• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Intrebi in general sau pt Tarom? Caci dupa cum sti, la Tarom nu se intreaba de discount ci de altceva.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Bombardier Commercial Aircraft announced today that a customer, who has requested to remain unidentified at this time, has signed a firm purchase agreement for 10 CRJ900 aircraft.

Am putea specula si pe seama ROT, dar ar fi prea mult SF.
 
Intrebi in general sau pt Tarom? Caci dupa cum sti, la Tarom nu se intreaba de discount ci de altceva.
Ca tot veni vorba, oricum nu se va intampla nimic pana nu o sa treaca alegerile parlamentare din toamna deci un nou guvern, un nou ministru la transporturi.
Nu aveti asteptari prea marete
 
who has requested to remain unidentified

Nu e tipic pentru decidentii romani sa rateze asemenea oportunitati de publicitate gratuita. Asa ca slabe sanse sa fie ROT. Daca era atunci iesea un Gigel deja sa se laude ca a dres, a rezolvat si a adus avioane noi la companie.
 
Plus ca vine campania, nu trebuie sa cumpere nimic, trebuie doar sa se faca diverse studii.
 
Pentru piata interna, care se anunta a deveni una de volum, nici 42 si nici 72 nu mai prezinta capacitate suficienta, dincolo de faptul ca 42-ul va trebui oricum schimbat, data fiind marea parte din durata de viata deja scursa. Mai sunt si alte avantaje in schimbarea asta, care au fost deja descrise aici.

Eu am o parere putin mai nuantata; cred ca aceasta crestere de volum, care va determina pe termen scurt o dezvoltare exponentiala a pietei interne, nu va mai dura foarte mult. Sa ne gandim putin ce s-a intamplat prin alte state din vest dupa ce s-a dezvoltat la maxim infrastructura terestra (autostrazi + tren de mare viteza): piata interna de transport aerian de linie, cel putin pe distante de 500-600 km (cam cat duce la noi), aproape ca a disparut.

Stiu ca deocamdata ceea ce zic pare SF, dar, la cum evolueaza lucrurile (sa fim totusi realisti, lucrurile merg nepermis de lent si de prost, dar totusi inainte), cred ca in 10 ani vom avea deja o infrastructura rutiera dezvoltata pentru majoritatea oraselor unde acum este potential de trafic aerian (Bucuresti <-> Cluj, Timisoara, Iasi etc.), ceea ce va face ca interesul pentru transportul aerian sa scada considerabil. Apoi, eu ma astept ca in jur de 20 de ani sa fie inceputa si optimizarea caii ferate. La acel moment, dat fiind suprafata relativa destul de mica a tarii, anticipez ca piata interna va disparea. Iar cand se va intampla asta, apreciez ca ROT va avea mari probleme, avand in vedere ca rutele interne sunt cele care tin in proportie semnificativa operarea companiei in conditii de siguranta economica.

Ok, ipoteza mea are intr-adevar in vedere situatia pe termen lung (cu poate o mica doza de wishful thinking), dar, atunci cand vorbesti de companii aeriene si de cumparare de noi aeronave, este o tema pe care, in opinia mea, trebuie obligatoriu sa o ai in vedere. In aceste circumstante, nu stiu cum ar putea fi sustinute economic avioane de tip 100-seater, in concurenta cu strategia de tip high-volume a LCC, in lipsa asigurarii unei frecvente mari de operare pe fiecare ruta, ceea ce, desigur, ridica o alta problema, anume programul de strategie si de achizitie de sloturi.

Recunosc ca sunt si eu unul din cei 20 de milioane de mari specialisti in aviatie din tara asta, dar cred ca este nevoie de cineva foarte bun in domeniu care sa ia acele decizii (ca noi cred ca putem dezbate la nesfarsit), iar nu cei care se perinda acum pe acolo si care nu fac decat sa isi dea cu parerea si sa isi arate puterea, sub stricta coordonare a conducerii ministerului.
Am si o doza de scepticism cu privire la viitorul companiei in lipsa unei privatizari (desi capitalul este total neatractiv momentan; mai bine vii si acaparezi piata lasata libera de un mort, decat sa il cumperi internat in spital), pentru ca in ultimii 20 de ani statul nu a facut decat sa ne confirme unicul principiu pe care s-a ghidat în primul rand: grijile in dezacord cu nevoile...
 
