pe tot felul de vechituri inchiriate nu a ajutat la imagine. Plus au fost si o serie de zboruri long-haul anulate din scurt relatate si de presa din Ungaria si care au fost atribuite de comentatori LF-urilor slabe.
 
Asa cum in mentalul romanesc exista de multe ori complexe nejustificate, asa exista si in mentalul polonez o grandomanie ascunsa(tot cam nejustificata).
Hai sa vorbim la rece: LOt a incheiat 2017 cu un prift usor peste 5% , cam 60 de mil de EUR, ceea ce este decent.
2018-2019 s-ar putea sa fie ani grei, odata cu expansiunea agresiva si fara sinergii (BUD nu e un hub ci un Long haul P2P). De asemenea Long Haul P2P deocamdata nu si-a gasit modeulul de Business cistigator in Europa. Doar Toni Fernandes cistiga bani cu el in Asia. S-ar putea sa se bage singuri intr-o baie de singe din care nu vor prea mai putea iesi cistigatori.
Lufthana are alte prioritati, nu o intereseaza pietele mici - e vorba de Italia, un Bazin de unde colecteaza traditional Multi paxi si piata Norwegian pentru Eurowings. Nu s-au uitat la LOT nici in 2013/14 si nici nu se complica in regiune, altfel ar fi luat imediat Croatia si Adria.
 
E drept ca "explodeaza" piata de chartere (ramane de vazut cate se vor si efectua), dar cam atat.

În ceea ce priveste aceasta evolutie într-adevar se poate vorbi de o "explozie".

Daca este sa luam de exemplu doar nord-vestul Transilvaniei (BAY, OMR, CLJ, TGM) constatam ca în continuare turoperatorii introduc curse suplimentare în sistemele de rezervari, deja în multe zile cursele sunt sold out, deci foarte probabil marea majoritate se vor opera.

Doar de pe aceste 4 aeroporturi sunt programate în perioada de vârf:

  • 27/7 Turcia (25 AYT, 2 BJV)
  • 11/7 Egipt (8 HRG, 3 SSH)