De unde ideea ca pe o ruta monopol care abia duce citiva paxi fie si la un
yield mare Tarom are un cash cow?
Pai ori au si rutele astea
LF + Yield si atunci cresterea capacitatii nu e o problema, ori nu au paxi suficienti chiar daa yieldule imens si atunci nu cistiga bani, indiferent de perceptiile personale.
Oricum, dupa legea lui Pareto sunt irelevante si nu justifica o subflota separata.
Poate nu m-am exprimat eu corect - majoritatea zborurilor interne operate de ATR42 au LFs de peste 80%, iar în cazul în care se vând bilete pana la preturi de >€200, costurile pentru aproape fiecare pasageri fiind același (având în vedere ca nu mai sunt pasageri business class, cu un luggage allowance mai mare sau cu meniuri mai scumpe), da, le putem considera Cash cows, ceea ce nu era cazul acum 2-3 ani, pe timpul tarifelor Promo de €20 segmentul și al tarifelor Business Class de €150-180 segmentul.
Ideea este ca anumite rute sunt cash cows deoarece au LFs cel puțin acceptabile, cu yields mari, insa aceste LFs vor scadea cu siguranță, dacă AT42 este înlocuit de AT72. Tu ai vedea 2 AT72 zilnice la o frecventa (sa zicem) luni-vineri + 1x sambata dimineata + 1x duminica seara, cu un average
LF de >75%, pe
SUJ/
BAY/BEG/
SCV? De
CLJ-
IAS și
OTP-
SBZ nu mai zic, care nici pe departe nu ar reuși sa umple un AT72 într-o proporție de peste 70%.
In legătură cu
yield - numărul locurilor vândute la tarife ieftine va creste împreună cu creșterea capacității - asta cred ca va afecta negativ Yield-ul a unelor rute. Nu cred ca bilete mai ieftine vor stimula o creștere significant pe rutele menționate de mine, dar asta și pentru ca sunt destul de mult business trafic la Tarom pe zboruri interne, care nu prea sunt afectați de preturi. Totodată, ruta
CLJ-
IAS nu pare sa fi evoluat niciodată, chiar și cu tarifele promo din trecut. Anul trecut au avut o medie de 20-25 Pax per zbor - un dezastru pentru un AT42 al unui FSNC, care nu practica preturi mari pe aceasta ruta. De asemenea, mi s-a spus ca numărul de pasageri pe
OTP-
SBZ chiar a scăzut puțin fata de anul trecut când se operau 2 curse zilnice (oricum numărul de Pax nefiind mare, cu o medie pe la 35 Pax), oferind un program mai fezabil pasagerilor business. Cu orarul actual, proporția pasagerilor leisure cu un lower willingness to pay a crescut, acest orar nefiind beneficial pentru pasageri business.