• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.

CalinCLJ

Moderator
Staff member
fly-ra 2017
Feb 13, 2012
2,229
1,227
153
62
Cluj
www.aviatiacivilacluj.wordpress.com
Poate ar fi trebuit inceput acest topic cu prezentarea companiei Tarom. Cred insa ca sunt prea cunoscute detaliile de la TAR la TARS si apoi Tarom .
Pe mine ma preocupa , in virtutea evenimentelor petrecute cu MALEV , starea companiei nationale romanesti .
Managementul amatorist , schimbarile dese si fara noima la varf , costurile necontrolate , retea de rute pe care o intelege doar cel ce a "desenat-o" , nu in ultimul rand rezultatele financiare , toate astea dau serios de gandit.
Despre rezultatele financiare vreau sa vorbesc pe scurt.
Anul 2007 a fost , daca nu ma insel , ultimul cu profit la TAROM , unul consistent , de 72,68 milioane lei. In 2008 a intrat pe pierderi de 6,31 milioane lei , in 2009 a raportat pierderi de 234,7 milioane de lei , in 2010 de 332,5 milioane de lei (record !) si in 2011 de 252,18 milioane lei.
Daca adunam , Tarom a pierdut in perioada 2008-2011 suma de 825,69 milioane lei ( peste 200 de milioane euro daca tinem cont de dinamica cursului de schimb leu/euro).
Conform legii , TAROM a prezentat buget multianual pe perioada 2012-2014. Prevederile din acest buget sunt mai mult decat aiuritoare : pierderi de 187,24 ,ilioane lei in 2012 , de 122,29 milioane lei in 2013 si de 60,58 milioane lei in 2014. Si uite asa , am avea 7 ani la rand de pierderi la TAROM , in suma ce s-ar apropia de 1,200 miliarde lei ( aproape 300 milioane de euro ). Oricum si aceste cifre par a fi usor de "depasit". Va amintesc ca in 2011 TAROM a bugetat venituri de 1,71 miliarde lei si a realizat doar 1,24 miliarde lei. Asa ca ne asteptam la ce e mai rau.
Am gasit o afirmatie care pe mine ma pune pe ganduri : "pierderile anuale ale TAROM sunt sustinute de bugetul de stat prin MTI si acoperite prin majorare de capital." Ma iertati , dar asta ESTE ajutor de stat !
Imi mai pun o intrebare : exista o lege in Romania care DIZOLVA DE DREPT companiile care 5 ani fiscali consecutivi au inregistrat pierderi . Conform acestei legi si propeictului de buget al TAROM , 31 decembrie 2012 ar trebui sa fie ultima zi de existenta a TAROM !
Sa comparam pierderile din 2011 ale TAROM de aproximativ 60 de milioane de euro cu rezultatul operational pozitiv in acelasi an 2011 al MALEV ?
Finalul perfect l-am gasit intr-un articol din businessday.ro : ".....rezulta ca Tarom a cumparat practic cota de piata in 2009 si 2010, preferand sa inregistreze pierderi uriase pentru a isi creste numarul de pasageri..." Concluzia e valabila si pentru 2011 !
 
Nu e ciudat ca pana acum nu a existat topic Tarom ? Spune si asta ceva !

Anyway , motivul meu e altul :

Din orarul de vara , Tarom mai introduce inca o frecventa OTP-BUD , avand asadar :

RO231 OTP-BUD 8,15-9,05 x7
RO235 OTP-BUD 14,45-15,35 x67
RO233 OTP-BUD 18,20-19,10 x6

Cu alte cuvinte , 17/7 , cate trei daily in weekdays. Daca la Malev gaseam o justificare la numarul mare de zboruri , asigurand conexiune din BUD , ma indoiesc sincer ca pe point-to-point necesarul e atat de mare. Sau , vorba cuiva , poate vrea sa duca pasageri noii baze Ryanair din BUD. Inca o decizie MAGISTRALA facuta , in opinia mea , la marea plezneala. Sa nu uitam ca daca vrei p2p alegi Wizz din acelasi aeroport . Pretul RT la Tarom este de 177 de euro (minim).

LE : Pretul la Wizz aceeasi perioada se invarte pe la 90 de euro (cu card fees si 1 bagaj de cala) . QED
 
Mda ... chiar nu vad nici eu o logica în asta. Pasageri de conexiune din rute proprii pentru destinatia finala BUD tot asa nu prea au cum sa fie prea multi dat fiind ca nu s-ar justifica sa zbori din TGM sau CLJ via OTP la BUD (din alte locatii chiar nu vad mare trafic cu destinatia finala BUD.

Deci toate punctele potential interesante (TGM, CLJ dar desigur si BUH) au concurenta.

Bine, frecventa e mult mai interesanta pentru business pax din BUH si BUD, ai o treaba pleci dimineata si te întorci seara. Numai ca nu stiu daca sunt destui din astia ca sa sustina asemenea operare.

În alta ordine de idei, rutele externe din provincie (CLJ-VIE si SBZ-MUC) sunt în continuare în vânzare, ruta CLJ-FRA într-adevar nu mai este.
 
