• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Buna seara la toata lumea,

De ceva luni tot citesc, ma informez si vorbesc pe la diverse scoli si adun informatii pentru a alege cea mai buna varianta.

Momentan lucrez in vanzari (auto mai exact) si as vrea sa fac o scoala de ATPL(A) integrat sau modular si impartasesc cu voi ce am reusit sa adun pana acum si poate aflu si ceva nou sau primesc sfaturi utile pentru decizia finala.

La SSAvC informatiile sunt si pe site cu privire la pret dar totusi scriu si eu suma care se plateste pentru ATPL(A) integrat cu aterizari incluse si taxele operationale + skill test-urile si MCC(A) - 43325 euro doar ca am fost personal acolo sa intreb cand o sa se faca urmatoarea clasa de ATPL(A) integrat si mi s-a spus ca abia anul viitor prin ianuarie-februarie.

La RAS Tuzla se poate face doar ATPL modular si ar costa daca se plateste in 3 rate 42525 EUR si se poate incepe oricand, asta ar fi avantajul cel mai mare. Ar mai fi o varianta sa fac PPL(A) la Clinceni de exemplu si sa ma duc doar pentru ATPL la RAS.

Alta varianta ar fi SASFTO, care oferta un serviciu de PPL destul de scump din punctul meu de vedere dar din cate mi s-a comunicat la telefon si din ce am inteles costurile finale pe CESSNA 172 N ar fi urmatoarele:
  • 12000 EUR – PPL
  • 12500 EUR - 100 ore acumulare (diferenta ATPL)
  • 3500 EUR - ATPL E-learning - 700 ore
  • 10000 EUR - IR MAP (Tuzla)
Si ca "servicii" incluse ar fi urmatoarele (pentru PPL)
  • licenta radio
  • licenta medicala clasa 2 PPL
  • VFR zbor de noapte Rating
  • manuale, plotere
  • pilot logbook pentru PPL
La Aerodrom Clinceni PPL ar costa 6862 EUR cu Certificat General de Operator Radiotelefonist inclus.

Alte variante ar mai fi pe afara dar totusi ma gandeam sa raman in tara pentru ca in tot timpul acesta o sa incerc sa fac ceva in paralel ca sa ma intretin deoarece bugetul este cam la limita.

Astept pareri / sfaturi legate de subiect.

Va multumesc!
 
  • ℹ
Reactions: 1 user

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
Salut,

Daca tot vrei sa faci cursul pt ATPL, dute direct si incearca sa obtii clasa 1 medical (clasa 2 nu este acceptata la acest tip de licenta). De asemenea, decat sa faci scoala la SAS si apoi ei sa subcontracteze cursul de MEP/IR la RAS Tuzla, mai bine faci direct la Tuzla. Astfel, vei avea multiple beneficii, printre care, poate cel mai important, este baza solida de cunostinte teoretice, dar si o flota mare si moderna de avioane (aproximativ 10 aeronave numai pentru PPL, plus altele pentru celelalte cursuri). Datorita d-lui Titi Alexandru, aproape toti elevii scolii absolventi de ATPL zboara in prezent la o companie aeriana. De asemenea, daca il faci la SAS, posibil ca pe langa pretul oferit de RAS Tuzla, sa mai adauge si ei ceva...

Daca vrei sa incepi repede, repede, la Aeroclubul Romaniei, incepand de ieri, 1 august si pana pe 11 august, se fac inscrieri pentru cursul de PPL (A), iar preturile sunt destul de bune. Chiar te incurajez sa te duci pana la aerodromul Clinceni si sa rogi sa fii indrumat catre Aeroclubul Romaniei. Programul de lucru e de miercuri pana duminica, dupa ora 09:00.

Un alt aspect este ca daca faci toate cursurile la aceeasi scoala (PPL si apoi ATPL modular), poti incerca sa obtii un discount, macar la partea de acumulare, care e cea mai stufoasa.
 
