• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Azi RO648 CLJ-OTP a avut aproximativ 80pax, desi era un zbor ce in mod normal trebuia sa fie plin (intoarceri din minivacanta). Concluzia este ca BMS cu zborul de 17:15 loveste destul de serios in RO648.

Ar fi mai multe concluzii, dar pentru o evaluare corecta am avea nevoie si de LF pentru BMS. As desprinde insa doua scenarii:

1/ Daca preturile au fost comparabile si BMS a avut un LF apropiat, atunci este evident supraoferta, mai ales ca intr-o zi de intoarcere din vacante cererea ar trebui sa fie in mod normal mult mai mare ca oferta. In cazul in care LF BMS a fost mai mare, atunci ROT are o problema la capitolul marketing, pentru ca la tarife comparabile de obicei LF se niveleaza pe principiul vaselor comunicante, chiar daca sa zicem ca multi nu cauta preturile la ROT din cauza prejudecatii lor ca e scump.

2/ Daca tarifele ROT au fost mai mari fata de cele ale BMS, chiar in ipoteza ca avionul celor din urma a fost plin, atunci si in conditiile unei incarcari inferioare ROT ar putea avea un rezultat mai bun daca yieldul trece de un anumit prag.

Hai sa ne gandim de 2 ori. Este posibil ca operarea cu jet de 130-150 locuri pe TSR si CLJ sa nu mai fie sustenabila datorita intrarii LCC. De asemenea, zborul cu ATR este mai putin atractiv atunci cand exista jet-uri ca si alternativa in piata. Deci este o solutie, daca se doreste pastrarea avantajelor date de frecventele ridicate pe interne.

E clar ca in aceste conditii jeturile de la A318 in sus nu mai au ce cauta pe interne, dar nici cele sub 100 de locuri nu sunt o solutie. Un CRJ-900 are pe un sector de dimensiunea medie a internelor romanesti un CASM cu aproximativ 25% mai mare fata de un ATR-72. Iar pe o piata unde concurenta te sufoca cu preturi de tren si autobuz punand o presiune teribila pe costuri in jos, sa apelezi la un echipament ce pune presiune pe costuri in sus nu mi se pare deloc rational din punct de vedere economic.

Chiar daca ATR-ul e mai lent, cele 15-20 de minute de zbor in plus nu cred ca determina un numar semnificativ de paxi sa aleaga jet-uturile LCC-urilor. Nici la confort nu as zice ca astfel de jet-uri ar fi un mare plus fata de ATR, daca privim din perspectiva celui care are ghinionul sa stea pe middle-seat. Cu ATR-72, Tarom ar putea sa faca fata concurentei LCC pe interne atat la capitolul costuri, cat si la frecvente. Iar frecventele chiar sunt importante, pentru ca nu toata lumea prefera calatoriile de dimineata si seara, cum au LCC-urile pe interne. In practica, atat pe interne cat si pe externe, capacitatea care se epuizeaza prima este cea din mijlocul zilei.

Deci raman la parerea ca pentru interne ATR-72 ar fi solutia optima in cazul Tarom. Daca ar mai avea vreo doua bucati ar fi ideal. Insa nici ATR-42 nu sunt rele din perspectiva cost per trip, care va conta cel mai mult in perioada urmatoare, pana cand LCC -urile se vor decide cat si pana cand sunt dispuse sa arunce bani pe fereastra in acest razboi al preturilor si capacitatii.

Evident ca CRJ-900 ar puea fi folosit si pe sectoare externe mai lungi. Dar aici ajungem din nou la discutia narrow-body vs.jet, care este mult mai ampla. Simplificand-o oarecum, un jet sub 100 de locuri merita numai in urmatoarele trei situatii: alimentarea unui hub, trafic high-yield cu volum relativ redus sau minimizarea pierderilor acolo unde nu se poate umple un A318/B737. Din pacate, in cazul Tarom se potriveste doar a treia situatie, care odata acceptata implica automat recunoasterea incapacitatii de a atrage trafic pe rute unde pot sa faca acest lucru altii.

Totusi, exista la limita si o a patra situatie in care jet-urile de sub 100 de locuri pot fi rentabile si pentru traficul point to-point, dar aceasta necesita indeplinirea unei conditii fundamentale, si anume ca avionul sa zboare mereu plin sau aproape plin, indiferent de zi si de sezon. Daca la un Boeing iti mai permiti LF mici pentru care recuperezi pierderile in perioadele cu LF si yielduri mari, la jeturi esti obligat sa ai constant LF mari concomitent cu yield-uri mari. Daca la un B737 LF ce corespunde pragului de rentabilitate este, sa zicem, 80%, la un CRJ9 bate spre 95%.
 
Regional Jet cu Yield jos s-a numit MyAir si a murit de mult.

Sorin, RJ poti folosi eficient si la constructia de rute noi, pina iti vin volumele. Reduci cost per trip.
[doublepost=1466764160,1466763998][/doublepost]
In prima parte mi-ai dat dreptate, nu inteleg de unde gresesc fundamental. Este exact ceea ce am spus si eu, numai ca tu ai detaliat.