CLJ-FRA? Am cumparat azi de dimineata 7 /15 aprilie , 266 euro.
INCREDIBIL ! Ai dreptate , am belit-o ma reruteaza astia !!!! Iar acuma optiunea pe datele astea e 367 de euro ! Faina afacere face TAROM.
Zsolt , ma lasi sa incalc o secunda regulile ? Astia sunt IDIOTI !

LE : Scuze , am rabufnit !
O sa zboare RO305/6 cu 30 de pax din OTP ? Cand vezi masurile astea nu ai cum sa te abtii . Scuze inca o data , DAR nu retrag ce am scris !
 
Apoi scuze Calin ... nu stiu cum de te-ai încumetat sa cumperi tocmai TU AZI bilete pe aceasta ruta, ca doar stiai destul de sigur ca va fi taiata ;)

Dar nu-i nimica, te vor reruta via OTP ... 2 zboruri în plus pentru statistica ;D ... te mai dai un pic cu avionul ;)
 
Era mai bine sa iei BUD - FRA :) la 64600HUF = ~220EUR.

Lasa si tu o adresa unde sa trimita spam-u`.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Nu asta e treaba , Mengelaus. ma stiu o persoana serioasa , am cumparat ca TREBUIA.
Nu are rost sa dezvolt aici , dar ce face acum TARIOM mi se pare o NESIMTIRE fara margini. Cu mai putin de trei saptamani pana la schimbarea orarului tu opresti o cursa , suna a super-ultra-very politica de low cost.
De fapt la Cluj au mai facut , vezi niciodata inceputele curse la LGW sau CDG la care au vandut bilete si nu le-au zburat niciodata. Ba nu , parca LGW au zburat vreo doua saptamani.
Ce sa inteleg? Poate maine fac , tot asa , pe la 11,00 o miscare similara si cu SBZ-MUC.
Te doare mintea , cateodata caut in dulap o pusca. Cu apa , bineinteles ! :)
 
De data asta am sa ma abtin de la alte comentarii. Dar renuntarea la FRA este intr-adevar o decizie nefericita.
 
Sunt foarte indignat de ceea ce citesc aici. Nu ar putea intreba nimeni pe cei de la marketing ce au de gand sa faca daca renunta la sursa de bani a curselor profitabile ? Daca se aplica legea aceea cu dizolvarea firmelor care 5 ani consecutiv nu au profit tot aia care hotarasc ce curse se fac sau nu , nu raman fara serviciu ? Nu mai e mult. 31 decembrie 2012 e la +9 luni interval de timp.
 
Tarom nu se dezminte ! Daca le spui ca sunt dusi cu pluta , se supara si te fac in fel si chip.
Sa ma explic :
Ma uit pe Tarom Tours , celebrul TO al Tarom.
In aprilie are trei curse charter OTP-AYT-OTP RO5111/5112(si nu 112 cum scriu ei in oferta) - lunea , in 9 , 16 , 23 aprilie . Pachete de 7 nopti.
Priviti :
"Orar de zbor - compania TAROM, Boeing 737 (189y)
Decolare Otopeni 12:35 aterizare Antalya 14:25 ROT5111
Decolare Antalya 15:30 aterizare Otopeni 17:20 ROT112
Nota: Zborul dureaza aprox. 1:50 ore.
Supliment Business Class: 75Eur/bilet dus intors - Optional
(include strict prealocare loc business si catering business in avion)
"
Acuma ori eu sunt tampit , ori altii nu stiu ce spun : 189Y e configuratia full economy la 29" a singurului 737-800 ramas in flota (YR-BGS). Sa ceri apoi 75 euro -supliment de business pt o perdea trasa (daca e si aia) si o mancare pe fuga (ZBORUL DUREAZA SUB 2 ORE !!!!! ) mie mi se pare ca traim in tara lui Papura Voda !
 
Cine stie? poate vor veni cu un Airbus de la Finnair, care mai nou isi doteaza absolut toate avioanele cu sisteme "in flight entertainment". Sau poate dau un Ipad 3 cadou cei de la ROT :)
Este bataie de joc, clar ca aia vor plati care habar nu au la ce se pot astepta. Cei care poarta ghiuluri de aur si lanturi de 2 kile, ca sa se dea dupa aia mari ca au zburat business.
Chiar sunt curios cum stau cei de la Tarom pe partea de QS (asigurarea calitatii) si cat de serios iau treaba. Eu de mult am dubii in aceasta privinta. Chiar si o greseala de tipar, publicata, trebuie documentata, cautat cauza, implementate masuri de corectie pentru ca in viitor sa nu mai apara astfel de erori.
 
Da, cand vin auditorii maturam, zugravim, vopsim, tragem linii de delimitare, "antrenam" personalul sa nu raspunda la intrebari daca nu le inteleg si/sau daca nu au un raspuns sigur, etc. Am lucrat in domeniu, stiu cum e.
Dupa audit, iar facem ce vrem si cum ne taie capu`.
Cand se apropie urmatorul audit cei de la QS lucreaza zi/noapte sa limpezeasca cumva lucrurile, sa nu o ieie la fuga auditorii.
In fine, offtopic.
Sunt curios daca vor avea vre-o reactie cei de la ROT pe facebook referitor la zborurile CLJ - FRA - CLJ.
 
Cat de deschisi pot fi. :) Astfel asigura o transparenta, adica sterg "petele" pentru ca restul "pasagerilor" sa vada prin geamul "curat".