la ce pret al petroului face sens sa inlocuiesti un 737-300 cu cu 737 Max8 in realitatea actuala a Taromului?
Desi ideea a fost lansata ca o provocare la adresa unui coleg - cred ca merita sa facem rationamentul.
1) Realitati :
a. B733 ale lui
ROT sint pe suflatoare CFM56-3. MAX8 trage cu LEAP-1B.
b. LEAP este cam cu 23% mai eficace decit CFM56-3 (si cu 15% mai eficace decit -7BE).
2) Baza de calcul :
a. CFM56-3
b. Pentru a simplifica, hai sa calculam in termeni de spread.
3) Asumptii :
a. consum (sa ma corecteze cineva care ar putea avea cifre mai exacte – aller mele sint taiate cu barda si nu iau in cont foarte multi parametri tehnici si meteo):
i. Climb 15min – 109 l/min
ii. Cruise – 52 l/h
iii. Descent 20min – 17 l/min
iv. Facem abstractie de elemente de consum aleatoriu ca «Hold» si «Alternate»
b. utilizare aparat – consum sporit:
i. 4 cicluri/zi
ii. 60 min/ciclu
iii. (60 min/turnaround)
iv. 25 zile/luna = 300 zile/an util
c. Costuri functionale:
i. Ground Operation Costs & System Operation Costs se considera egale intre B737-300 si B737 MAX8.
ii. Direct Operating Costs se considera si ele egale – mai putin fuel & ownership cost
1. ownership B737-300 : 0USD
2. ownership B737 MAX8 : 400000USD/luna fara maintenance reserve (lease pe 10 ani)
4) Consum:
a. (109*15) + (52*25) + (17*20) = 3275 l/ciclu
b. 3275*4 = 13100 l/zi
5) Cost consum CFM56-3:
a. Asumam pretul actual de 660USD/mt kero
b. 660/1224 = 0.54USD/l
c. 13100*0.54 = 7074 USD/zi
6) Cost consum LEAP-1B
a. 7074*0.77 = 5447 USD/zi
7) B737-300 costa GOC+SOC+DOC+7074 USD/zi
8) B737 MAX8 costa GOC+SOC+DOC+5447 + (400000/300) USD/zi = GOC+SOC+DOC+6780 USD/zi
9) Spread @ 660USD/mt kero = 294 USD/zi (88200 USD/an) in favoarea lui MAX8
Teoretic vorbind - la 660USD/mt kero, ROT si-ar putea spune ca e momentul schimbarii de aparat, in ciuda faptului ca modelul de mai sus este deosebit de simplist.