Apoi, pe partea de business, vom vedea. Eu am vazut prin proprii ochi in strainatate evolutia. Afaceristii merg cu TGV in Franta. Mai merge pe partea de sud, gen Nisa, avionul, insa nu atat de des; sa nu uitam insa ca sunt cam 1000 km de la Paris, ceea ce nu vezi distanta la noi in tara.

Fa un efort si compara cu Milano -Roma... strainatatea nu e doar Paris-Lyon.

Sau Frankfurt -Berlin, desi ICE face 4 ore.
[doublepost=1466764344][/doublepost]
eu as fi luat in considerare CS100 pe langa CRJ900 ca s-ar lua acum la super discount numai sa le creasca nr de operatori

Problematic.

Daca vrei c-Series tb sa scapi de Airbus si Boeing si sa ai doar o famiie de jet. Pt asta nu ai bani.

Chair si Air Baltic isi mentine Q400.
 
la Tarom customer support este o varza incredibila in weekend. Am stat aseara si azi 4 ore incercand sa sun la orice numar de telefon sa vorbesc cu cineva dar nimeni nu raspunde la call center. Eu pana la urma am reusit sa-mi rezolv problema pentru ca l-am sunat direct pt dl. Bogdan Olaru - seful agentiei de la Cluj (probabil singurul angajat tarom care lucreaza in weekend in afara echipajelor) care m-a ajutat, dar ma gandesc, daca un client are o problema cu o rezervare sau cine stie ce, efectiv nu are cu cine vorbi. Nu stiu nici o companie care se aiba o asemenea politica. Nu vorbesc de intervalul sambata ora 13- luni ora 8 cand oficial nu exista call center support
 
Incearca facebook ;) (ca iei ban).
Eu tocmai am terminat o discutie (facebook chat) cu cei de la Emirates, care a durat o ora, ref FF numbers. Au fost foarte prompti si de mare ajutor.
 
În timpul săptămânii mie mi-a luat vreo ora sa dau de ei. Nici măcar nu au implementat un meniu și o coada de așteptare, telefonul suna mai mereu ocupat și trebuie reîncărcat.
 
În timpul săptămânii mie mi-a luat vreo ora sa dau de ei. Nici măcar nu au implementat un meniu și o coada de așteptare, telefonul suna mai mereu ocupat și trebuie reîncărcat.
ba da, de cateva ori am reusit sa ajung la un robot, cu doua mesaje distincte:
- azi dimineata intre 8:30 si cam 9:30 - "buna ziua, agentia este inchisa, orele sunt luni-vineri 8-20 si sambata 8-13" (deci clar nimeni nu ajunsese la birou!!!)
- dupa 9:30, o singura data nu am avut ton ocupat, si mi-a intrat mesajul cu "toti agentii sunt ocupati, va rog asteptati", care dupa 20 de minute s-a oprit de tot si a ramas liniste deplina. Am inchis eu dupa vreo inca 5 minute
 
Lasa ca uniformizam flota, luam avioane noi si vor disparea toate problemele, inclusiv de la call center (exista asa ceva?).
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Probleme tehnice azi la TAROM, cursele de Praga, Paris, Geneva, Roma, Moscova au fost anulate.

Ambele A310 pe tusa.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
 
Last edited:
Pai ce sa se intample, era clar inca din primavara ca orarul este super strans cu charterele si maririle de frecvente de peste vara. Adica ar fi putut fi dus la indeplinire daca aveai flota 100% operationala. Departe de asa ceva, sunt constant 4-5 chiar 6 aeronave trase pe tusa din motive tehnice. Situatia actuala nu este nicio surpriza pentru mine. Singura rezolvare pe termen scurt era parafarea in aprilie a contractului pt cele 2 B737, dar au venit astia si l-au aruncat la cos. Acum nu au decat sa nu doarma noptile incercand sa scoata camasa.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Acum nu au decat sa nu doarma noptile incercand sa scoata camasa.
Sa nu doarma noptile? Atat de preocupati ii crezi? Atata timp cat pe o cursa anulata nu trebuia sa fie cineva important (banuiesc ca atunci nici nu s-ar anula cursa respectiva) n-au nici un stres. Oricum, eu continui sa cred ca de aproximativ un an se intampla ceva necurat.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
@eurocopter, daca l-au aruncat deja la cos o sa treaca ceva timp pana sa poata face altul, asa ca o sa ii prinda retragerea celor doua A310 fara capacitate de rezerva.
 
Sa nu doarma noptile?
Nu stiu daca dorm noptile au ba, dar cred ca unor telefoane li s-a dus bateria de mult de la cate apeluri de 'ce facem ??? ' au primit.
eu continui sa cred ca de aproximativ un an se intampla ceva necurat.
Asa e, ceva pare sa se intample. Hai ca inainte o bagau pe aia cu Heinzmann care chipurile nu a facut si nici nu a dres, dar acum ce scuza oficiala mai au? Sa nu o toarne pe aia cu greaua mostenire, ca nu tine.