... anticipez ca piata interna va disparea. Iar cand se va intampla asta, apreciez ca ROT va avea mari probleme, avand in vedere ca rutele interne sunt cele care tin in proportie semnificativa operarea companiei in conditii de siguranta economica.

Aici gresesti fundamental. In momentul in care pasagerii low-cost vor face maxim 4 ore pana la Bucuresti, sau 5 ore pana la Cluj, nu vor mai avea nici o motivatie pentru a se urca in avion. Drumul pana la aeroport, plus toti pasii pana la imbarcare si faptul ca trebuie sa ajungi cu o ora mai devreme pentru a lasa bagajul de cala, fac zborul neinteresant.

In paralel, cei care vin in interes de business si pretuiesc mai mult timpul decat costul biletului de avion vor continua sa zboare. Pe SSC vorbeam despre faptul ca sunt anumite segmente ROT pe ruta IAS - OTP sau OTP - IAS care mai au doar Eco Premium la 130 - 150 de Euro cu 2 - 3 saptamani inainte de zbor. Mai mult de atat, sunt zboruri Vineri sau in week-end care mai au doar Business desi sunt abia peste o luna. Nu trebuie prea multa statistica pentru a intelege ca astia nu vor zbura niciodata cu low-cost, chiar daca RYR va arunca in piata bilete la 5 Euro.

Tot de pe SCC, cica lf mediu pe OTP - IAS - OTP cu ROT ar fi in intervalul 89% - 90% in acest moment, iar pe perioada verii estimarile sunt ca va ajunge la 92% - 93%. Si toate astea in conditiile, de exemplu, in care BMS ofera bilete la un pret cu peste 50% mai mic decat ROT pentru Miercurea viitoare.
 
Eu am o parere putin mai nuantata; cred ca aceasta crestere de volum, care va determina pe termen scurt o dezvoltare exponentiala a pietei interne, nu va mai dura foarte mult. Sa ne gandim putin ce s-a intamplat prin alte state din vest dupa ce s-a dezvoltat la maxim infrastructura terestra (autostrazi + tren de mare viteza): piata interna de transport aerian de linie, cel putin pe distante de 500-600 km (cam cat duce la noi), aproape ca a disparut.

cred ca suntem totii de acord, ca Germania are poate cea mai buna structura rutiera si una foarte buna feroviara.

Totusi între MUC si CGN de exemplu (580 km) se zboara cu 16 frevente zilnice doar asa ca exemplu sau DUS-BER (560 km) cu 14 frecvente sau DUS-HAM (400 km) cu 12
 
Aici gresesti fundamental. In momentul in care pasagerii low-cost vor face maxim 4 ore pana la Bucuresti, sau 5 ore pana la Cluj, nu vor mai avea nici o motivatie pentru a se urca in avion. Drumul pana la aeroport, plus toti pasii pana la imbarcare si faptul ca trebuie sa ajungi cu o ora mai devreme pentru a lasa bagajul de cala, fac zborul neinteresant.

In paralel, cei care vin in interes de business si pretuiesc mai mult timpul decat costul biletului de avion vor continua sa zboare. Pe SSC vorbeam despre faptul ca sunt anumite segmente ROT pe ruta IAS - OTP sau OTP - IAS care mai au doar Eco Premium la 130 - 150 de Euro cu 2 - 3 saptamani inainte de zbor. Mai mult de atat, sunt zboruri Vineri sau in week-end care mai au doar Business desi sunt abia peste o luna. Nu trebuie prea multa statistica pentru a intelege ca astia nu vor zbura niciodata cu low-cost, chiar daca RYR va arunca in piata bilete la 5 Euro.

Tot de pe SCC, cica lf mediu pe OTP - IAS - OTP cu ROT ar fi in intervalul 89% - 90% in acest moment, iar pe perioada verii estimarile sunt ca va ajunge la 92% - 93%. Si toate astea in conditiile, de exemplu, in care BMS ofera bilete la un pret cu peste 50% mai mic decat ROT pentru Miercurea viitoare.

In prima parte mi-ai dat dreptate, nu inteleg de unde gresesc fundamental. Este exact ceea ce am spus si eu, numai ca tu ai detaliat.

