• Guest, pentru o varianta fara reclame a forumului oferim conturi premium. Mai multe detalii aici.
A mai circulat aceasta idee. Tarom cumpara Boeing pt relatia dintre Guvernele Romaniei si SUA. dpdv tehnic, strategic miscarea este o mizerie, cum au fost multe altele.
Maxurile pot fi utile cel mult pe charter, altfel sunt cazane vs A220(vezi Air Baltic, Air Croatia, Bulgaria) toate au optat pt A220.
Am mai citit despre asta... dar totuși, de ce ar fi interesați americanii să ia românii 5 aeronave MAX-8, la un preț de 586 mil. dolari (contractul din 2018), dacă nici măcar nu avem de unde să-i plătim. Aș înțelege la Ryanair, care are sute de avioane Boeing, nu la o companie cu 15-20 de aeronave, jumătate ATR-uri.
 
dpdv tehnic, strategic miscarea este o mizerie, cum au fost multe altele.
Cand s-au luat la ROT aeronave strict pe criterii de business? Ca tot trebuie compania sa faca profit - cel putin in principiu. Ar fi fost o flota uniforma azi ...
 
Pt cei de la comercial, sau pt cine?
Din pacate, din lipsa crunta de aeronave, se zboara cu ce se poate (uneori, cand se poate).
Deh, e bine sa fim intelegatori, in aviatie este o perioada dificila, traficul e slab, profiturile sunt subtiri, noroc mare cu deciziile inspirate luate de politic pentru aceasta companie, altfel nu stim ce ar fi ramas din ea.
Post automatically merged:

Maxurile pot fi utile cel mult pe charter, altfel sunt cazane vs A220(vezi Air Baltic, Air Croatia, Bulgaria) toate au optat pt A220.
Nu cred ca sunt cazane vs nimic. Sunt aeronave foarte ok, care ca orice aeronava de generatie noua iti poate aduce beneficii in exploatare. Totul e sa sti ce anume vrei sa faci si sa si faci. In cazul de fata nu cred ca e cineva cu putere de decizie care sa vrea sa faca, sau sa poata sa faca. In afara de balbe gen inchideri de ruta pentru cresterea profitului :BangHead: si optimizari comerciale gen ATR la curse de 3 ore, aparent nu se stie nimic. Sa vedem insa in viitor ce marete rezultate vor aduce aceste gogosi.
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 1 user
Pt cei de la comercial, sau pt cine?
Doar pentru comercial. Factorul de incarcare tine doar de comercial. Celorlalte departamente nu ai ce le reprosa.

balbe gen inchideri de ruta pentru cresterea profitului :BangHead: si optimizari comerciale gen ATR la curse de 3 ore, aparent nu se stie nimic.
Exact genul de masuri care iti alunga definitiv pasagerii. In ceea ce priveste ce se stie au ba, a intrebat cineva pe oamenii de la C-level ce si cum? A incercat macar?
 
Ce părere aveți dacă TAROM ar trece la A220 (-100 și -300). Teoretic, evident. Ar putea să devină concurent în teritoriu?
Capacitate mică, consum mic, totul comparativ cu A320 sau B738.

Rata de leasing pentru A220-300 este de cel putin doua ori mai mare decat pentru B737-700, avioane cu capacitate similara in configuratia normala. Ar fi, foarte estimativ, un raport de aproximativ 300.000 de dolari pe luna pentru A220-300, fata de mai putin de 150.000 pentru un B737-700, chiar spre 100.000 pentru modelele mai vechi.

A220-300 consuma cu circa 15-20% mai putin si mai are un mic avantaj de cost la mentenanta, dar pentru a compensa prin economia de consum costul fix ridicat al ratei de leasing, A220-300 ar trebui utilzat foarte intensiv, ceea ce in modelul de operare al Tarom nu se poate. Ar insemna ca prima rotatie sa plece la 5-6 dimineata si ultima sa soseasca mult dupa miezul noptii, adica model de operare low-cost, cu orare neatractive si care trag yield-urile in jos. O alta conditie este ca utilizarea intensiva sa fie facuta de asemenea eficient, nicidecum pe rute sau frecvente care produc pierderi.

Acelasi rationament este valabil pentru comparatia B737-MAX8 vs. B737-800.

