Rate de leasing aeronave

  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

transporter

Well-Known Member
Mar 27, 2012
952
567
93
CLJ
Au scazut destul de mult lease-urile pt aeronave. Cam intre 15%-25% scaderile fata de ianuarie 2020 (depinde de model). Un tabel interesant cu aceste rate pe Leeham News:


Deci cum am mai zis intr-o alta postare, cine are bani si viziune poate profita de aceasta situatie.
 
  • šŸ‘
Reactions: 2 users
Intotdeauan asemenea situatii de criza genereaza si oportunitati, asta e clar. Probabil ca cifrele pentru 320/738 isi vor mai reveni, dar cele de la AT76, de discutat. Oare o sa reuseasca Tarom, de exemplu, o renegociere pentru restul de 5? 150K economii lunar nu ar suna rau. Asta daca ar stii sa le puna la lucru...Desi, daca m-ar intreba pe mine, in noile conditii, as "converti" cele 5 pe 3 x 738.
 
Pe vremea comunistillor AN 24 - 50 de locuri - zbura de la Baneasa spre absolut toate aeroporturile Romanesti care dispuneau de o pista betonata. Constanta, Timisoara, Cluj, Arad aveau pina la patru zboruri zilnice spre Baneasa in perioada verii. Tulcea avea 2-3 frecvente pe zi ! Inclusiv zboruri la 2 frecvente pe zi catre aeroportul Caransebes care deservea Resita si tot sud-vestul Romaniei.

Astazi ATR-urile Tarom au 70+ locuri zboara doar spre citeva destinatii interne. Pai daca tot avem aeroporturi de ce nu zburam spre acestea? Ce ai de pierdut ? Chiar daca LF-ul nu ar fi la 80% tot ar fi ceva incasari cash de care ai nevoie sa diminuezi pierderile la nivelul companiei.

Daca ai nevoie sa zbori spre Bucuresti sau poate chiar via Bucuresti mai departe in Europa (tot cu Tarom) - deshi practic ai avea dispozitie un aeroport cu pista betonata la 5-10 km de casa - trebuie mai intii sa-ti platesti un taxi, tren, autobuz, sau sa-ti conduci propria masina cel putin 100-200 km dus-intors pina la cele citeva aeroporturi de pe care opereaza Tarom in Romania. In plus nu ai planificate zboruri noi regionale in Balcanii de Vest ca sa dai de lucru acestor noi ATR-72 si cumva sa alimentezi pasageri la zborurile Tarom de pe OTP catre Vestul Europei. Platesti leasuri ATR momentan, peste pretul pietei. Am vindut aeroportul Tuzla privatilor, deshi acesta ar fi fost un aeroport ideal pentru Tarom si multe alte companii aeriene Europene in deservirea Litorar-lului Romanesc. Acum operezi zboruri sezoniere interne de pe Kogalniceanu-Constanta cu costuri aditionale de transfer in spinarea turistilor (autobuze / aeroport-hoteluri in Mamaia, Neptun, Aurora, Venus, Mangalia)
 
  • šŸ‘
Reactions: 1 user
Am vindut aeroportul Tuzla privatilor, deshi acesta ar fi fost un aeroport ideal pentru Tarom si multe alte companii aeriene Europene in deservirea Litorar-lului Romanesc. Acum operezi zboruri sezoniere interne de pe Kogalniceanu-Constanta cu costuri aditionale de transfer in spinarea turistilor (autobuze / aeroport-hoteluri in Mamaia, Neptun, Aurora, Venus, Mangalia)
Doar ca litoralul romanesc are 2 mari probleme:
- sezon scurt (intr-un an bun maxim 3 luni)
- la 40-50 minute de zbor in plus pana la Mediterana. Unde sunt mii de km de plaje, de tot felul. Unde posibilitatile de petrecere a timpului sunt mult mai variate. Sincer litoralul romanesc mi se pare ca e acel cal mort pe care insista toata lumea sa parieze.

Daca guvernele ar fi bagat mai multi bani in promovarea Deltei Dunarii poate am fi reusit sa atragem mai multi turisti straini.

In schimb folosirea intensa a ATR-urilor pe interne trebuie sa fie obligatorie, mai ales in perioada urmatoare. Ma gandesc chiar si la o suplimentare de frecvente pe CLJ/IAS/TSR. Mai ales ca au disparut din frecventele RYR/BMS. Sa pastreze un numar relativ constant de scaune, dar impartit in mai multe zboruri.
 
Acum sa ne intelegem putin. Costul pe Bhr de zbor cu ATR se duce spre 2,000 euro. Sa estimam un LF "generos" de 60% (inafara de CLJ/TSR/IAS), inseamna 47 pax. Mai mult sau mai putin, aeroporturile din Romania sunt la 1 Bhr de OTP. Pentru a castiga macar 1%, ar insemna pret mediu de 43 euro+taxe pe segment. Plus taxele si TVA, te duce la un RT de 120-130 de euro. Greu de crezut ca gasesti zilnic atatia pax.
La aeroporturile "apropiate" gen SBZ sau CRA sau BCM costul poate fi chiar mai mare (pe Bhr).
Bine, poti gandi si o schema de sustinere de pe zborurile cash-cow (cele trei mentionate) dar pentru asta cineva ar trebui sa gandeasca si sa si construiasca un model, ceea ce nu cred ca e cazul la Tarom. Si in plus ar trebui sa poti crede ca intr-un interval rezonabil de 6-12 luni zborurile astea sa se sustina singure. Daca ar avea 2-3 destinatii externe macar cu potential, frecvente mari si venituri pe masura (business, cargo, etc) s-ar putea construi asemenea model. Nu cred insa ca la Tarom in ultimii cativa ani cel putin a existat o destinatie externa care sa se incadreze in descrierea de mai sus.
In concluzie da, se poate, eu as incerca schema asta DAR dupa o restructurare la sange, dupa negocierea unor contracte beton cu principalii supplieri, etc. Si, mai ales, dupa ce as iesi din bula de "buricul Pamantului".
 
  • šŸ‘
Reactions: 1 user
Eu cred ca Tarom ar trebui sa renunte la zbourile interne ce produc cele mai mari pierderi. Daca pentru comunitatile locale de acolo e singura solutie civilizata de a fi conectate la lume, atunci aceste rute se pot subventiona, CE poate fi convinsa de acest lucru. Altfel bani sunt, ca ii vedem pe onor alesii locali cum subventioneaza tot ce vrea WZZ.
 
Last edited:
Ca o completare la ce scriam mai sus. Nu stiu care sunt alea exact. Am doar serioase dubii ca e loc si de SUJ si BAY in acelasi timp, iar cu SBZ si TGM mereu au fost probleme. Ba scose, ba bagate la loc, ba scoase etc...
 
  • šŸ‘
Reactions: 1 user
Daca se vrea se pot crea conditiile legale pt subventionarea unor rute (PSO Public service obligation - Wikipedia) intre capitala si anumite aeroporturi regionale din Romania pe care altminteri operarea nu ar fi profitabila. Dar pentru asta cineva in consiliile judetene, MT si in Tarom ar trebui sa munceasca nu numai sa astepte salariul.
 
Cand faceau documentatie pentru tot felul de rute de importanta capitala gen Memmingen, Weeze, Charleroi ,Hahn, etc, erau competenti si munceau, nu gluma.
Nu-i problema, se vor descurca si acum.