  • ℹ
Reactions: 1 user

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Salut,

In primul rand iti multumesc pentru raspuns si pentru timpul acordat,

La Aeroclubul Romaniei se poate face si ATPL modular? Sau te refereai la RAS Tuzla?

Ma gandeam sa fac PPL(A) la Aeroclubul Romaniei din Clinceni si cand termin poate ma sincronizez cu o clasa de ATPL(A) de la SSAvC, imi este destul de greu sa ma mut din Bucuresti momentan si ar fi o cheltuiala mare in plus dar nu exclud nici varianta asta...

Mai astept pareri si sfaturi.

SASFTO cred ca ar fi exclusa din lista deoarece si eu am gandit la fel din punct de vedere al preturilor plus ca PPL(A) este exagerat de scump la ei chit ca se face cu CESSNA 172 N.

Weekend placut!
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
La Aeroclubul Romaniei se poate face doar cursul de PPL si daca iti place cum e la aerodrom poti sa faci chiar si acumulare de ore, iar pentru restul te adresezi fie SSAvC, fie RAS Tuzla. De regula, cei care doresc o cariera, dupa ce termina cursul PPL, se adreseaza uneia din cele doua scoli mentionate anterior si fac acumularea acolo.
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Da, exact asa ma gandeam si eu doar ca nu stiu cand exact cand ar fi urmatorul curs de ATPL(A) pentru detinatori de licenta PPL(A) la SSAvC, ultimul curs care a inceput a fost in data de 10.06.2019 iar la RAS Tuzla costa foarte mult daca nu faci totul acolo...
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Salutari!

Am ales pana la urma sa fac PPL(A) la Clinceni pe IAR-46.

Cam slabuta activitatea pe un thread de genul, ma asteptam la o activitate mai mare :D
 

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
Salut!

Pentru a te inscrie la cursuri nu ai dat niciun fel de examen?
Am inteles ca la Tuzla te poti apuca de ATPL in orice perioada a anului, dar nu dai niciun examen de testare a cunostintelor legate de matematica, fizica si engleza. Ce ne facem in situatia in care nu ne descurcam, in sensul ca avem lacune la aceste materii?
 

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
Pierzi banii.
Pe de alta parte, nu vrea nimeni de la tine sa devii inginer, doar minime cunostinte in materie.
 

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
Inteleg ca nu trebuie sa stii matematica la nivel de inginer, iar cu exceptia examenelor, te poti folosi de calculator sau mai bine zis bagi datele in ipad si obtii toate calculele, dar mi s ar parea normal ca inainte de a porni la acest drum pe banii mei si care este extrem de costisitor sa avem acces la exemple de cerinte si materii, nu sa arunc 50k eur pe fereastra.
Pe langa acest aspect intervine si marea problema in a ti gasi loc de munca dupa finalizarea scolii, unde mai toti au cerinte minime legate de experienta, dar eu de unde sa le am?! La noi nu am auzit sa recruteze de pe bancile scolii cum s ar spune, companii precum Tarom sau Blue Air...
Si pe langa aprox 50k eur cat costa scoala, mai trebuie sa investesti cam inca odata atat pt type rating. Si fac type rating le boeing si constat ca ar fi locuri libere pe atr la angajare... sunt multe necunoscute in aceasta ecuatie si mi se pare ca nici de ajutor nu prea ai parte dupa finalizarea scolii
 

JMadalin

Active Member
Oct 19, 2013
203
148
43
21
Flightdiary
My fr24 profile
@flight.user eu acum 2 ani am dat test la matematica si fizica inainte de înscrierea la modulul de teorie ATPL la care nu am putut folosi niciun calculator. Nu mi s-au părut grele și subiectele sunt basics la nivel de liceu. La PPL nu se da niciun test. La autoritate la examenele de ATPL poți folosi calculator, dar nu e suficient. E nevoie de cunoștințele astea nu pentru scoala in sine, ci pentru a trece cele 14 examene de la autoritate pentru ATPL.
 
