• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
58
37
18
Cam da, cea mai mare nevoie chiar este in Asia, iar acolo sunt si printre cele mai mari pretentii din partea angajatorilor (probele recrutarii). In aviatie sunt anumite cicluri si sunt perioade de cativa ani cand toata lumea cauta disperata piloti, apoi cativa ani nu mai angajeaza nimeni pentru ca s-au acoperit gaurile. Cand incepe lumea sa plece la companii mai mari, iar se face loc, iar incep companiile mai mici sa angajeze si tot asa. In Romania, de prin 2009-2010 pana prin 2014 nu a angajat absolut nimeni, sau angajau avand pretentii mari, la care un absolvent de scoala nici macar nu putea sa viseze, apoi din 2014-2015 pana anul asta a angajat aproape orice companie aeriana. Inca se mai fac angajari, dar nu la acelasi nivel. S-au facut multe angajari si ritmul a scazut un pic din mai multe motive, printre ele numarandu-se lipsa absolventilor de la scolile de zbor, dar si gaurile care au inceput sa se acopere. Din cate stiu, nu prea mai sunt absolventi care sa stea acasa, cam toti si-au gasit de munca, fiecare sub diverse forme (type rating platit de companie, platit de ei, sau pay-to-fly si angajati ulterior de compania la care au platit acest program).
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Jul 3, 2013
196
25
18
m au “asigurat”
Nu te uita doar in gura lupului, culege informatii si din tabara companiilor de transport.
Iar Asia poate fi un loc unde-ti faci rodajul, vad ca te iau si fara type rating cu ATPL frozen, nu stai o viata doar ci pana poti sa mergi in alta parte.

Pe de alta parte, cum ai spus si tu, pasiunea pentru aviatie poate fi cateodata chiar mai placuta cand ai o meserie oarecare ce-ti aduce venituri astfel incat sa poti zbura cand ai chef cu un ULM/PPL, fara stresul din aviatia comerciala (unde fie vorba intre noi, stai tot timpul cu ochii in calculator).
 
Last edited:

JMadalin

Active Member
Oct 19, 2013
202
148
43
21
Flightdiary
My fr24 profile
@neagu_laurentiu Nu cred ca poate fi mai placuta cu o alta meserie. Atunci inseamna ca nu mai e pasiune. La multi incepe pasiunea abia atunci cand se apuca de zburat cu ULM/PPL. Cunosc oameni care mi-au zis ca pe ei nu-i intereseaza sa ajunga la linie, ci doar sa faca PPL sa mai zboare din cand in cand. Si culmea, acum zboara la linie. Pasiunea asta se dezvolta in timp, odata ce incepi sa zbori vrei sa ajungi cat mai sus. Si sa fii cat mai rapid. Dar nu te obliga nimeni sa te duci la linie ca stai cu ochii in calculator, poti sa ramai si la AN2.
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
24
10
3
25
Bucharest
Am facut o lista cu ce trebuie acaprat pentru ATPL(A) frozen:

PPL(A)+RTF
Acumulare ore 100h
Night Rating VFR
Teorie ATPL(A)
IR / SEP
MEP(land)
IR / MEP
CPL(A)
MCC
JOC

Pe langa cele de sus mai sunt taxele operationale, skill tests, cost licente, medical clasa 1 + ICAO Engleza.

Inca invat si inca ma documentez, daca sunt niste date gresite sau puse intr-o ordine gresita, imi cer scuze anticipat :D
 
Last edited:

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
58
37
18
Da, in mare cam asta e. Zborul de noapte, teoria ATPL si IR pot fi facute in acelasi timp cu acumularea, nu trebuie sa fie gata acumularea ca sa le poti incepe. Pentru IR e o mica restrictie, ca minim de ore, dar atat. MCC si JOC mai putin, mai ales JOC (Jet Orientation Course). Sunt companii care accepta si doar teoria de MCC, nu cursul finalizat, iar JOC nu e obligatoriu, ca da iti platesti type rating-ul de unul singur, oricum e inclus in cursul de type, fiind primul avion jet zburat. Daca vei zbura pe turboprop prima data, acolo nici macar nu e necesar acest curs. De asemenea, RTF este inclus in PPL deja.
 

cc13

New Member
Jul 31, 2019
24
10
3
25
Bucharest
Pentru a incepe calificarea pentru zborul de noapte VFR ai nevoie minim de 100h (PPL il termini cu 45)

Apoi dupa ce ai jumatate din examnele de ATPL ai dreptul sa incepi IR / SEP.