Cat despre A220 seria -100, are un CASK prea mare, ar fi un fel de A318, necompetitiv pentru o piata cu volume mari si yielduri mici, cum este cea romaneasca.

Flota de jet optima a Tarom ar trebui in opinia mea sa fie doar o combinatie de B737 seriile -800 si -700, care ar fi o flota omogena, cu costuri fixe reduse si cu capacitate ajustata pietei.

Pentru seria -800 exista destula cerere pe rutele (ramase) in reteaua Tarom, si este o cerere solvabila, o clientela dispusa sa plateasca un tarif corect in raport cu costurile si care poate fi atrasa cu politica tarifara adecvata, iar aceasta impreuna cu CASK-ul redus al acestui avion trebuie sa aduca si marja de castig atat de necesara.
(Exemplul cu cei 93 de paxi din avionul defectat la BRU nu e relevant. Tariful platit de fiecare dintre ei este peste cel acceptabil pentru majoritatea calatorilor, iar zborul trebuia operat cu seria -700).

Iar seria -700 as vedea-o doar ca pe un model complementar seriei -800, pentru rutele cu cerere mai redusa si/sau cu yielduri mai mari, precum cazul BRU. Dar cu conditia ca avioanele sa fie in configuratia normala, de 144-148 de locuri, nu ce are acum Tarom, care cu cele 116 scaune practic zboara cu Embraer la cost de Boeing. La fel si in cazul celor din seria -800 cu numai 160 de scaune la o capacitate omologata de 189.

Nu inteleg deloc reticenta asta a Taromului de a reconfigura interioarele. Chiar daca un singur scaun costa mii de euro si mai este nevoie de unele modificari structurale, aceste costuri se amortizeaza repede cu pasagerii suplimentari transportati.
 
Last edited:
  • 👍
Reactions: 1 user
Eterna problema la Tarom: pe langa configurarea tip anii '80 cu scaune putine, nici macar asa nu reusesc sa isi umple locurile.
Post automatically merged:

Ce părere aveți dacă TAROM ar trece la A220 (-100 și -300). Teoretic, evident. Ar putea să devină concurent în teritoriu? Pentru că A220 are o capacitate mult mai mică 100-135 (-100), max. 160 (-300)... mă gândesc că ar putea lupta cu low-costul, pe aeroporturi mai mici, gen Bacău. Capacitate mică, consum mic, totul comparativ cu A320 sau B738.
Nu poate lupta cu low-costul nici la OTP, daramite la BCM. Au costuri pe scaun mult mai mari. Plus ca are imaginea de transportator "scump" fata de concurenta. Pt traficul etnic WZZ e top of the mind, nu ROT.
 
Dupa parerea mea, cred ca ne pierdem vremea cu analize.
Tarom nu si-a platit contributiile la bugetul de stat de ani buni, la CNAB nu mai vorbesc,
este in procese cu mai toate aeroporturile din Ro(nu au platit nimic, ex IAS, CLJ).
A papat toate ajutoarele si inca mai spera la multe alte ajutoare.
Cu un load de >85% cu greu supraviețuiesc de la o luna la alta, de multe ori cu aeronave ca garanție la tot felul de imprumuturi.
Cunosc personal 2 piloti de mare talent care au plecat la Qatar in ultimele 6 luni.
Asta e doar o parte din problemele lor.
Este tinut in viata pana trec alegerile, apoi probabil vom vedea o inchidere ca sa se stearga cu buretele datoriile.
 
  • 👍
Reactions: 2 users
cred ca ne pierdem vremea cu analize.
ROT e deja in stadiul in care nicio analiza nu ii mai poate fi utila, nu de alta dar decidentii o tin pe a lor dintotdeauna. Aceeasi catastrofala politica in ciuda tuturor evidentelor. Inclin si eu sa cred ca e tinut in viata doar pana dupa alegeri si doar pentru ratiuni electorale.
 
Capacitatea (seats) în programul de vara este cu 6% sub 2023 (autorul este puțin surprins) și cu 33% sub anul 2019.
Primele 2 rute după capacitatea alocată sunt OTP-CLJ și OTP-TSR. In top 10 mai intra și IAS și OMR.
Avem și lista cu aeroporturile pe care nu se mai opereaza comparativ cu anul 2019, cu mențiunea că pe Bruxelles se operează. Trebuia să pună Barcelona.


