[TSR] Discuții Generale

  • Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Ryanair a decalat inceperea celor 2 rute de pe Timisoara

- TSR-BGY din 01.05 (initilal 29.03)
- TSR-OTP din 02.05 (initial 28.03)

Decalarea inceperii operarii rutei TSR-OTP de catre Ryanair ar putea fi fructificata de catre Blue Air, daca acestia vor opera incepand din 28.03 cele 11 curse/sapt. care sunt acum incarcate in sistemul de rezervari.
 
  • 👍
Reactions: 2 users
Din punct de vedere al pandemiei peste o luna nu va semnificativ in bine fata de ce este acum. BLA va trebui sa faca si ea ajustari in program
 
Un video cu noul Terminal de sosiri curse externe

 
  • 👍
Reactions: 1 users
Ryanair a decalat inceperea rutei TSR-OTP pana în luna iunie (cel puțin).

Ryanair va începe TSR-BGY din 3 mai.
Pt început 2 frecvente, în zilele de luni și vineri, pe urma vor mai suplimenta.

Pe OTP în luna mai 2021 Ryanair va opera doar 8 rute din totalul de 28! .. cam puțin pt Europe's no. 1 Favourite Airline.
 
Last edited:
Ryanair a decalat inceperea rutei TSR-OTP pana în luna iunie (cel puțin).


Pe OTP în luna mai 2021 Ryanair va opera doar 8 rute din totalul de 28! .. cam puțin pt Europe's no. 1 Favourite Airline.

Sunt curios care va fi deznodamantul intre cele 3 companii (Tarom, Blue Air si Ryanair) dupa revenirea Ryanair la programul initial (daca va reveni). Este clar ca e prea mult sa fie 3 companii cu cate 2-3 zboruri zilnic pe aceasta ruta.
 
Din 2 iunie Ryanair va relua zborurile pe ruta OTP-TSR.
În luna iunie vor fi 4 frecvente/săpt.

Blue Air a tăiat din nou frecventele în luna iunie de la 11 incarcate la doar 3... păcat ca în perioada sf. Oct 20-iunie21 (peste 7 luni) cât a lipsit Ryanair cei de la Blue Air nu și-au prea dat interesul pt aceasta ruta, în sensul în care au pus orele de operare doar ca să facă rotație cu avionul nu după nevoile pietei. Exemplu zborul de duminica dimineața sau în unele zile zboruri la ora 22:00...si foarte, foarte multe zboruri anulate. .. oameni au ales în aceste condiții TAROM pt ca trebuiau sa se bazeze ca se va zbura în ziua în care aveau nevoie sa ajungă la Bucuresti/Timișoara, chiar dacă prețul biletului era dublu.

Astăzi Tarom va opera cele 2 curse pe ruta OTP-TSR cu B738, mâine 2,5 curse tot cu B738 (jumate de rotație este zbor de poziționare pt charterul de vineri dimineață)... în timp ce Blue Air a anulat ambele curse programate în aceste zile.
 
Last edited:
In toata aceasta perioada Tarom a fost best value for money. Pe Blue Air nu te poti baza deoarece rute incarcate in sistem dispar/se anuleaza subit iar de cele mai multe ori pretul biletului era destul de piperat.
In 15-16 iunie trebuie sa iau bilet pe ruta TSR-OTP.
Preturile sunt: ROT aprox 280 RON; BMS aprox 225 ron (pret de baza + bagaj mare cabina); Ryanair: aprox 80 RON cu bagaj cabina.
Eu sunt de parere ca odata cu reintoarcerea Ryanair, Blue Air isi poate strange jucariile de pe aceasta ruta, si va ramane in continuare ROT si Ryanair.
 
După cum am scris, am zburat mult pe relatia DE<->RO anul acesta și din păcate pot confirma anularea foarte frecventa și foarte din scurt la Blue Air, dar și la Tarom...
 
Aeroportul Internațional Timișoara anunță punerea în funcțiune a noului terminal de pasageri.

sursa : www.pressalert.ro
1200x630.jpg
 
  • 👍
Reactions: 1 users
Astazi a fost pus in functiune Noul Terminal de Sosiri Curse Externe de pe TSR.

Primul zbor procesat prin noul terminal a fost cel al LH de la MUC.

In articol sunt cateva poze.

