Aproape in soapta si fara tamtam au decis guvernele Frantei si al Rusiei sa puna capat contractului de livrare a doua fregate de tip Mistral made in France. Comisionate in 2011 santierelor navale de la Saint-Nazaire - livrarea lor fusese blocata in dec14 de catre presedintele Frantei, pe fundalul crizei ucrainiene.
Pe data de 05aug15, s-a decis de catre ambele parti anularea contractului, fara penalitati. Rusiei ii se vor returna cele 1.2bioEUR platiti, si basta. Soarta navelor? Buna intrebare. Sint facute pe specificatii rusesti - si totul la bord este in cirilica.
Ce are chestia asta cu aviatia???
Pai s-ar putea sa aiba.
In '12, Dassault cistiga un apel de oferte indian pentru a le vinde 126 aparate multi-rol Rafale - dintre care mai mult de 50% ar fi fost asamblate local. Dealul era in faza finala de negocieri tehnice, si se lucra deja la prima transa de 36 de aparate.
Pina acum citeva zile. Cind guvernul indian a decis pur si simplu sa ... anuleze contractul.
Nu cred ca cele doua afaceri sint deconectate una de cealalta.
Sa ne gindim:
1) desi au o flota extreme de heteroclita, indienii utilizeaza de ani buni aparate made in CCCP/Russia: MIG-21/27/29; SU-30MKI; IL-38/76/78; Beriev A-50; TU-142, etc...
2)Hindustan Aeronautics Ltd produce sub licenta SU-30MKI si au contribuit la dezvoltarea unei versiuni indiene a avionului de vinatoare de a cincea generatie T-50 (Sukhoi PAK FA) - ce va fi successor al MIG-29 & SU-27, incepind de anul viitor cind se lanseaza productia.
3) India este cel mai mare client al Rosoboronexport.
India comadase Rafale, pe baza bunei experiente pe care o au cu cele vreo 50*Mirage-2000 - si pe baza performantelor Rafale. Decizie pur militaro-tehnica, si nu politica.
Afacerea fregatelor (si probabil un lobby discret dar foarte eficace din partea rusilor), au adus aminte indienilor ca guvernele occidentale supun exportul de armament anumitor conditii, foarte stricte, in ceea ce priveste utilizarea lui. Abaterile fiind sanctionate relative sever (embargo & co). Rusia nu prea impune asemenea conditii.
Tinind cont ca India si Pakistan au un vechi diferend deschis in ceea ce priveste regiunea Kashmirului - incepe sa fie clar de ce s-a luat decizia anularii contractului cu Dassault.
Foarte interesant si intrigant este timing-ul anularii: aproape sincronizat cu anularea contractului fregatelor de catre francezi...
Pe data de 05aug15, s-a decis de catre ambele parti anularea contractului, fara penalitati. Rusiei ii se vor returna cele 1.2bioEUR platiti, si basta. Soarta navelor? Buna intrebare. Sint facute pe specificatii rusesti - si totul la bord este in cirilica.
Ce are chestia asta cu aviatia???
Pai s-ar putea sa aiba.
In '12, Dassault cistiga un apel de oferte indian pentru a le vinde 126 aparate multi-rol Rafale - dintre care mai mult de 50% ar fi fost asamblate local. Dealul era in faza finala de negocieri tehnice, si se lucra deja la prima transa de 36 de aparate.
Pina acum citeva zile. Cind guvernul indian a decis pur si simplu sa ... anuleze contractul.
Nu cred ca cele doua afaceri sint deconectate una de cealalta.
Sa ne gindim:
1) desi au o flota extreme de heteroclita, indienii utilizeaza de ani buni aparate made in CCCP/Russia: MIG-21/27/29; SU-30MKI; IL-38/76/78; Beriev A-50; TU-142, etc...
2)Hindustan Aeronautics Ltd produce sub licenta SU-30MKI si au contribuit la dezvoltarea unei versiuni indiene a avionului de vinatoare de a cincea generatie T-50 (Sukhoi PAK FA) - ce va fi successor al MIG-29 & SU-27, incepind de anul viitor cind se lanseaza productia.
3) India este cel mai mare client al Rosoboronexport.
India comadase Rafale, pe baza bunei experiente pe care o au cu cele vreo 50*Mirage-2000 - si pe baza performantelor Rafale. Decizie pur militaro-tehnica, si nu politica.
Afacerea fregatelor (si probabil un lobby discret dar foarte eficace din partea rusilor), au adus aminte indienilor ca guvernele occidentale supun exportul de armament anumitor conditii, foarte stricte, in ceea ce priveste utilizarea lui. Abaterile fiind sanctionate relative sever (embargo & co). Rusia nu prea impune asemenea conditii.
Tinind cont ca India si Pakistan au un vechi diferend deschis in ceea ce priveste regiunea Kashmirului - incepe sa fie clar de ce s-a luat decizia anularii contractului cu Dassault.
Foarte interesant si intrigant este timing-ul anularii: aproape sincronizat cu anularea contractului fregatelor de catre francezi...