Poate ar fi trebuit inceput acest topic cu prezentarea companiei Tarom. Cred insa ca sunt prea cunoscute detaliile de la TAR la TARS si apoi Tarom .
Pe mine ma preocupa , in virtutea evenimentelor petrecute cu MALEV , starea companiei nationale romanesti .
Managementul amatorist , schimbarile dese si fara noima la varf , costurile necontrolate , retea de rute pe care o intelege doar cel ce a "desenat-o" , nu in ultimul rand rezultatele financiare , toate astea dau serios de gandit.
Despre rezultatele financiare vreau sa vorbesc pe scurt.
Anul 2007 a fost , daca nu ma insel , ultimul cu profit la TAROM , unul consistent , de 72,68 milioane lei. In 2008 a intrat pe pierderi de 6,31 milioane lei , in 2009 a raportat pierderi de 234,7 milioane de lei , in 2010 de 332,5 milioane de lei (record !) si in 2011 de 252,18 milioane lei.
Daca adunam , Tarom a pierdut in perioada 2008-2011 suma de 825,69 milioane lei ( peste 200 de milioane euro daca tinem cont de dinamica cursului de schimb leu/euro).
Conform legii , TAROM a prezentat buget multianual pe perioada 2012-2014. Prevederile din acest buget sunt mai mult decat aiuritoare : pierderi de 187,24 ,ilioane lei in 2012 , de 122,29 milioane lei in 2013 si de 60,58 milioane lei in 2014. Si uite asa , am avea 7 ani la rand de pierderi la TAROM , in suma ce s-ar apropia de 1,200 miliarde lei ( aproape 300 milioane de euro ). Oricum si aceste cifre par a fi usor de "depasit". Va amintesc ca in 2011 TAROM a bugetat venituri de 1,71 miliarde lei si a realizat doar 1,24 miliarde lei. Asa ca ne asteptam la ce e mai rau.
Am gasit o afirmatie care pe mine ma pune pe ganduri : "pierderile anuale ale TAROM sunt sustinute de bugetul de stat prin MTI si acoperite prin majorare de capital." Ma iertati , dar asta ESTE ajutor de stat !
Imi mai pun o intrebare : exista o lege in Romania care DIZOLVA DE DREPT companiile care 5 ani fiscali consecutivi au inregistrat pierderi . Conform acestei legi si propeictului de buget al TAROM , 31 decembrie 2012 ar trebui sa fie ultima zi de existenta a TAROM !
Sa comparam pierderile din 2011 ale TAROM de aproximativ 60 de milioane de euro cu rezultatul operational pozitiv in acelasi an 2011 al MALEV ?
Finalul perfect l-am gasit intr-un articol din businessday.ro : ".....rezulta ca Tarom a cumparat practic cota de piata in 2009 si 2010, preferand sa inregistreze pierderi uriase pentru a isi creste numarul de pasageri..." Concluzia e valabila si pentru 2011 !
Pe mine ma preocupa , in virtutea evenimentelor petrecute cu MALEV , starea companiei nationale romanesti .
Managementul amatorist , schimbarile dese si fara noima la varf , costurile necontrolate , retea de rute pe care o intelege doar cel ce a "desenat-o" , nu in ultimul rand rezultatele financiare , toate astea dau serios de gandit.
Despre rezultatele financiare vreau sa vorbesc pe scurt.
Anul 2007 a fost , daca nu ma insel , ultimul cu profit la TAROM , unul consistent , de 72,68 milioane lei. In 2008 a intrat pe pierderi de 6,31 milioane lei , in 2009 a raportat pierderi de 234,7 milioane de lei , in 2010 de 332,5 milioane de lei (record !) si in 2011 de 252,18 milioane lei.
Daca adunam , Tarom a pierdut in perioada 2008-2011 suma de 825,69 milioane lei ( peste 200 de milioane euro daca tinem cont de dinamica cursului de schimb leu/euro).
Conform legii , TAROM a prezentat buget multianual pe perioada 2012-2014. Prevederile din acest buget sunt mai mult decat aiuritoare : pierderi de 187,24 ,ilioane lei in 2012 , de 122,29 milioane lei in 2013 si de 60,58 milioane lei in 2014. Si uite asa , am avea 7 ani la rand de pierderi la TAROM , in suma ce s-ar apropia de 1,200 miliarde lei ( aproape 300 milioane de euro ). Oricum si aceste cifre par a fi usor de "depasit". Va amintesc ca in 2011 TAROM a bugetat venituri de 1,71 miliarde lei si a realizat doar 1,24 miliarde lei. Asa ca ne asteptam la ce e mai rau.
Am gasit o afirmatie care pe mine ma pune pe ganduri : "pierderile anuale ale TAROM sunt sustinute de bugetul de stat prin MTI si acoperite prin majorare de capital." Ma iertati , dar asta ESTE ajutor de stat !
Imi mai pun o intrebare : exista o lege in Romania care DIZOLVA DE DREPT companiile care 5 ani fiscali consecutivi au inregistrat pierderi . Conform acestei legi si propeictului de buget al TAROM , 31 decembrie 2012 ar trebui sa fie ultima zi de existenta a TAROM !
Sa comparam pierderile din 2011 ale TAROM de aproximativ 60 de milioane de euro cu rezultatul operational pozitiv in acelasi an 2011 al MALEV ?
Finalul perfect l-am gasit intr-un articol din businessday.ro : ".....rezulta ca Tarom a cumparat practic cota de piata in 2009 si 2010, preferand sa inregistreze pierderi uriase pentru a isi creste numarul de pasageri..." Concluzia e valabila si pentru 2011 !