 
Last edited:
However, shrinking rarely works. Ei da, in ro este ceea ce ne defineste. Orice avem, micsoram si eficientizam. E o sinteza f buna, in timp ce altii prospera, tarom urmareste tara, adica se infunda. In timp ce altii se extind, tarom se micsoreaza. Sa ai 12 avioane active este tragic. Fitele si pretentiile insa sunt imense, nimeni nu mai e ca noi. Sunt mai putine destinatii pe care se mai opereaza vs destinatii ce au fost inchise. Dar sa nu uitam, peste 1 an vine maxu si atunci sa se tina concurenta. Tot peste 1 an o sa devenim si profitabili, asta daca reusim sa mai inchidem 2-3 destinatii, evident:campeon:
 
Tot felul de directori generali provenind ba de prin abataje, ba dealeri de automobile, ba oameni de service de automobile, ba de alte profile, toti specialisti in transportul aerian de pasageri, toti numiti pe o perioada suficient de mare incat sa aiba timp macar sa inteleaga despre ce e vorba. CCO-i care sunt toti maestri in obtinerea de profit mare pe termen scurt. Politica de cadre dezastruoasa, in cel mai bun caz - am scris, nu mai revin. Lipsa oricarei reactii interne la masurile aberante luate de o gramada de ani - sindicatele mai baga neprofesionist capul in poza din cand in cand si atat.
Catastrofa numita pompos 'plan de restructurare', care catastrofa a fost aprobata cu ochii inchisi si platita probabil cu bani grei de cei care ar fi trebuit sa vada ca de fapt pe termen mediu nu numai ca nu foloseste la nimic bun, dar si duce la disparitia companiei.
Mai nou, tranşarea muribundului in entitati virtualmente profitabile si (printre randuri) neprofitabile. Lasarea ultimelor sa necrozeze implicit sa dispara, ca tot nu putem mai mult.
In conditiile astea, de unde altceva decat ceeea ce este? Si da, shrinking never works.

Tot peste 1 an o sa devenim si profitabili, asta daca reusim sa mai inchidem 2-3 destinatii, evident:campeon:
Extinzand ideea, daca tii toata flota la sol, vei avea profitabilitate maxima.
 
Last edited:
  • 👍
  • 🌟
Reactions: 3 users
Nu cred in finalizare:

Una dintre mizele vizitei delegației române în Golful Persic este vânzarea TAROM, potrivit Observator News, care spune că se poartă discuții cu Emirates. Contactat de Economica.net, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu nu ne-a răspuns, iar Victor Ponta, care a fost pentru o scurtă perioadă consilier onorific al lui Marcel Ciolacu, ne-a transmis că despre această vizită doar ministrul Grindeanu ne poate spune ce se discută.
Pe agenda discuțiilor în Emiratele Arabe Unite se află și vânzarea TAROM. Guvernul vrea ca TAROM să aibă acționariat emiratez și negociază pentru păstrarea a cel puțin 51% acționariat, potrivit TVR Info. Emirates vrea să pună piciorul în Europa, iar Emiratele Arabe Unite sunt dispuse sa contribuie și la construirea unui nou terminal la Otopeni.
economica.net
 
UPDATE Ciolacu susține că nu a avut o discuție cu reprezentanții din Qatar privind Tarom/ Ministrul Transporturilor: Căutăm soluții în a îmbunătăți serviciile Tarom

In textul articolului apare urmatorul citat:
" Luna aceasta ne va transmite acord și pe finalul lunii aprilie se va primi ajutorul de la Comisia Europeană de care se vorbește de aproape 3 ani de zile. Tarom are nevoie de mai mult pentru a se înscrie pe un trend ascendent. Căutăm soluții în a îmbunătăți serviciile Tarom."
Evident ca e nevoie de mult mai mult. La fel de evident ca aveti solutiile, baieti. Sunt aici. Sunt la indemana. Totul e sa le si aplicati.
Hint: incepeti cu politica de personal. Dezvoltarea profesionala. Retentia cadrelor. Boomerang employees. Si asa mai departe.
Hai ca se poate.
 
