• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
Cam da, cea mai mare nevoie chiar este in Asia, iar acolo sunt si printre cele mai mari pretentii din partea angajatorilor (probele recrutarii). In aviatie sunt anumite cicluri si sunt perioade de cativa ani cand toata lumea cauta disperata piloti, apoi cativa ani nu mai angajeaza nimeni pentru ca s-au acoperit gaurile. Cand incepe lumea sa plece la companii mai mari, iar se face loc, iar incep companiile mai mici sa angajeze si tot asa. In Romania, de prin 2009-2010 pana prin 2014 nu a angajat absolut nimeni, sau angajau avand pretentii mari, la care un absolvent de scoala nici macar nu putea sa viseze, apoi din 2014-2015 pana anul asta a angajat aproape orice companie aeriana. Inca se mai fac angajari, dar nu la acelasi nivel. S-au facut multe angajari si ritmul a scazut un pic din mai multe motive, printre ele numarandu-se lipsa absolventilor de la scolile de zbor, dar si gaurile care au inceput sa se acopere. Din cate stiu, nu prea mai sunt absolventi care sa stea acasa, cam toti si-au gasit de munca, fiecare sub diverse forme (type rating platit de companie, platit de ei, sau pay-to-fly si angajati ulterior de compania la care au platit acest program).
 
  • 👍
Reactions: 1 user

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
m au “asigurat”
Nu te uita doar in gura lupului, culege informatii si din tabara companiilor de transport.
Iar Asia poate fi un loc unde-ti faci rodajul, vad ca te iau si fara type rating cu ATPL frozen, nu stai o viata doar ci pana poti sa mergi in alta parte.

Pe de alta parte, cum ai spus si tu, pasiunea pentru aviatie poate fi cateodata chiar mai placuta cand ai o meserie oarecare ce-ti aduce venituri astfel incat sa poti zbura cand ai chef cu un ULM/PPL, fara stresul din aviatia comerciala (unde fie vorba intre noi, stai tot timpul cu ochii in calculator).
 
Last edited:

JMadalin

Active Member
Oct 19, 2013
203
148
43
21
Flightdiary
My fr24 profile
@neagu_laurentiu Nu cred ca poate fi mai placuta cu o alta meserie. Atunci inseamna ca nu mai e pasiune. La multi incepe pasiunea abia atunci cand se apuca de zburat cu ULM/PPL. Cunosc oameni care mi-au zis ca pe ei nu-i intereseaza sa ajunga la linie, ci doar sa faca PPL sa mai zboare din cand in cand. Si culmea, acum zboara la linie. Pasiunea asta se dezvolta in timp, odata ce incepi sa zbori vrei sa ajungi cat mai sus. Si sa fii cat mai rapid. Dar nu te obliga nimeni sa te duci la linie ca stai cu ochii in calculator, poti sa ramai si la AN2.
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Am facut o lista cu ce trebuie acaprat pentru ATPL(A) frozen:

PPL(A)+RTF
Acumulare ore 100h
Night Rating VFR
Teorie ATPL(A)
IR / SEP
MEP(land)
IR / MEP
CPL(A)
MCC
JOC

Pe langa cele de sus mai sunt taxele operationale, skill tests, cost licente, medical clasa 1 + ICAO Engleza.

Inca invat si inca ma documentez, daca sunt niste date gresite sau puse intr-o ordine gresita, imi cer scuze anticipat :D
 
Last edited:

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
Da, in mare cam asta e. Zborul de noapte, teoria ATPL si IR pot fi facute in acelasi timp cu acumularea, nu trebuie sa fie gata acumularea ca sa le poti incepe. Pentru IR e o mica restrictie, ca minim de ore, dar atat. MCC si JOC mai putin, mai ales JOC (Jet Orientation Course). Sunt companii care accepta si doar teoria de MCC, nu cursul finalizat, iar JOC nu e obligatoriu, ca da iti platesti type rating-ul de unul singur, oricum e inclus in cursul de type, fiind primul avion jet zburat. Daca vei zbura pe turboprop prima data, acolo nici macar nu e necesar acest curs. De asemenea, RTF este inclus in PPL deja.
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Pentru a incepe calificarea pentru zborul de noapte VFR ai nevoie minim de 100h (PPL il termini cu 45)

Apoi dupa ce ai jumatate din examnele de ATPL ai dreptul sa incepi IR / SEP.