Last edited:

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
sunt multe necunoscute in aceasta ecuatie si mi se pare ca nici de ajutor nu prea ai parte dupa finalizarea scolii
Pai nu-i treaba scolii ce traseu ai tu profesional dupa! Indiferent de scoala absolvita/profesie. Ai capatat o calificare, niste cunostinte profesionale si cu ele umbli prin lumea larga sa ti le pui in valoare. Undeva se va gasi cineva sa ia un incepator cu orele minime de zbor daca stie meserie, mai faci pe banii tai zboruri ca asa-i in aviatie, toti au luat-o "de jos" ca sa zic asa.
Ai vazut seria Ice Pilots? Ice Pilots NWT - Wikipedia
E un exemplu dur dar sanatos.

mi s ar parea normal ca inainte de a porni la acest drum pe banii mei si care este extrem de costisitor sa avem acces la exemple de cerinte si materii, nu sa arunc 50k eur pe fereastra.
Dincolo de materiile in cauza, nu-ti poate spune nimeni dinainte ca va scoate pilot din tine! Dupa ce zbori un timp se va vedea daca ai fler ori nu.
 
Last edited:

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
@neagu_laurentiu
Poate nu m am exprimat cel mai corect, evident ca in prima faza depinde totul de tine sa fii capabil sa inveti, sa promovezi examenele cu note cat mai mari si sa ai acel fler de a pilota de care zici, dar ca dupa vreo 2-3 ani in care ai bagat lejer peste 100k eur cu tot cu type rating, chirie, mancare, transport, viata de zi cu zi si sa nu ai nici cel mai mic sprijin in a ti gasi loc de munca, mi se pare un pic deplasat, si eventual dupa sa mai stai 2-3 ani pe bara pana iti gasesti un job prin “Kurdistan”. Si zic asta pt ca daca vrei sa te axezi doar pe invatat si sa termini cat mai repede, nu ti prea mai permiti un alt job in paralel si trebuie sa ai alaturi pe cineva care sa te sustina.
Nu stiu ce sa zic, poate e un job ideal de care sa te apuci cand ai in jur de 20 si un pic de ani, fara planuri de familie si sa fii dispus in a te muta dintr o parte in alta, in functie de unde iti gasesti job, sau in cazul in care compania la care lucrezi se trezeste peste noapte sa inchida baza din care faci parte si sa ramai pe drumuri (vezi Ryanair la Girona, etc). Planuri de familie, casnicie fericita si cativa prieteni apropiati nu cred ca mai prea poti avea in astfel de conditii.
Am obtinut certificatul medical clasa 1, ador aviatia si mi ar placea sa fac o meserie in directia asta, dar trebuie puse toate in balanta si vazut ce conteaza mai mult.
Cu banii pe care ii bagi in scolarizare si tot ce inseamna in aceasta perioada de timp, iti poti deschide multe altele si daca si reusesti, poti sa o duci cel putin la fel de bine ca din aviatie, daca nu chiar mai bine, iar in final faci si PPL ca sa ti indeplinesti partial visul.
Nu as face aviatia doar pt bani, ci in primul rand pt pasiunea pe care o am, dar anumite concesii personal nu as fi dispus sa le fac.
 

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
Ce nu inteleg e de ce vrei de la scoala asta mai mult decat de la oricare alta (din alte profesii)! Costa pentru ca materialul didactic e scump dar in rest nu-i nici o diferenta.
 