  • 👍
Reactions: 1 user
Grindeanu a mai arătat că în primul rând nu este pusă în discuţie dorinţa de a salva această companie. „Nu intră în discuţie dorinţa noastră de a găsi orice fel de soluţii, inclusiv parteneriate care să ducă la acest scenariu fericit. Am căutat acest lucru, inclusiv săptămâna trecută, când am fost cu premierul în zona Golfului, în zona Qatar şi Emirate. Mâine avem o comisie mixtă din oamenii de afaceri din Emirate, după vizita noastră, care va avea loc la Bucureşti. Încercăm să găsim soluţii pentru Tarom”, a subliniat Grindeanu.
Ministrul a menţionat că o companie de mărimea Tarom are în mod normal în jur de 500 sau 600 de angajaţi, 90% dintre ei fiind personal navigant. „Noi avem dublu”, a adăugat ministrul.

 
Aceeasi placa pusa de mii de ori, angajatii sunt de vina, sunt prea multi, ei au ajuns acolo din cer, nu cu girul politicienilor. De cand stiu eu taromul, se tot restructureaza, acum se va reorganiza. Vom face si vom drege, traiasca partidul. Si apoi o sa duduie. Cine, cu ce, care, unde?
Ideea e ca sansa mai mare ca acum nu cred ca vom mai vedea prea curand, cu boomul de pasageri dornici de calatorii si nicovala atarnand de piciorul movului. La anul cred ca de la atata reorganizare si restructurare vom mai zbura doar Cesna la Bru si la fratii nostri de peste Prut. Probabil domnu ministru crede ca daca pasunile patriei asteapta 100 de ani sa fie transformate in autostrazi, la fel si pasagerii dornici de a zbura asteapta 100 de ani pana se reorganizeaza taromu.
Apropo, cam la ce companie se gandeste domnu ministru cand spune o companie de talia Tarom? Nu stie oare sa dea un exemplu concret?
 
Cred ca deja Tarom si-a luat adio de la o buna parte dintre pasagerii care fac rezervari direct pe site.
Pe noua versiune de site exista o functionalitate noua, o matrice tarifara care iti arata sub fiecare zi din calendar ceea ce ar trebui sa fie pretul minim rezervabil pentru fiecare dintre acele zile. Numai ca in majoritatea cazurilor pe rutele externe tarifele vizibile in acea matrice tarifara sunt mai mari, uneori chiar mult mai mari decat cele la care se poate efectiv rezerva dupa ce selectezi data dorita.

Eu, de exemplu, ma interesa un SKG-OTP pe 16 mai. Inainte sa selectez data, in calendarul cu matricea tarifara pretul pentru aceasta data este de 143 de euro. Dar dupa ce am selectat data, surpriza, pretul este de fapt de 90 de euro. Ciudat este ca pentru alte zile cele doua preturi corespund, insa eroarea este prezenta pentru majoritatea zilelor, de asemenea pe celelalte rute externe, aparent nu si pe cele interne.

Si uite asa Tarom pierde rezervari, pentru ca sigur multi oameni cand vad pretul afisat in acea matrice tarifara si li se pare ca este un pret prea mare nu merg mai departe cu cautarea.

Pe langa asta, sistemul de rezervari de pe noua versiune a site-ului este dificil de folosit. Daca ai zbor dus-intors, dupa ce dai click pe data dus, trebuie sa astepti ceva timp inainte sa selectezi si returul, iti trebuie o anumita tehnica, altfel selectezi aceeasi zi si la dus si la intors.

Noul site parca este facut in asa fel incat sa alunge clientii. Nu inteleg de ce nu l-au pastrat pe cel vechi. Au vrut probabil sa fie si ei "la moda", dar ce a iesit este o catastrofa.

Intrebarea acum este daca cei responsabili cunosc aceste probleme si se ocupa de ele...
 
Last edited:
Asa e, nu au nici o legatura (297 vs real 110, diferenta e majora), nu inteleg ce reprezinta acele sume trecute in josul casutei cu data zborului. O alta chestie enervanta e ca nu arata si ziua saptamanii, doar data calendaristica. In fine, ne vom reorganiza, dupa ce vine ajutorul salvator vom...merge la baie si vom trage apa.
 
de fapt, citez din articol
" în această primăvară sperăm să existe o aprobare a ajutorului de stat. "

Si eu sper sa nu mai ploua, ca sa pot sa biciclesc temeinic, pentru ca tot nu am avut ocazia primavara asta.
@sorin revin si la cele ce le-ai semnalat, pentru ca merita o analiza tehnica.