La sfarsit ai nevoie de 197h~

Am editat post-ul si am adaugat RTF langa PPL.
 
Last edited:

Drago777

New Member
Nov 2, 2019
1
0
1
42
OTP
Va salut cu respect pe toti!
Am "aterizat" pe acest forum cu speranta ca aici este locul cel mai potrivit pentru a gasi raspunsuri la o serie de intrebari.
Long-short story: am facut in octombrie 42 de ani si ma tot bate gandul unui reset profesional, iar unul din domeniile vizate il reprezinta aviatia (mai exact pilot comercial). Lucrez de aproximativ 20 de ani in sectorul bancar (unde naiba mi-o fi fost mintea in 2008-2009 cand a picat Lehman Brothers???), asa ca tangentele cu aviatia au fost limitate doar la statutul de pasager fascinat de piloti si pilotaj & domiciliu in Otopeni. Am cautat info despre modalitatile prin care pot obtine licenta de pilot comercial (SCvA, RAS, BAA,Wizz Academy etc) insa am urmatoarele nedumeriri pentru care va solicit, in asura in care puteti, lamuriri:

* peste tot se discuta despre cunostinte de matematica & fizica, iar opinii de genul "nivel basic" nu ma multumesc deloc. Am vazut subiectele de matematica pt admiterea la Academia Henry Coanda si cred ca daca reiau materia facuta acum 2 decenii ma pot pune la punct cam in 3-4 luni, insa fizica e...pauza :( . Ce a insemnat pt voi basic la fizica si cand ati avut nevoie/ati fost examinati la aceasta materie?
* dat fiind ca atunci cand pornesc pe acest drum e clar ca renunt la banking si tinand cont de presiunea care va urma pe cash-flow-ul personal, exista vreun shortcut astfel incat sa obtin posibilitatea de a fi in prima instanta doar co-pilot (adica sa pot sa zbor alaturi de un comandant cu experienta), urmand ca simultan sa continui studiile si pregatirea pentru a obtine o licenta full? (imi cer scuze, este posibil sa fie doar o idee creata de-a mea in urma citirii unui articol din presa romaneasca, dar mai bine sa mi confirmati/infirmati voi)

In mare cam acestea sunt semnele mele de intrebare vis-a-vis de aceasta speta. V-as ramane profund recunoscator daca ati dori sa imi raspundeti aplicat, pe intelesul unei persoane mai putin familiarizat la acest moment cu diferiti termeni specifici sau etape ce trebuiesc parcurse.

va multumesc anticipat.
"Cer senin!"
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
Salut si bine ai venit,

Legat de mate si fizica, nu stiu care mai e nivelul, pentru ca eu am facut in 2006.

Iti recomand ca pana termini scoala, sa ramai angajat (trebuie sa vezi cat iti permite programul sa zbori), pentru ca scoala dureaza vreo doi ani, realist vorbind, asa ca ai nevoie de o sursa de venit in continuare. In primul an, de cand te apuci, d-abia vei reusi sa obtii PPL-ul (licenta de pilot privat) si poate ceva ore de acumulare. Teoria de ATPL dureaza sigur un an (pana o inveti pe toata, apoi examenele la scoala, dupa care, de regula, se reia toata materia si apoi se merge la AACR pentru examenele finale).

Referitor la ce ai scris, iti dau un sfat: in aviatie nu incerca niciodata shortcut-uri (decat pe ruta :)) )! La un moment dat, vei ajunge intr-un punct in care iti vei da seama ca ai gresit si efortul depus va fi mai mare pentru a recupera! Oricum ai face, pentru inceput nu vei putea fi decat copilot, indiferent de scoala pe care o ai.

