• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Pai problema e cine e cumparatorul?

Hai sa ne uitam in jur - Bulgaria - o Companie privata (fostul Heus Air) a preluat structurile de stat. Grecia -Aegean /privati au luat ramasitele Olympic, Cehia -Travel Service(privati) au cumparat CSA si baga acum flota Airbus in wetlease pentru Eurowings. Malev sunt morti, Adria privati samd.

In mod normal daca ar fi vorva de o fuziune Blue Air ar fi seniorul si nu Taromul. Cifra de afaceri e dubla, cadavre mai putine in bilant si in structuri samd. Dar o fuziune (in afara scenariului unor interese politice) ar insemna in conditii de piata pentru Blu Air incapacitatea unui Exit ulterior. Cind tu ai Carne si celalat varza, de ce ai face sarmale cind toti in piata vor sa cumpere friptura?
 
  • 👍
Reactions: 4 users
Eu vad situatia dintr-un context mai larg al consolidarii europene.

In USA pe piata interne playerii mari au cote de 21-22% din piata. Top 5 USA au 85% din piata short haul, top 5 Europe au deocamdata 45% .

Daca ne luam dupa alte date Lufthansa si Ryanair au cite 16%, IAG 14%, Easy si AF cite 12% -depinde cine cum calculeaza.

Ceea ce este cert e ca ne apropiem de o noua criza a industriei si asta va fi folosita pentru o noua runda de consolidare. 5-6% este diferenta care piata US pentru a atinge acelasi nivel de masa critica -asta inseamna ca si capacitate

- SAS
-Norwegian si Blue Air impreuna
-Wizz si Volotea impreuna
- dublul Aegean
- de 3 ori volumul de pasageri short haul Alitalia

Deoarece discutam de consolidare, evident ca aici discutam si de forta in piata, assets samd.

Blue Air este momentam din punctul meu de vedere mai interesant fara Tarom decit impreuna:

- are o pozitie solida la OTP - orice Player poata lua Blue Air si creste agresiv in dauna Tarom - luate impreuna va trebui sa se lupte cu Wizz si Ryanair si va avea problema politica (Tarom -legacy, pretentii de hub etc)
- Blue Air are baze mici in afara RO, iarasi ca si potential de expansiune interesant - Tarom in schimb are doar asseturi pe care nu le prea vrea nimeni - curse cu avioane de 50 de paxi pe care nu le vrea nimeni, operatiuni tehnice de care iarasi nu are nimeni nevoie, adiminstratie propüriemare etc -> un cumparator vede mereu si costul de a scapa de asemenea active de portofoliu

Evident ca o Idee de "national Champion" ar fi interesanta pentru managementul local, intreabrea este daca in viitorul val de consolidre pentru actionariatul Blue Air nu va fi mai rentabil un Exit profitabil? Ca cine nu vinde la timp pateste ca Air Berlin, vinde pe mai nimic , cumparatorii luind in calcul si costul transferului operatiunilor.
 
  • 👍
Reactions: 1 users
Blue Air este momentam din punctul meu de vedere mai interesant fara Tarom decit impreuna
Partial de acord.
Tarom in schimb are doar asseturi pe care nu le prea vrea nimeni - curse cu avioane de 50 de paxi pe care nu le vrea nimeni, operatiuni tehnice de care iarasi nu are nimeni nevoie, adminstratie proprie mare etc -> un cumparator vede mereu si costul de a scapa de asemenea active de portofoliu
Nope. Exista baza tehnica proprie care e in sine un asset imens, la fel si cladirea cunoscuta drept "departament" plus terenul aferent, ambele aflate vizavi de aeroport, deci avand o valoare imobiliara notabila. Problemele legate de marimea personalului si (in)eficienta pot fi rezolvata de noua entitate pe cale administrativa si fara mari batai de cap. In orice caz clar nu la fel de mari pe cat ar fi in formula actuala - nici nu vreau sa imi inchipui ce circ sinistru ar iesi la orice incercare, chiar si foarte timida, a lui WWW de "slabire" a schemei de personal. La fel si administratia proprie mare si ineficienta a ROT, precum si sales force-ul si el ineficient (vezi doar ultimele chixuri comerciale de anvergura) si ancorat in mentalitatea anilor '90 - pot fi optimizate ulterior, fara implicatii politice si apeluri care vin non-stop, descarcand bateriile telefoanelor upper managementului. Nu uita si de cota de piata, atata cata mai e, precum si de numarul total de pasageri transportati pe an - astea sunt tot un asset care va reveni noii entitati formate prin fuzionare.
Evident ca o Idee de "national Champion" ar fi interesanta pentru managementul local, intreabrea este daca in viitorul val de consolidre pentru actionariatul Blue Air nu va fi mai rentabil un Exit profitabil?
Nu cumva e mai profitabil sa vinzi, daca vinzi, atunci cand valoarea va fi data de suma asset-urilor BMS si ROT? Asta in ipoteza total improbabila, pentru ca nu exista niciun fel de semnale in acest sens, in care actionariatul BMS va dori sa vanda totusi operatiunile.

