Singurul legacy care merge in Europa este IAG, nu in ultimul rind pentru ca au avut rasuflarea
LCC in ceafa mult mai devreme si mult mai intensiv.Au trebuit sa reactioneze mult mai devreme cind le-a fost penetrata....piata.
Iar Willie Walsh a facut citeva chestiuni radicale:
- a focusat businessul clasic pe LHR si
MAD, avind aici pozitii nr.1 intre europeni peste Atlantic catre Americi
- pe linga a ramas doar reteaua de feedere catre huburi
-piata P2P o deservesc doar la ce au ramas nise profitabile in Gatwick, London City si Iberia Express la
MAD
- la
LCC au cumparat o o structura externa cu gena de
LCC si cu niste avantaje strategice importante - pozitie la
BCN, model de business neorientat doar spre pret etc.
- cursele regionale au fost date consecvent catre FlyBe in Uk, Air Nostrum sunt oricum externi in Spania
- restructurarea radicala Iberia acum doi ani
AF/
KLM incearca acelasi lucru, dar cu manusi, datorita situatiei politico-sindicale:
- au scapat de Cityjet, ca acolo nu erau sindicate franceze, compania fiind in Irlanda si Belgia
- mai mult sau mai putin, au scapat de a restructura si Alitalia, desi asta ii slabeste in Europa (aici chiar ca nu au reusit in ultimii ani sa faca o entitate tare AZ-AF-
KLM, a fost mai multe "merge ca intotdeauna"
Acum au ajuns la "core business" si au citeva probleme:
- cursele regionale - au incercat sa adune totul in Hop! dar trei ologi intr-un picior nu iti dau un alergator - vor trebui sa o restructureze, fie spre flota mai mare si frecvente reduse
- Transavia nu face bani - aici insa tb sa creasca masa critica a businessului
- problema aeroporturilor non CDG in Franta, si aici ar fi bine sa vedem citeva lucruri:
Orly - important din perspectiva unei tari centraliste, dar intil pt hub ( a facut vre-unul dintre voi celebrul transferul cu autobuzul de la CDG?), deci doar P2P , in plus cu restrictii: optiunea aici ar fi un AF Express a la Iberia, desi managementul a vrut radical Transavia
Nisa - cel mai mare aeroport din provincie - dar asta pentru turismul leisure - se bat cap la cap cu Easy, doar Transavia i-ar ajuta aici
Lyon- declarat mai demult hub regional - problema va fi moartea Hop
Restul : chestiunea de canibalizare - un zbor Transavia omoara doua zboruri Hop, ergo bye bye la niste piloti sau de inutitilate traditionala ex Agen : se zboara zilnic la Paris cu AT42, desi aeroportul se afla la 100 de km de Bordeau si 100 de km de Toulouse ( care are a doua ruta interna ca densitate spre Orly).
In situatia actuala, daca as fi la AF cu sindicatele actuale, pasul urmator ar fi sa creez un AF express la Orly, Lyon, Toulouse, Nisa in schimbul redimensionarii radicale a Hop.