• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#1
Din ce am citit eu pe net viteza de decolare la avioanele comerciale este intre 270 si 340 km/h.
Imi explica si mie cineva mai detaliat ce viteza se atinge la 11 cand se poate face reject si dupaceea la 5 secunde dupa v1 din ce am inteles se atinge viteza pentru ridicarea botului si imediat viteza de desprindere nu mai retin cum era notata .Deci ma intereseaza viteza in toate cele 3 etape pana la desprindere.La aterizare stiu ca se vine cu 225km/h sau 122-126 knt cum am vazut prin clipuri si se tine reverse pana undeva la 60-70 knt.
 

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#2
Depinde de multe. Incarcatura, vant, temperatura, presiune atmosferica si nu in ultimul rand de tipul aeronavei.
Vitezele de decolare se numesc V-speeds.
V1 - viteza pana la care se poate renunta la decolare, dupa depasirea V1, se efectueaza decolarea chiar si daca pica un motor. PF ia mana de pe throttle.
V2 - viteza sigura de decolare in cazul in care pica un motor.
Vr sau Vrot - viteza la care se ridica jamba de bot de pe pista.

Timpul (secundele) nu sunt o referinta.

Reverse este cam interzis zilele astea, din considerente de zgomot. In majoritatea charturilor este specificat ca "reverse thrust" se foloseste in modul "reverse idle", doar in cazuri speciale se da reverse.
Incetinirea aeronavelor se efectueaza cu ajutorul "Auto brake" si spoilere.
Auto brake se seteaza pe 1-2-3-4-MAX/AUTO la Boeing si MIN MED MAX la Airbus.
Spoilerele sunt armate inainte de "landing checklist", iar ele se ridica in momentul in care avionul atinge pista. PNF vefirica si confirma "spoilers deployed".

Auto brake se foloseste si la decolare, in modul RTO (Rejected Take Off) la Boeing, MAX la Airbus.
In cazul in care se efectueaza un RTO, PF reduce throttle in IDLE/reverse, inainte de V1, franele aeronavei sunt declansate automat.
 
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#3
Deci in final sa inteleg ca nu se pot da niste cifre deoarece acestea variaza de fiecare data.Nu prea inteleg faza cu reverse!!! cum este interzis in zilele astea? metoda asta incetinea ce-l mai repede o aeronava alaturi de spoilere.Banuiesc ca fara reverse aeronava are nevoie de mai mult spatiu pentru franare.Dar de ce zgomot este vorba in final ? sunt aeroporturi care sunt situate departe de zonele locuite,pentru ce sa evite zgomotul ?. Acum vin si eu si intreb cine a dat aprobare celor care au case situate la 200-500 de pista.
 

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#4
Reverse genereaza zgomot si vibratii mari, cele din urma nu fac bine aeronavei.
Reverse idle este ca si un marsalier, dar cu ambreiajul calcat. Daca ai nevoie de reverse "dai drumul la ambreiaj".

Ref autorizatii de constructie, trebuie sa dai un mail primariei :)
 

OOVNI

Well-Known Member
fly-ra 2017
Feb 28, 2012
1,135
627
113
26
LFML
www.airliners.net
Flightdiary
My fr24 profile
#5
Zsolt, nu exagera, aeroporturile care interzic reverse sunt (inca) exceptii, nu invers. In orice caz in Romania nu exista nici unul. Nici CRL, BRU, ... din experienta mea.
 

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#6
BRU:
1.2.3. REVERSE THRUST
Reverse thrust other than idle thrust is prohibited except for safety reasons.
Chart Jeppesen, pagina 10-1P1 - Airport briefing (gen contd 1).

CLI:
1.2.4. REVERSE THRUST
The reverse thrust should be kept to the minimum compatible with the safety of the
ACFT. Use of reverse thrust is prohibited on the apron.
Chart Jeppesen, pagina 10-1P - Airport briefing (gen).
Nu zice clar, dar este "self explanatory".

OTP:
1.2.1. REVERSE THRUST
Avoid reverse thrust after land
Chart Jeppesen, pagina 20-1P - Airport briefing (gen).

Asa, din maneca :)
 

OOVNI

Well-Known Member
fly-ra 2017
Feb 28, 2012
1,135
627
113
26
LFML
www.airliners.net
Flightdiary
My fr24 profile
#7
Hm, ciudat. In practica se foloseste de catre toti si toate, de la CRJ la 747...