 
  • 👍
Reactions: 4 users
„Tot astăzi am semnat și contractul pentru construcția unui terminal nou de Plecări Externe. Va avea o suprafață de 8.000 mp și va fi dotat cu 18 ghișee de check-in și 6 posturi pentru controlul Poliției de Frontieră. Tot în număr de 6 vor fi porțile automate pentru scanarea documentelor biometrice.Valoarea totală a acestui proiect este de 184,4 mil lei, iar termenul preconizat pentru finalizare este finalul anului 2023
 
  • 👍
Reactions: 1 users
Oare clădirile astea vor fi conectate între ele? Terminalul cel nou pare complet separat de clădirile existente :(
 
Intre aeroportul vechi si cele 2 terminal noi (terminalul sosiri externe-finalizat+plecări externe-semnat contract de finantare ieri) va fi construită o legatura (video minutul 3:46) care va incadra și actual salon oficial, in fata acestuia formandu-se o curte interioara.

Asadar intre cele trei terminale (1vechi+cele 2 noi) va fi amenjat un culoar de acces care va permite parcurgerea celor 3 terminale de la un capat la celalat.


 
  • 👍
Reactions: 1 users
Asadar, tot un fel de... Otopeni. Adica adaugiri si lipituri. La cate zeci de hectare au acolo (ale lor! sau in folosinta) puteau face o aerogara desteapta si aerisita, cu viziune pentru dezvoltarea viitoare. O puteau gandi si executa de la A la Z, cu costuri nesemnificativ mai mari.
 
Hectarele din jurul aeroportului sunt in proprietate publica a statului roman, o parte figureaza la Ministerul Trasnporturilor o parte la Ministerul Apararii iar dezvoltarea unui terminal pe terenul aflat in proprietatea publica a statului are cateva limitari/minusuri.

Cea mai importanta problema insa o reprezinta capacitatea aeroportului de a sustine financiar un terminal mare, de la zero, deoarece prin POIM aeroporturile cu un trafic anual de peste 1 milion de pasageri trebuie sa fie capabile sa suporte 50% din investiție.

Daca ne uitam pe la toate aeroporturile din tara unde s-au construit terminale sau alte investiții vom vedea faptul ca acestea au fost realizate aproape in totalitate din bani publici, asadar efort investitional financiar zero sau aproape de zero de suportat de catre aeroport.

Aeroportul Cluj: cele 2 terminale actuale 100% bani publici, efort financiar propriu 0%

Toate terminalele/investitiile pe POST 2007-2013 au avut ca structura de finanatare 2% aeroport, 23% Consiliile Județene, 75% fonduri europene nerambursabile. Exemplu Aeroportul Iasi și-a realizat terminal suportand 2% contributie proprie.

Terminalele aeroporurilor din Oradea, Craiova bani publici 75% in faza de executie (ca sa respecte pragul de suport al investitie de minim 25% cf. Orientarile comunitare privind ajutoarele de stat pt aeroporturile cu un trafic sub 1 milion de pasageri), dar procentul de finantare publica este mai mare in fapt asta pt ca si o mare parte a activitatii de exploatare este sustinuta prin virarea anuala de catre CJ de subventii pentru exploatare.

Daca ne uitam in situatiile financiare spre exemplu la:
1.Aeroportul Craiova in anul 2019 (nu ne uitam la anul 2020 un an atip distorsionat de pandemie) avem:
- cifra de afaceri 10,3 mil. lei
- subventii exploatare 8.7 mil lei
- venituri din subventii investiții 4.177.413 lei [aici sunt inregistrate reluarea/ trecerea pe venituri a cotei parti din valoarea activelor imobilizate (investitilor) realizate din bani publici in trecut].
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 4.201.675 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019......bani publici 99,43% [ 4.177.413/4.201.675], efort suportat de catre Aeroportul Craiova a fost sub 1% (0,58%)

2.Aeroportul Cluj in 2019:
- cifra de afaceri 96,3 mil. lei
- subventii exploatare; 98.531 lei
- venituri din subventii investiții 18.670.840
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 25.995.602 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019.......bani publici: 71,82% , efort suportat in contul de profit si pierdere de catre Aeroportul Cluj 28,18%