Apoi, pe partea de business, vom vedea. Eu am vazut prin proprii ochi in strainatate evolutia. Afaceristii merg cu TGV in Franta. Mai merge pe partea de sud, gen Nisa, avionul, insa nu atat de des; sa nu uitam insa ca sunt cam 1000 km de la Paris, ceea ce nu vezi distanta la noi in tara.
 
Gresesti spunand ca atunci cand alternativele se vor dezvolta nu va mai ramane piata pentru ROT. Eu am incercat sa subliniez ca tocmai piata business/high-yield va ramane, cea low-cost orientandu-se catre alternative.

Apropo de trenuri, poate ca Iasi - Bucuresti va ajunge la destinatie in 4 ore peste 20 de ani, insa Cluj/Timisoara - Bucuresti sau Iasi - Cluj nu cred. Nu sunt de meserie, insa nu cred ca trecerea muntilor va putea fi facuta cu trenuri de mare viteza.
 
Nu inteleg de unde tragi tu concluziile pripite ca piata aeriana interna dispare. A, bun ca se va restrange este alta poveste, dar de disparut e putin deplasat sa afirmi asta. Pot face o comparatie cu o piata care o cunosc indeaproape, cea italiana, unde ai ca reper ruta Roma-Milano, unde de la aparitia Frecciarossa, aproape 800.000-1mil pax au facut switch-ul la tren, insa piata aeriana pe ROM-MIL inca are 2mil-2,5mil pax/anual. Iar referitor la Cluj, Timisoara, chiar daca printr-un miracol s-ar imbunatati viteza, tot nu vei ajunge sub 5-6h din Bucuresti, deci alternativa cea mai sanatoasa este tot avionul. Daca nu cumva se transforma RO peste noapte in Japonia si introducem Maglev-ul, atunci nu vei simti miscari in masa.
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 1 users
nu cred ca trecerea muntilor va putea fi facuta cu trenuri de mare viteza.
De putut tehnic se poate, sunt insa convins ca nu va avea cine s-o implementeze in practica nici peste 20 de ani. Cine s-o faca, unii care din 2007 tot discuta de autostrada Comarnic - Predeal, dar din care nu s-a construit pana acum nici macar un centimetru? Sa fim seriosi.
Infrastructura terestra feroviara si auto va fi delabrata inca vreo cativa zeci de ani de acum incolo. Poate se vor mai inaugura bucatele de autostrada care ulterior vor fi inchise pentru refacere, se vor mai uni doua-trei orase intre ele, dar atat. Nici un proiect de anvergura, nici o retea de autostrazi sau cai ferate cu care sa tranzitezi in viteza tara de la un capat la altul.
 
Eu am o parere putin mai nuantata; cred ca aceasta crestere de volum, care va determina pe termen scurt o dezvoltare exponentiala a pietei interne, nu va mai dura foarte mult. Sa ne gandim putin ce s-a intamplat prin alte state din vest dupa ce s-a dezvoltat la maxim infrastructura terestra (autostrazi + tren de mare viteza): piata interna de transport aerian de linie, cel putin pe distante de 500-600 km (cam cat duce la noi), aproape ca a disparut.

Stiu ca deocamdata ceea ce zic pare SF, dar, la cum evolueaza lucrurile (sa fim totusi realisti, lucrurile merg nepermis de lent si de prost, dar totusi inainte), cred ca in 10 ani vom avea deja o infrastructura rutiera dezvoltata pentru majoritatea oraselor unde acum este potential de trafic aerian (Bucuresti <-> Cluj, Timisoara, Iasi etc.), ceea ce va face ca interesul pentru transportul aerian sa scada considerabil. Apoi, eu ma astept ca in jur de 20 de ani sa fie inceputa si optimizarea caii ferate. La acel moment, dat fiind suprafata relativa destul de mica a tarii, anticipez ca piata interna va disparea. Iar cand se va intampla asta, apreciez ca ROT va avea mari probleme, avand in vedere ca rutele interne sunt cele care tin in proportie semnificativa operarea companiei in conditii de siguranta economica.