LE: In AIP (care e documentul oficial) e formulat un pic altfel - BRU:

Except for safety reasons, reverse thrust shall not be used at other than idle power.
 
Last edited by a moderator:

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#8
Da, dar se foloseste rev idle. Adica motoarele intra in rev, dar sunt in idle. Franarea o face auto brake si spoilerele.
 

OOVNI

Well-Known Member
fly-ra 2017
Feb 28, 2012
1,135
627
113
26
LFML
www.airliners.net
Flightdiary
My fr24 profile
#9
Si daca eu aud vuietul si cowling-ul se "deschide", tot idle rev este? :confused: Gata cu off-topicul, ma instruiesti la o bere odata ca ne intelegem mai bine decat pe forum.
 
Last edited by a moderator:

Zsolt

King Nothing
Staff member
fly-ra 2017
Feb 12, 2012
6,727
2,240
113
39
EDDK
flightradar24 feed id
My fr24 statistics
flightaware feed
My flightaware feed
Flightdiary
My fr24 profile
#10
Cowlingul se deschide la rev idle.
 
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#11
Se deschide dar si zgomotul se aude, eu cel putin la CRA il aud de fiecare data fie el airbus fie boeing si la saab-uri cand erau .Deci cu viteza nici o sansa sa primesc niste cifre ? radule tu ce viteza iei la decolare cu ala usor ca sunt curios :)
 
Jan 4, 2013
119
45
28
21
Bucuresti
#12
Nu ai cum sa primesti exact, sunt date care se schimba de la zbor la zbor in funtie de greutatea avionului la decolare si conditiile mentionate si de Zsolt mai sus. Echipajele au de regula un laptop cu un program in care ei introduc toate variabilele vant, lungime pista greutate etc etc si acel program calculeaza V-speeds (V1,Vr,V2 si respectiv vitezele de la destinatie Vapp si Vref). Ca sa iti faci o idee cam asa arata un program similar cu cel real dar pentru Flight Simulator


 
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#13
Bun tabelu alsta,multumesc !!! . Deci pe la atr viteza ar fi undeva la 190-205 km/h la 22t .Deci se pare ca cifrele vehiculate la aeronavele cu greutate mult mai mare ca acest ATR si cu motoare cu reactie este situata intre 270 si 340 km/h cum am citit eu in functie de aceste conditii si criterii.
 
Jan 4, 2013
119
45
28
21
Bucuresti
#14
Ma derutezi ca vorbesti in Km/h eu fiind obisnuit cu kts :)) , dar cam pe acolo cu exceptia ca pooate doar pe la A380 o sa vezi 340 km ~ 183 kts, la 737/757/767 A318-340 este undeva cam max 300-310 km/h in general, dar asta depinde foarte mult de greutatea la decolare. Uite aici un tabel pentru 737 clasic


Apropo, in tabelul de la ATR greutatea la decolare era 19.6 tone nu 22
 
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#15
Pai la 734 din ce vad eu aici este de 168 knt=311.1km/h . Nu vad un A380 sau un 747 sau acum mai nou 777 sau 787 sa mai ia 30 km/h in plus.Inca odata iti multumesc pentru tabele,explica in mare parte cum stau lucrurile.
 
Jan 4, 2013
119
45
28
21
Bucuresti
#16
Asta pentru ca tu te-ai uitat direct la valoarea maxima, cea pentru 70 t insa foarte rar se decoleaza cu aceasta greutate cel putin la transportul de pasageri, de obicei la decolare este undeva pe la 50-55 t cu viteze mult mai mici, eu aici vorbesc de valori medii si cam cum se opereaza de obicei, nu de extreme. Din pacate nu gasesc un tabel asemanator pentru A380, dar uite pentru 747 cu greutati in lbs din pacate.
 
Jun 29, 2013
860
130
63
37
Craiova
#17
Pai chiar si asa am facut un calcul pe minim din tabel si vine cam asa 136 knt=251.87 km/h 150=277 si 177=327 .Sa zicem ca nu se duce spre maxim .Si aia in cifrele date de mine probabil au spus 340km/h la incarcatura maxima ceea ce poate nu exista niciodata.