Pentru a zbura comercial, ai la dispozitie doua licente: CPL sau ATPL. Cam toata lumea face acum direct cursurile pentru ATPL, pentru ca nu e o diferenta mare intre ele (doua sau trei examene in plus la AACR si cativa banuti in plus la teoria de ATPL, dar ca ore de zbor tot acolo ajungi).

Pentru inceput, mergi la o scoala si fa PPL, vezi cum ti se pare, ce presupune, care e nivelul de cunostinte cerut, cum imbini programul de la lucru cu cel de zbor etc si, daca iti place si crezi ca poti face fata, mergi mai departe catre ATPL.
 
  • ℹ
  • 👍
Reactions: 2 users

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
Am vazut subiectele de matematica pt admiterea la Academia Henry Coanda
N-au legatura. Respectivele sunt pentru a filtra candidatii, locurile fiind bugetate. Tu faci scoala pe banii tai.
Sa faci niste socoteli ori sa intelegi un principiu din fizica sau sa aplici o formula, e treaba clasica de liceu.

sa obtin posibilitatea de a fi in prima instanta doar co-pilot
Pai asa vei si incepe. Nu exista mai scurt de atat. CPL nu stiu cine mai vrea ca apoi sa mai studiezi pe banii firmei (ca altadata), asa ca tot ATPL frozen ai nevoie. Si pana se "dezgheata" (ai nevoie de un nr. de ore de zbor), vei fi copilot.
 
  • 👍
Reactions: 1 user

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
Salut!

In primul rand ar trebui sa obtii certificatul medical clasa 1 pt a stii exact daca poti visa pe mai departe la o cariera in acest domeniu.

Si eu in calitate de pasionat si doritor de a face cursurile ATPL, caut sa aflu cat mai multe informatii. Imi este putin mai greu deoarece nu am pe nimeni apropiat care sa lucreze in acest domeniu si care sa ma sfatuiasca cat mai obiectiv.

Am dubii si in ceea ce priveste seriozitatea scolarizarii la noi si sansele ulterioare de angajare fata de absolventi din tarile nordice, Germania, UK, etc.
Normal ar fi ca inainte sa te arunci la acest drum care este unul destul de greu, sa ti se dea niste testari specifice prin care profesionistii din domeniu sa-si dea seama daca esti capabil sa faci o astfel de scoala/meserie, nu sa ajungi sa constati ca ai aruncat mult peste 50k EUR pe geam.
Totul imi da senzatia ca este doar o afacere a momentului prin care cei cu ceva bani pusi deoparte si cu vise de a ajunge pilot comercial sa poata face aceste cursuri, iar in final este strict problema ta daca te descurci sau nu.

O alta nedumerire pe care o am este legata de pregatirea cursantului de profesionisti in domeniu, in vederea trecerea interviurilor la companiile aeriene.

Iar in final, presupunand ca ai trecut toate etapele cu succes, vine cea mai mare bataie de cap: gasirea unui job!
Toate companiile au pretentii de un anumit nr minim de ore, de cele mai multe ori si de type rating. Pai eu de unde sa le am fratilor?! sa fac type rating ar mai costa vreo 50k EUR, dar nimeni nu iti garanteaza ca iti vei gasi job la o companie care sa accepte cadeti cu tyoe rating ul pe care il ai.
Intamplator am cunoscut acum cateva luni un tip care a terminat ATPL in Suedia si care de mai bine de 6 luni sta pe "tusa" . Acesta mi-a spus ca in Europa singura companie care angaja cadeti fara type rating era Ryanair, dar avand in vedere problema cu MAX-urile au sistat angajarile; falimentul Thomas Cook + a altor companii mai mici au lasat fara job o gramada de piloti cu experienta si care in mod logic vor umple golurile la celelalte companii...