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
Pentru ca este un vis pe care il am de cand sunt copil, intotdeauna am fost atras/pasionat de avioane.
Sunt perfect de acord ca este un domeniu scump dar nu pot fi deloc de acord cu faptul ca dupa ce dai atatia bani (pana la urma sunt o afacere si scolile de pilotaj), sa nu ai parte de niciun ajutor din partea lor sau sa nu existe o colaborare intre scoala de pilotaj si cateva companii care sa aiba incredere in calitatea absolventilor, si dupa o testare si din partea companiei sa ti incepi drumul/cariera.
Adica din momentul in care incepi scoala si pana poate ajungi sa ti gasesti un loc de munca (evident daca si esti bun), pot sa treaca si 5 ani, dupa care e posibil sa te muti in cine stie ce tara si uite asa ajungi sa fii numai tu si minunata cariera, in rest adio viata personala, de familie sau prieteni.
Ma poti contrazice daca vad prea prapastios lucrurile, dar in momentul de fata si cu info pe care le am, asa se prefigureaza.
 
Last edited:

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
Candva au fost si locuri subventionate de stat la SSAvC si contract cu Tarom. Dar vorbim de o conjunctura punctuala (era criza pe piata asta).
Mai exista scoala de la Wizz Air unde semnezi in anumite conditii un contract cu respectiva companie de transport pe un numar de ani.
Dar aceste exemple sunt similare cu situatiile unde o entitate doreste o filiera specifica (armata, politie etc) si numaram pe degete situatiile. In rest vorbim de piata libera, unde se intalneste cererea cu oferta iar azi cam au de unde alege companiile, nu e o criza.
Tocmai pentru ca e o afacere, scoala se ocupa de ce poate ea ma bine, sa te formeze si atat. In ce profesii mai stii ca scoala are vreun rol ulterior in angajarea ta?
Pasiunea trebuie pusa in balanta cu tot ce inseamna profesia asta, compari avantajele si dezavantajele si fiecare trage concluzia lui. Dar iarasi situatia asta o intalnim in toate profesiile, nu-i nimic iesit din comun.
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
... pot sa treaca si 5 ani, dupa care e posibil sa te muti in cine stie ce tara si uite asa ajungi sa fii numai tu si minunata cariera, in rest adio viata personala, de familie sau prieteni. ...
Nu vreau sa mi-o iei in nume de rau sau sa te descurajez, dar asta se intampla si dupa ce te angajezi, nu stiu sa mai existe vreo companie care sa aiba program lejer, sa fii seara acasa si eventual 3 zile libere saptamanal. Viata de pilot, printre altele, asta inseamna, sa fii plecat de acasa, departe de familie in anumite zile ale anului, de sarbatori, zile de nastere etc. Depinde de tine daca poti trai asa si daca poti accepta lucrul asta.
 

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
Sunt de acord ca in ziua de astazi se munceste mult, dar totusi stai in orasul din care faci parte si seara esti acasa. Nu stiu ce job poate fi acela care sa te tina “sechestrat” la ei non stop :))

In meserie tot timpul am incercat sa dau tot ce e mai bun din mine, sa depasesc asteptarile celor din jur, dar niciodata pt mine cariera nu va fi mai importanta ca familia, iar in acest caz se pare ca trebuie sa te “casatoresti” cu cariera, iar familia este pe plan secund. Asa se explica cum ff multi dintre piloti sunt divortati sau despartiti. Imi spunea cineva care are legatura cu lumea aviatiei (nu voi da niciun nume), care m a sfatuit sa ma gandesc bine inainte de a o lua in aceasta directie, deoarece pers respectiva are multi pacienti de la companii aeriene din Ro si dupa 10 ani de cariera in pilot comercial spun ca daca ar fi sa o ia de la capat nu ar mai alege meseria asta...

Spui ca acum sunt suficienti piloti de unde sa aleaga in piata.
Ce sa cred acum, cand cei de la Tuzla cand am mers sa vb despre posibilitatea de a incepe scoala la ei, m au “asigurat” ca in urmatorii 5-10 ani va fi nevoie mare de piloti. Sa inteleg ca nu e valabila aceasta afirmatie? Sau cel putin in tara lucrurile stau diferit si nevoia mare de care spuneau este in Asia? :))