3.Aeroportul Timisoara in 2019:
- cifra de afaceri 54,1 mil. lei
- subventii exploatare; -
- venituri din subventii investiții 1.311.782 lei
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 5.317.641 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019.......bani publici: 24,67% , efort suportat in contul de profit si pierdere de catre Aeroportul Timisoara 75,33%

4.Aeroportul Iasi in 2019:
- cifra de afaceri 33,6 mil. lei
- subventii exploatare; -
- venituri din subventii investiții 8.135.335 lei
- cheltuiala cu amoritzarea investitilor 8.483.491 lei
- structura investiiilor in sold si amortizate in anul 2019.......bani publici: 95,9% , efort suportat in contul de profit si pierdere de catre Aeroportul Iasi 4,10%

Cifrele din situatiile financiare sustin ce am spus mai sus si anume ca investitiile realizate la aeroporturile din RO sunt suportate in foarte mare masura din bani publici...efortul financiar depus de unele aeroporturi fiind aproape de zero: CRA: 0,58%, IAS: 4,1%........alte trebuind sa suporte o parte din investiții CLJ:28,2%, TSR: 75,3%

Un alt aspect foarte important este faptul ca piata pe aeroporturile regionale din RO este un dominata de companiile low-cost si astfel nu poti percepe tarife de aeroport ridicate care sa iti permita sa susti investii ample.

Daca calcul ROA (Return on assets, activity ratio) valoarea vanzarilor raportat la valoarea resurselor avute la dispozitie (active) pt aeroporturile din Romania, si ne uitam spre exemplu la acelasi indicator la aeroporturile din strainatate, lucrurile sunt si mai urate.

ROA pe anul 2019:
OTP: 22%
TSR: 64%
IAS: 25%
CLJ: 18%
CRA: 10%
Aeroporturi 2019 ROA: 21,4%, cele 15 aeroporturi internationale din RO au utilizat active cumulate in valoare de 6,31 miliarde lei in anul 2019 și au vandut de 1,35 miliarde lei......Activity Ratios 21,4%.....===1.piata low-cost și 2 cu siguranta serviciile si veniturile non-aero slab dezvoltate, subpotential in raport cu media globală

S
ectorul are nevoie de investitii serioase (ma gandesc acum la masterplanului in valoare de miliarde de lei de la OTP de care se tot vorbeste) dar nu se pot susține din vanzarea servicilor prestate...asadar investițiile ample au nevoie de bani publici in proportie foarte mare.
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 1 users
Da si/sau nu. Pentru ca exista niste nuante. Aeroportul Traian Vuia este singurul din provincie care apartine Ministerului transporturilor (asta in primul rand pentru ca este considerat strategic) si nu comunitatii locale, precum celelalte. Apoi, ani de zile acest aeroport a fost foarte profitabil iar profitul l-a luat... Ministerul transporturilor, recte spre bugetul national. Iar terenurile, cele care nu-i apartin, nu presupun exproprieri, ci transferuri cu schimbara de statut juridic, neimplicand costuri dar fiind/devenind in acelasi timp eventuale garantii pentru eventuale imprumuturi. In rest, fara o conducere capabila, competenta si bine intentionata, si mai ales cu viziune si pricepere economica, calea e inspre tot mai jos! Mdeh, idoli, gradinari... si alte substantive (mvai cat de comune). Lucru care e vizibil chiar si cu un ochi liber nexperimentat. Putea fi un euroairport...
 
Last edited:
Transferul terenurilor din proprietara publica în prorietetarea TSR este mult mai complicat de cât pare... pt ca trecerea terenurilor la TSR, incorporarea terenurilor în patrimoniu ar duce la diminuarea partipatie de 20% deținută de Fondului Proprietara, fond care nici nu dorește sa contribuie proportional ca să își păstreze cele 20% din capital, dar nici nu dorește sa își diminueze deținere prin neparticiparea la majorarea capitalului social. Cauta pe internet ca să vezi comportamentul FP la Posta Romana...
 
Trecerea terenului se face prin HG. Deci e posibila. Iar un actionar minoritar nu se poate impotrivi ci trebuie sa inghita in sec. Poate doar tergiversa prin instante si atat.
 
Pentru ca exista niste nuante. Aeroportul Traian Vuia este singurul din provincie care apartine Ministerului transporturilor (asta in primul rand pentru ca este considerat strategic) si nu comunitatii locale,
Aproape singurul... Mai este și CND.
 
  • 👍
Reactions: 1 user