Deci pâna acum la trecutele licitatii la care s-au tot prelungit termenii, se pare ca nu s-a prezentat nimeni.
Oarecum logic, daca ne aducem aminte de caietul de sarcini si raspunsurile date de catre CJ (ce rau îmi pare ca nu le-am salvat atunci, dar poate le mai are cineva).
Oricum, dupa câte se poate vedea aici:
schema de ajutor a fost aprobata pâna la 31.12.2019 (cu plati maxim pâna în 2022), deci asta chiar este ultimul tren.
Bugetul maxim aprobat este de aprox. 1 mil. € pentru 3 ani si nu are voie sa depaseasca 50% din taxele aeroportuare.
Un simplu calcul ne arata ca, daca într-adevar s-ar prezenta unul sau mai multi operatori si s-ar oferta toate rutele, subventia ar fi de maxim 573,-€/zbor (dus-întors)... evident ca nu se prezinta nimeni în acest caz.
Dealtfel în decizia Comisiei se specifica:
2.2.2. Forma ajutorului
(10) Conform schemei de ajutoare propuse, companiile aeriene de transport de pasageri vor fi selectate prin intermediul unor cereri de oferte pentru deschiderea de noi rute care să lege Aeroportul Tulcea de alte aeroporturi situate în Uniunea Europeană. În cererile de oferte nu se vor preciza aeroporturile de destinație. Companiile aeriene vor putea participa la licitație în vederea obținerii unui ajutor pentru furnizarea de servicii noi către orice aeroport din Uniune.
De unde putem trage concluzia, ca deja anuntul nu respecta criteriile aprobate de catre comisie. E grea asta cu subventiile, fondurile etc. ... Unii stiu sa le obtina, altii mai putin.
"Problema" acestui tip de subventie este limitarea la 50% din taxele de aeroport:
e) Proporționalitatea ajutorului (ajutor limitat la minimumul necesar)
(64) Conform punctului 150 din Orientările privind sectorul aviației, pentru a fi
proporționale, ajutoarele la înființare acordate companiilor aeriene trebuie să fie
limitate la 50 % din taxele de aeroport în ceea ce privește o rută pentru o perioadă
de maximum trei ani. Costurile eligibile sunt taxele de aeroport care trebuie
plătite pentru acea rută.
De aici intervine dilema: daca facem taxele înspre zero, si ajutorul acordat tinde catre zero, de aceea aceasta forma de ajutor va functiona probabil doar cu taxe aeroportuare "normale".
În concluzie, cred ca vor fi (daca or fi) maxim 1-2 rute, si CJ Tulcea va mai acorda alte "subventii" sub forma indirecta (articole/reclame în magazinul de bord, pe pagina web etc.) si de aceea aceasta licitatie cred ca poate functiona exclusiv daca este cu dedicatie, adica daca pentru subventiile indirecte s-a batut palma înainte.