Cred ca putem intra aici intr-o discutie mai complexa, pentru ca schimbarile din grupul Lufthansa vor schimba radical structura industriei. Pe acest fond OLt a facut suficiente greseli, asa ca nu e cazul sa le plingem de mila.
Acum la discutia de fond: mainstreamul continental va fi obligat prin prisma costurilor si a concurentei crescinde sa se polarizeze pe doua modele de business: ultra low cost , focusat pe modelul mama Southwest cu dezvoltarile ulterioare si un value added low cost unde pt mine benchmark este JetBlue Airways.
Revenind la Lufthansa Group este deja vizibil trendul spre dezvoltarea unui model bazat pt Jet Blue (unde de altfel si au o participare de 20 %) :
- majoritatea flotei narrowbody este trecuta consecvent de la 737 la familia 320, cu focus pe modele mari 320 si321 (tipic low cost, pt a avea un
CASM redus)
- se renunta radical la toata constructia de feedere din pampa sau din piete cu potential redus, operata cu turboprops si regional jets mici
- apare la fel ca in JetBlue o extensie in jos a modelului catre piata jeturilor de 100 de locuri : Dolomiti va trece consecvent la o flota de E195, la Geramnwings vor mai opera (cred eu tanzitoriu) C900 ale Eurowings..BAE de la Swiss European, Brussels si Fokkerele de la
AUA urmeaza sa fie schimbate in urmatorii ani
- pentru mine este o chestiune de timp pina cind brandingul va fi extins si pe operatiuni Brussels, Swiss European, Austrian etc pt a produce un 'Germanwings' cu o flota de ca 150 de unitati
Acum revenind la OLT.
- compania apartine Panta Holding, care este detinatorul flotei de F100 utilizata mai demult de Contact Air
- contractul Contact cu Lufthansa expirind anul trecut, s-a creat 'noul OLT', incercind sa dea o utilitate flotei mostenite, netinind seama de traditia companiei la nivel de operator regional cu turboprops
Dupa mine, problema fundamentala pecare o are acest construct este exact point to pointul la nivel de 100 de locuri care ia nastere chiar acum. Prevad multe oportunitati in piata la nivel de turboprops odata cu retragerea Lufthansa din aceasta zona, dar nu cred ca ceea ce au facut ei la genul 'zburam pt. Lufhansa in wet lease, hai sa o facem acum in regie proprie' va functiona. Daca era un business Lufthansa raminea cu noul Germanwings pe aceste rute. Daca esti si strins la punga, ai cu atit mai putine sanse.
Operational s-au facut insa si alte greseli :
- au inceput cu prea multe baze cu cite un singur F100 stationat -> cu toate consecintele de rigoare, de la ineficienta costului de publicitate, pina la incapacitatea de a-si crea rapid o zona de profitabilitate (sa zicem 3 bucati la o baza, zboruri in W pt a acoperi si alte oportunitati, multe rute incepute si apoi consolidare rapida la 2 avioane stationate per baza)
- si-au inceput operatiunile in sezonul de toamna-iarna , exact in cea mai problematica perioada a anului
- microbazele functioneaza de obicei la inceput cu multe rute cu frecventa redusa gen 2/7 si se optimizeaza prin scale up, ori ei au avut de la inceput destinatii putine si frecvente relativ mari, min 3 sau 4/7