La sfarsit ai nevoie de 197h~

Am editat post-ul si am adaugat RTF langa PPL.
 
Last edited:

Drago777

New Member
Nov 2, 2019
1
0
1
42
OTP
Va salut cu respect pe toti!
Am "aterizat" pe acest forum cu speranta ca aici este locul cel mai potrivit pentru a gasi raspunsuri la o serie de intrebari.
Long-short story: am facut in octombrie 42 de ani si ma tot bate gandul unui reset profesional, iar unul din domeniile vizate il reprezinta aviatia (mai exact pilot comercial). Lucrez de aproximativ 20 de ani in sectorul bancar (unde naiba mi-o fi fost mintea in 2008-2009 cand a picat Lehman Brothers???), asa ca tangentele cu aviatia au fost limitate doar la statutul de pasager fascinat de piloti si pilotaj & domiciliu in Otopeni. Am cautat info despre modalitatile prin care pot obtine licenta de pilot comercial (SCvA, RAS, BAA,Wizz Academy etc) insa am urmatoarele nedumeriri pentru care va solicit, in asura in care puteti, lamuriri:

* peste tot se discuta despre cunostinte de matematica & fizica, iar opinii de genul "nivel basic" nu ma multumesc deloc. Am vazut subiectele de matematica pt admiterea la Academia Henry Coanda si cred ca daca reiau materia facuta acum 2 decenii ma pot pune la punct cam in 3-4 luni, insa fizica e...pauza :( . Ce a insemnat pt voi basic la fizica si cand ati avut nevoie/ati fost examinati la aceasta materie?
* dat fiind ca atunci cand pornesc pe acest drum e clar ca renunt la banking si tinand cont de presiunea care va urma pe cash-flow-ul personal, exista vreun shortcut astfel incat sa obtin posibilitatea de a fi in prima instanta doar co-pilot (adica sa pot sa zbor alaturi de un comandant cu experienta), urmand ca simultan sa continui studiile si pregatirea pentru a obtine o licenta full? (imi cer scuze, este posibil sa fie doar o idee creata de-a mea in urma citirii unui articol din presa romaneasca, dar mai bine sa mi confirmati/infirmati voi)

In mare cam acestea sunt semnele mele de intrebare vis-a-vis de aceasta speta. V-as ramane profund recunoscator daca ati dori sa imi raspundeti aplicat, pe intelesul unei persoane mai putin familiarizat la acest moment cu diferiti termeni specifici sau etape ce trebuiesc parcurse.

va multumesc anticipat.
"Cer senin!"
 

46Pilot

Member
Feb 16, 2013
58
37
18
Salut si bine ai venit,

Legat de mate si fizica, nu stiu care mai e nivelul, pentru ca eu am facut in 2006.

Iti recomand ca pana termini scoala, sa ramai angajat (trebuie sa vezi cat iti permite programul sa zbori), pentru ca scoala dureaza vreo doi ani, realist vorbind, asa ca ai nevoie de o sursa de venit in continuare. In primul an, de cand te apuci, d-abia vei reusi sa obtii PPL-ul (licenta de pilot privat) si poate ceva ore de acumulare. Teoria de ATPL dureaza sigur un an (pana o inveti pe toata, apoi examenele la scoala, dupa care, de regula, se reia toata materia si apoi se merge la AACR pentru examenele finale).

Referitor la ce ai scris, iti dau un sfat: in aviatie nu incerca niciodata shortcut-uri (decat pe ruta :)) )! La un moment dat, vei ajunge intr-un punct in care iti vei da seama ca ai gresit si efortul depus va fi mai mare pentru a recupera! Oricum ai face, pentru inceput nu vei putea fi decat copilot, indiferent de scoala pe care o ai.