Ok, ipoteza mea are intr-adevar in vedere situatia pe termen lung (cu poate o mica doza de wishful thinking), dar, atunci cand vorbesti de companii aeriene si de cumparare de noi aeronave, este o tema pe care, in opinia mea, trebuie obligatoriu sa o ai in vedere. In aceste circumstante, nu stiu cum ar putea fi sustinute economic avioane de tip 100-seater, in concurenta cu strategia de tip high-volume a LCC, in lipsa asigurarii unei frecvente mari de operare pe fiecare ruta, ceea ce, desigur, ridica o alta problema, anume programul de strategie si de achizitie de sloturi.

Recunosc ca sunt si eu unul din cei 20 de milioane de mari specialisti in aviatie din tara asta, dar cred ca este nevoie de cineva foarte bun in domeniu care sa ia acele decizii (ca noi cred ca putem dezbate la nesfarsit), iar nu cei care se perinda acum pe acolo si care nu fac decat sa isi dea cu parerea si sa isi arate puterea, sub stricta coordonare a conducerii ministerului.
Am si o doza de scepticism cu privire la viitorul companiei in lipsa unei privatizari (desi capitalul este total neatractiv momentan; mai bine vii si acaparezi piata lasata libera de un mort, decat sa il cumperi internat in spital), pentru ca in ultimii 20 de ani statul nu a facut decat sa ne confirme unicul principiu pe care s-a ghidat în primul rand: grijile in dezacord cu nevoile...
Ma crezi daca îți spun ca m-a apucat râsul când am citit partea cu 'cred ca piața interna va disparea'? :D crede-ma ca nu imi place deloc sa judec opiniile altora si nu este treaba mea.. Dar asa o prostie mare de mult nu am mai auzit. Trenurile din Romania nu prea au viitor strălucit (mai ales pe distante lungi), iar zburatul within Romania a devenit foarte ieftin in ultimul an si numerele de pasageri au crescut si vor continua sa crească! Cu toate ca am citit mesajul tău cu atenție, nu înțeleg absolut deloc al tău hypothesis.. Nu este nevoie sa fii un geniu ca sa realizezi ce succes va avea piata interna din RO pe viitor, având in vedere creșterea recenta

Pe deasupra, eu nu ma las asa de ușor păcălit de ideea ca s-ar îmbunătății infrastructura rutieră si feroviară in România.. Uita-te cum a evoluat infrastructura in ultimii ani! Tu chiar crezi ca am putea avea un tren de mare viteza peste 10 ani? TGV, Frecciarossa, ICE, Railjet, Thalys etc. - toate circula in centrul si vestul Europei.. Aici este vorba de Romania - 'alta Gâsca in alta traista', sau 'a whole different ballgame'.. Cred ca știi ce anume doresc sa spun :)
 
Last edited:
In 10 ani autostrada Iasi - Bucuresti? Sa iti aduc aminte ca in Moldova nu este construit nici macar 1 centimetru de autostrada?
 
Tu chiar crezi ca am putea avea un tren de mare viteza peste 10 ani? TGV, Frecciarossa, ICE, Railjet, Thalys etc. - toate circula in centrul si vestul Europei.. Aici este vorba de Romania - 'alta Gâsca in alta traista', sau 'a whole different ballgame'.. Cred ca știi ce anume doresc sa spun :)
10 ani ar fi un termen fezabil pentru o linie de mare viteza daca ar exista vointa politica si sociala de a face acest lucru. Daca ma uit insa cum evolueaza lucrurile la modernizarea coridorului 4 feroviar, upgradat pe bucatele si asa de incet incat unele segmente modernizate din Sud au ajuns deja scadente la revizie sau cu diverse restrictii de viteza pe ele , deci cu probleme tehnice, 10 ani sunt doar o gluma trista.
 
eu as fi luat in considerare CS100 pe langa CRJ900 ca s-ar lua acum la super discount

Pretul CS100 este cu $26 mil USD mai mare decit al CRJ900 (average price list), iar la o eventuala comanda de doar zece bucati discountul ar fi probabil neglijabil.

In timp ce CRJ900 este o aeronava matura, dovedita, CS100 v-a avea cu siguranta problemele inerente in operare asemeni celor intilnite si la lansareaa B787, E190, A380. In situatia financiara precara in care se afla Taromul la ora actuala, cu siguranta nu si-ar dori astfel de probleme, inclusiv posibile retineri la sol.