Este tare greu la inceput in aceasta meserie si trebuie sa fii dispus ca la inceput sa faci orice compromis pentru a capata experienta si sa speri ca vei ajunge sa ai baza unde ti-o doresti.
Trebuie sa cantaresti bine daca esti dispus sa lasi familie/prieteni pt acest job si a pleca pe unde gasesti contract...
 
  • 👍
Reactions: 1 user

Costin

New Member
Nov 23, 2019
4
0
1
37
londra
Pentru a zbura comercial, ai la dispozitie doua licente: CPL sau ATPL. Cam toata lumea face acum direct cursurile pentru ATPL, pentru ca nu e o diferenta mare intre ele (doua sau trei examene in plus la AACR si cativa banuti in plus la teoria de ATPL, dar ca ore de zbor tot acolo ajungi).
Salut,
Intreaba un outsider de 37 de ani care si-ar dori tare mult sa devina pilot de linie :)
Am obtinut certificatul clasa 1. Nedumerirea mea este cu ATPL mdular, integrat si PPL. Pentru a incepe ca first officer, de care din ele e nevoie? Multumesc
 

neagu_laurentiu

Active Member
Jul 3, 2013
197
25
28
ATPL. Ca-l faci integrat ori modular, tine de cum poti tu, dar calificarea asta trebuie. N-am mai vazut demult sa accepte CPL, sa faci pe banii companiei restul!
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
Corect. Mai sunt institutii (operatori) care accepta CPL, dar nu iti vor face ATPL pe banii lor, pentru ca nu au nevoie de o astfel de calificare, neavand statut de companie aeriana si nici aeronavele zburate nu impun acest lucru. Nici ATPL integrat nu stiu sa se mai faca atat de frecvent, pentru ca are anumite inconveninente. Cel mai la indemana si cel mai cerut curs este cel de ATPL modular (tu decizi cand sa incepi urmatoarea etapa, cat sa dureze etc).
 

Costin

New Member
Nov 23, 2019
4
0
1
37
londra
Multumesc pentru lamuriri. Am depus deja dosarul la scoala de aviatie la Baneasa, dar mi-au zis ca ATPL integrat nu incepe mai devreme de martie.
La Tuzla am sa sun maine sa aflu detaliile despre modularul lor. Sunt inca un pic nedumerit ce inseamna flexibilitatea asta de care tot citesc. Adica pot studia acasa 7 zile din 7 si sa dau examenele cand vreau eu (pe partea de teorie)? Se tin si cursuri de teorie ca la facultate cu profesor, sau e studiu individual dupa manuale?
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
Iti recomand ATPL modular, chiar și la SSAvC (Baneasa). Da, studiezi in ritmul tău și după cum ai timp. E drept, sunt impuse niște limite, dar e mai lejer. Înveți acasa singur și înainte sa dai examenele, faci o recapitulare rapida cu un instructor de sol de la școala.
 

Costin

New Member
Nov 23, 2019
4
0
1
37
londra
In momentul de fata locuiesc in Londra, dar evident ca ma voi muta in tara. Bucurestiul are avantajul ca am locuinta asigurata, dar am inteles ca cei de la SSAvC se misca mai greu si e destul de frustrant. Daca optez pentru Tuzla, ar insemna, cel mai probabil, sa ma mut in zona, ceea ce va include costuri suplimentare de trai.
Pretul la SSAvC e 33.315 euro (modular) comparat cu integratul care e 42.250. Ce mai trebuie pentru a obtine ATPL frozen si cat ar mai costa aproximativ, daca merg pe modular?