Pentru a zbura comercial, ai la dispozitie doua licente: CPL sau ATPL. Cam toata lumea face acum direct cursurile pentru ATPL, pentru ca nu e o diferenta mare intre ele (doua sau trei examene in plus la AACR si cativa banuti in plus la teoria de ATPL, dar ca ore de zbor tot acolo ajungi).

Pentru inceput, mergi la o scoala si fa PPL, vezi cum ti se pare, ce presupune, care e nivelul de cunostinte cerut, cum imbini programul de la lucru cu cel de zbor etc si, daca iti place si crezi ca poti face fata, mergi mai departe catre ATPL.
 
  • ℹ
  • 👍
Reactions: 1 users
Jul 3, 2013
196
25
18
Am vazut subiectele de matematica pt admiterea la Academia Henry Coanda
N-au legatura. Respectivele sunt pentru a filtra candidatii, locurile fiind bugetate. Tu faci scoala pe banii tai.
Sa faci niste socoteli ori sa intelegi un principiu din fizica sau sa aplici o formula, e treaba clasica de liceu.

sa obtin posibilitatea de a fi in prima instanta doar co-pilot
Pai asa vei si incepe. Nu exista mai scurt de atat. CPL nu stiu cine mai vrea ca apoi sa mai studiezi pe banii firmei (ca altadata), asa ca tot ATPL frozen ai nevoie. Si pana se "dezgheata" (ai nevoie de un nr. de ore de zbor), vei fi copilot.
 
  • 👍
Reactions: 1 user

flight.user

New Member
Jun 18, 2019
16
3
3
bucuresti
Salut!

In primul rand ar trebui sa obtii certificatul medical clasa 1 pt a stii exact daca poti visa pe mai departe la o cariera in acest domeniu.

Si eu in calitate de pasionat si doritor de a face cursurile ATPL, caut sa aflu cat mai multe informatii. Imi este putin mai greu deoarece nu am pe nimeni apropiat care sa lucreze in acest domeniu si care sa ma sfatuiasca cat mai obiectiv.

Am dubii si in ceea ce priveste seriozitatea scolarizarii la noi si sansele ulterioare de angajare fata de absolventi din tarile nordice, Germania, UK, etc.
Normal ar fi ca inainte sa te arunci la acest drum care este unul destul de greu, sa ti se dea niste testari specifice prin care profesionistii din domeniu sa-si dea seama daca esti capabil sa faci o astfel de scoala/meserie, nu sa ajungi sa constati ca ai aruncat mult peste 50k EUR pe geam.
Totul imi da senzatia ca este doar o afacere a momentului prin care cei cu ceva bani pusi deoparte si cu vise de a ajunge pilot comercial sa poata face aceste cursuri, iar in final este strict problema ta daca te descurci sau nu.

O alta nedumerire pe care o am este legata de pregatirea cursantului de profesionisti in domeniu, in vederea trecerea interviurilor la companiile aeriene.

Iar in final, presupunand ca ai trecut toate etapele cu succes, vine cea mai mare bataie de cap: gasirea unui job!
Toate companiile au pretentii de un anumit nr minim de ore, de cele mai multe ori si de type rating. Pai eu de unde sa le am fratilor?! sa fac type rating ar mai costa vreo 50k EUR, dar nimeni nu iti garanteaza ca iti vei gasi job la o companie care sa accepte cadeti cu tyoe rating ul pe care il ai.
Intamplator am cunoscut acum cateva luni un tip care a terminat ATPL in Suedia si care de mai bine de 6 luni sta pe "tusa" . Acesta mi-a spus ca in Europa singura companie care angaja cadeti fara type rating era Ryanair, dar avand in vedere problema cu MAX-urile au sistat angajarile; falimentul Thomas Cook + a altor companii mai mici au lasat fara job o gramada de piloti cu experienta si care in mod logic vor umple golurile la celelalte companii...

Este tare greu la inceput in aceasta meserie si trebuie sa fii dispus ca la inceput sa faci orice compromis pentru a capata experienta si sa speri ca vei ajunge sa ai baza unde ti-o doresti.
Trebuie sa cantaresti bine daca esti dispus sa lasi familie/prieteni pt acest job si a pleca pe unde gasesti contract...
 
  • 👍
Reactions: 1 user