Desigur ca noi aici discutam discutii si analizam variante - cam asta e si rolul forumului. Cert este ca timpul a inceput sa nu mai aiba deloc rabdare si ca trebuie luate foarte repede masuri reale de revigorare, fara de care anul 2019 incepe in opinia mea sa se arate foarte problematic.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Problema companiei este ca ea este o glinda a spiritului romanesc.

In Romania totul se gindeste mare, se incepe entuziast dar executia stagneaza dupa primele fursecuri de start. Nu vezi o continuitate in timp pe o linie logica coerenta, cu accente puse in jurul acesteia de diversele echipe de management.

Si LOT sunt de stat si acolo conducerea este numita foarte politic. Dar deciziile profesionale se iau mereu in cicluri lungi si cu optiuni logice.
 

Eu n-am inteles prea multe din video... ceva despre un Business Lounge Tarom care se afla la 'nivel international, conform asteptarilor' (sper ca nu se refera la actualul lounge din OTP). Cat despre 'o noua cursa spre Marea Britanie' nu prea am auzit nimic in video... cam misleading titlul.
 
Am fost la OTP acum două săptămâni și lounge-ul era în renovare (era disponibil un alt lounge mai mic în schimb, temporar).
 
Şeful Tarom: Vrem 17 avioane noi şi să reluăm cursele "lung-curier", în 2019

"Ce ne propunem pentru anul viitor? Aş putea să spun că în primul rând schimbarea aeronavelor pe care le-am vizat. Sunt 13 pe care le-am anunţat. Se poate să fie 17 - toate 17 anul viitor - şi încă nu am închis tematica. Suntem în curs de a plănui reluarea lung-curierului, dar nu am să vă dau nicio rută, deoarece doresc să le anunţ atunci când ele sunt sigure. Este un proces de dezvoltare, pentru că sunt sloturi de luat, sunt aeroporturi...Deci, este un lucru un pic mai greoi, iar pentru a pregăti o rută de lung curier durează minimum un an de zile", a explicat Wolf.

economica.net
 
Mai intai au fost 9 avioane. Dupa aia s-a crescut la 13 . Aflam ca e posibil si 17. 21, nu? Pe hartie, fireste
 
Omul in general tace si face, asa ca nu e exclus sa existe si surprize placute. ;) Si probabil vor mai fi si altele, atat timp cat exista vointa si sustinere politica.
 
Stai sa vina mai intii alea pentru Long haul :)

De citi ani se redeschide de la anul cursa de Peking?
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Da, dar ideile politice sunt unele fixe. Taranul care a ajuns la Bucuresti stie ca e in capitala, de unde sa aiba el habar de Shanghai and co, ca doar alea sunt orasele de provincie , nu?
 
Sigur, numai ca peizanul proaspat descalecat in Bucuresti nu e in targetul Tarom ca pasager pentru zborurile in China.
 
Pai nu e vorba de aia saracii care vin si ei sa isi faca un rost. E vorba de peizanii aia care ajung prin ministere.