La SSAvC modularul arata asa:
Calificari incluse:



  • PPL(A) Cessna 172 - 9.965 euro sau PPL(A) Tecnam P2008 - 8.305 euro;
  • RTF - 250 euro;
  • Night raiting - Cessna C172 - 825 euro;
  • ATPL/PPL(A) teoretic - in clasa - 5.000 euro sau la distanta -2.500 euro;
  • Acumulare experienta C172 - 8.250 euro sau Tecnam P2008 - 6.500 euro;
  • IR(A)/SE - Cessna C172 - 4.575 euro;
  • MEP LAND - 2.400 euro;
  • IR(A)/ME - Piper Seneca V - 1.080 euro sau Tenam P2006T - 880 euro;
  • CPL(A) modular - Piper Seneca V - 1.485 euro sau Tenam P2006T - 1.170 euro;
  • Durata cursului: 2 ani
* Nu sunt incluse aterizarile, taxele operationale, skill test-urile si MCC(A).
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
@cc13

Salut! Ai inceput scoala? Daca da, cum ti se pare?
Salutare!

Da, am terminat teoria pentru PPL care a tinut 2 luni, am dat examenele la aeroclub si am apucat sa fac un zbor de cunoastere.

Acum astept sa incep parte practica si sa zbor dar probabil la primavara sau inca cateva ore anul acesta daca tine vremea cu noi in continuare.

Imi place foarte mult si sunt foarte entuziasmat desi lucrurile de multe ori merg mai incet ca asta e situatia pe la aeroclub (si nu numai) dar ne adaptam si mergem inainte!

In momentul de fata locuiesc in Londra, dar evident ca ma voi muta in tara. Bucurestiul are avantajul ca am locuinta asigurata, dar am inteles ca cei de la SSAvC se misca mai greu si e destul de frustrant. Daca optez pentru Tuzla, ar insemna, cel mai probabil, sa ma mut in zona, ceea ce va include costuri suplimentare de trai.
Pretul la SSAvC e 33.315 euro (modular) comparat cu integratul care e 42.250. Ce mai trebuie pentru a obtine ATPL frozen si cat ar mai costa aproximativ, daca merg pe modular?
Daca vrei ceva mai rapid cea mai buna alegere este clar RAS Tuzla, acolo am vrut sa merg si eu initial dar a intervenit problema cu mutatul, locul de munca si cheltuieli in plus pe chirii si altele. Acolo ai avantaj flota de avioane si daca platesti ATPL modular (asa il numesc ei dar la final este integrat pentru ca faci totul acolo) in 3 transe iti fac si ceva reducere dar consider ca tot destul de scump ajungi intr-un final.

Mai nou fac si cei de la JetAV cursuri de PPL(A), variantele incep sa fie din ce in ce mai numeroase.

Eu am ales sa fac PPL(A) la Aeroclubul Romaniei pentru ca incepea cel mai rapid, majoritatea incepand in martie 2020, cand eu deja am teoria terminata, examenele la aeroclub luate si pot sa incep direct zborul fara sa mai pied 2-3 luni pe partea teoretica + ca este varianta cea mai iefitina (desi dureaza ceva mai mult din cauza numarului mare de cursanti).

In momentul de fata cel mai indicat este sa ai licenta ATPL frozen si sa faci chiar si Type Rating pentru a avea sanse de angajare...un TR mai costa undeva la 31.000 euro (Blue Air) sau 33.000 euro (TAROM).

Bafta!!!
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
62
38
18
...
Acolo ai avantaj flota de avioane si daca platesti ATPL modular (asa il numesc ei dar la final este integrat pentru ca faci totul acolo) in 3 transe iti fac si ceva reducere dar consider ca tot destul de scump ajungi intr-un final.
...
Fals! Semnificația “integrat” este cu totul alta, nu neaparat ca faci totul in același loc. Este vb de nr de ore de zbor, calificări avute la finalul cursului etc.
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
27
10
3
25
Bucharest
Fals! Semnificația “integrat” este cu totul alta, nu neaparat ca faci totul in același loc. Este vb de nr de ore de zbor, calificări avute la finalul cursului etc.
Ah, deci de aici si diferenta de bani la SSAvC, acum am inteles + ca sigur sunt incluse si taxele operationale, skill tests si altele.

Multumesc pentru lamurire!