Hectarele din jurul aeroportului sunt in proprietate publica a statului roman, o parte figureaza la Ministerul Trasnporturilor o parte la Ministerul Apararii iar dezvoltarea unui terminal pe terenul aflat in proprietatea publica a statului are cateva limitari/minusuri.
Cea mai importanta problema insa o reprezinta capacitatea aeroportului de a sustine financiar un terminal mare, de la zero, deoarece prin POIM aeroporturile cu un trafic anual de peste 1 milion de pasageri trebuie sa fie capabile sa suporte 50% din investiție.
Daca ne uitam pe la toate aeroporturile din tara unde
s-au construit terminale sau alte investiții vom vedea faptul ca acestea au fost realizate aproape in totalitate din bani publici, asadar efort investitional financiar zero sau aproape de zero de suportat de catre aeroport.
Aeroportul Cluj: cele 2 terminale actuale 100% bani publici, efort financiar propriu 0%
Toate terminalele/investitiile pe POST 2007-2013 au avut ca structura de finanatare 2% aeroport, 23% Consiliile Județene, 75% fonduri europene nerambursabile. Exemplu Aeroportul Iasi și-a realizat terminal suportand 2% contributie proprie.
Terminalele aeroporurilor din Oradea, Craiova bani publici 75% in faza de executie (ca sa respecte pragul de suport al investitie de minim 25% cf. Orientarile comunitare privind ajutoarele de stat pt aeroporturile cu un trafic sub 1 milion de pasageri), dar procentul de finantare publica este mai mare in fapt asta pt ca si o mare parte a activitatii de exploatare este sustinuta prin virarea anuala de catre CJ de subventii pentru exploatare.
Daca ne uitam in situatiile financiare spre exemplu la:
1.Aeroportul Craiova in anul 2019 (nu ne uitam la anul 2020 un an atip distorsionat de pandemie) avem:
- cifra de afaceri 10,3 mil. lei
- subventii exploatare 8.7 mil lei
- venituri din subventii investiții 4.177.413 lei [aici sunt inregistrate reluarea/ trecerea pe venituri a cotei parti din valoarea activelor imobilizate (investitilor) realizate din bani publici in trecut].
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 4.201.675 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019......bani publici 99,43% [ 4.177.413/4.201.675], efort suportat de catre Aeroportul Craiova a fost sub 1% (0,58%)
2.Aeroportul Cluj in 2019:
- cifra de afaceri 96,3 mil. lei
- subventii exploatare; 98.531 lei
- venituri din subventii investiții 18.670.840
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 25.995.602 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019.......bani publici: 71,82% , efort suportat in contul de profit si pierdere de catre Aeroportul Cluj 28,18%
3.Aeroportul Timisoara in 2019:
- cifra de afaceri 54,1 mil. lei
- subventii exploatare; -
- venituri din subventii investiții 1.311.782 lei
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 5.317.641 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019.......bani publici: 24,67% , efort suportat in contul de profit si pierdere de catre Aeroportul Timisoara 75,33%
4.Aeroportul Iasi in 2019:
- cifra de afaceri 33,6 mil. lei
- subventii exploatare; -
- venituri din subventii investiții 8.135.335 lei
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 8.483.491 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019.......bani publici: 95,9% , efort suportat in contul de profit si pierdere de catre Aeroportul Iasi 4,10%
Cifrele din situatiile financiare sustin ce am spus mai sus si anume ca
investitiile realizate la aeroporturile din RO sunt suportate in foarte mare masura din bani publici...efortul financiar depus de unele aeroporturi fiind aproape de zero: CRA: 0,58%, IAS: 4,1%........alte trebuind sa suporte o parte din investiții CLJ:28,2%, TSR: 75,3%
Un alt aspect foarte important este faptul
ca piata pe aeroporturile regionale din RO este un dominata de companiile low-cost si astfel nu poti percepe tarife de aeroport ridicate care sa iti permita sa susti investii ample.
Daca calcul ROA (Return on assets, activity ratio)
valoarea vanzarilor raportat la valoarea resurselor avute la dispozitie (active) pt aeroporturile din Romania, si ne uitam spre exemplu la acelasi indicator la aeroporturile din strainatate, lucrurile sunt si mai urate.
ROA pe anul 2019:
OTP: 22%
TSR: 64%
IAS: 25%
CLJ: 18%
CRA: 10%
Aeroporturi 2019 ROA: 21,4%, cele 15 aeroporturi internationale din RO au utilizat active cumulate in valoare de 6,31 miliarde lei in anul 2019 și au vandut de 1,35 miliarde lei......Activity Ratios 21,4%.....===1.piata low-cost și 2 cu siguranta serviciile si veniturile non-aero slab dezvoltate, subpotential in raport cu media globală
Sectorul are nevoie de investitii serioase (ma gandesc acum la masterplanului in valoare de miliarde de lei de la OTP de care se tot vorbeste) dar nu se pot susține din vanzarea servicilor prestate...asadar investițiile ample au nevoie de bani publici in proportie foarte mare.